اخبار لوازم خانگی

جزئیات جدید درباره فعالیت سامسونگ در ایران

ال کا ایران : پس از مطرح شدن حرف و حدیث‌هایی مبنی بر فعالیت بدون مجوز شرکت سامسونگ در ایران، در نهایت معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که شرکت تولیدکننده مجوز رسمی را در چارچوب قانون از این سازمان دریافت کرده است، از سوی دیگر بحث "مونتاژ بودن تو

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «ال کا ایران»، در ماه گذشته بود که جمعی از صنعتگران به نحوه تولید برخی از کالاها در کشور انتقاد کردند و آنها را به جای ورود تکنولوژی تولید به کشور، تنها تکنولوژی “سرهم بندی شده یا مونتاژ” دانستند.

 

بر اساس این گزارش، در بخشی از نامه‌ صنعتگران به رییس جمهور آمده است: “رییس جمهور کشورمان در فرمایشات اخیر خود در باب باز شدن درهای واردات و تجارت با دنیا تاکید و اشاره کرده که واردات باید از کشورهای خارجی بصورت واردات تکنولوژی و فناوری روز دنیا باشد ولی مع الاسف می بینیم در عرصه‌ای مانند لوازم خانگی، آنچه شرکت های بیگانه به خصوص شرکت های کره ای به ایران وارد می‌کنند، بازار کشور را به بازار مکاره‌ای از اجناس بی کیفیت آسیای شرقی بدل خواهد کرد. واقعیت این است که آنچه شرکت های خارجی به خصوص کره‌ای ها و چینی‌ها به کشور وارد می‌کنند تنها تکنولوژی سرهم کردن قطعاتی است که به صورت منفک و از کانال‌های شبهه‌ناک به داخل سرزمین پهناور ایران، وارد می‌شود.”

به این ترتیب اعتراض بسیاری از تولیدکنندگان داخل این است که به دلیل بالا بودن تعرفه واردات محصولات نهایی، قطعات منفک به کشور وارد می شود و تحت عنوان تولید داخل در ایران مونتاژ و در بازار مصرف عرضه می‌شوند.

 

در این زمینه امیرحسین میرمحمد صادق – مدیرعامل شرکت تکوین الکترونیک – با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر قطعات اولیه در ایران و با استفاده از نیروی انسانی ایرانی تولید می‌شود، به ایسنا گفت: تنها برخی قطعات حساس مثل پنل تلویزیون، موتور یخچال و از این قبیل قطعات که به طور کلی توجیه اقتصادی برای تولید ندارند، از طریق واردات تامین می‌شود؛ در عین حال برای مثال در بخش ماشین لباسشویی که هم اکنون از عمق تولید بسیارخوبی برخوردار است، با سامسونگ کره به توافق رسیدیم که نه تنها تکنولوژی تولید موتور DIM لباسشویی سامسونگ با تکنولوژی روز دنیا به ایران منتقل شود، بلکه ساخت تمامی قطعات با روش انتقال تکنولوژی به کارخانه ایران انتقال یابد که این موضوع نیز مراحل نهایی خود را طی می کند. در حالی که بسیاری از این فعالیت ها در دوره تحریم انجام شده است.

 

میرمحمدصادق حدود دو ماه پیش نیز اعلام کرده بود که این شرکت در راستای بومی سازی تولیدات و انتقال تکنولوژی روز دنیا به ایران موفق شده است که خط دوم تولید ماشین لباسشویی خود را به خطوط تولیدات این مجموعه اضافه کند.

اما موضوع دیگری که این روزها درباره فعالیت این شرکت مورد شک و شبهه قرار گرفته بود، آغاز به کار فعالیت واحد تولیدی این شرکت از سال گذشته در کیلومتر 14 جاده مخصوص کرج بود که در این باره با توجه به مصوبه هیات وزیران، هیچ واحد تولیدی جدیدی به جز واحدهای های تک (زیست فناوری یا نانو تکنولوژی و دانش بنیان)، نباید در شعاع 120 کیلومتری تهران ایجاد شود و به طور رسمی نیز مشخص نشده بود که اصولا این واحد مجوز وزارت صنعت را دارد یا خیر؟

 

از سوی دیگر مسلم بیات – مدیرکل استاندارد استان تهران – هفته گذشته در برنامه تلویزیونی “پایش” درباره فعالیت این شرکت گفته بود که باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت رونوشتی به استاندارد ارسال می‌شده است، اما احتمال می‌دهیم اصلا این شرکت مجوز فعالیت از وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته باشد.

البته در هفته گذشته سازمان اداره کل استاندارد تهران اعلام کرد که یکی از محصولات این شرکت مجوز سازمان ملی استاندارد را دریافت نکرده است که اکنون نمونه این محصول برای انجام آزمایشات درباره استاندارد و گرید انرژی منتقل شده است.

وی این را هم گفت که عدم دریافت مجوز استاندارد این شرکت در ماه های گذشته به اطلاع مدیران قبلی رسیده بود که ظاهرا این موضوع را به مدیران جدید اطلاع نداده اند.

بیات پیشتر در این باره به خبرنگار ایسنا گفته بود که مسئولان این شرکت با مراجعه به استاندارد تهران اعلام کرده اند که از این قضیه اطلاعی نداشتند و به دنبال حل مشکلات ایجاد شده هستند.

 

تاکنون هیچ منبع رسمی درباره داشتن یا نداشتن مجوز توسط این واحد تولیدی اظهار نظری نکرده بود اما در نهایت افشار فتح‌اللهی – معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران – در گفت‌وگو با ایسنا درباره فعالیت شرکت سامسونگ در ایران، گفت: فعالیت های مربوط به این شرکت در ایران دارای سه مجوز از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران است که همه آنها در کیلومتر 14 جاده مخصوص کرج قرار دارند.

وی همچنین درباره صدور مجوز برای فعالیت شرکت تکوین الکترونیک در تهران در سال گذشته با وجود مصوبه ممنوعیت ایجاد صنایع جدید در شعاع 120 کیلومتری تهران، اظهار کرد: در اصل این شرکت مجوز اولیه را در سال 1372 با کاربری دیگری دریافت کرده بود و مجوز فعالیت اولیه مربوط به آن زمان است.

 

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با اشاره به تقاضای این شرکت در سال 1387 برای تغییر کاربری به لوازم خانگی، ادامه داد: با پیگیری های این موضوع توسط مسئولان شرکت، پس از اخذ مجوزهای لازم از سازمان های مربوطه از جمله سازمان حفاظت محیط زیست و … تغییر کاربری برای این شرکت در چارچوب قانون انجام گرفت.

فتح‌اللهی با بیان اینکه کار غیرطبیعی و خلاف قانون در مسیر فعالیت این شرکت انجام نشده است، تصریح کرد: من این موضوع را تایید می‌کنم که تغییر کاربری این شرکت با رعایت همه ضوابط و مقررات بوده و به زمان حضور شخص خاصی در سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران ربطی ندارد.

به گفته وی، این تغییر کاربری‌ها در صورتی که بر اساس ضوابط و با طی مراحل قانونی انجام شود، امری طبیعی است و نباید به حاشیه‌ها دامن زد.

نظر شما چیست؟