اخبار لوازم خانگی

قاچاق، پاشنه آشیل واحدهای تولید لوازم خانگی

ال کا ایران : اگر چه تولید لوازم خانگی در آذربایجان شرقی به عنوان قطب تولیدات این کالاها چندین دهه تجربه ی موفق را در داخل به رخ رقبا می کشد اما قاچاق انواع لوازم خانگی، نفس واحد های تولیدی استان را به شماره انداخته است.

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «ال کا ایران»، سبک های زندگی در زمان حاضر، استفاده از برخی لوازم خانگی را اجتناب ناپذیر می کند و تصور زندگی بدون یخچال یا سایر لوازم ضروری بسیار سخت به نظر می رسد.

از سوی دیگر با ورود برخی لوازم خانگی لوکس برقی به منازل ایرانی مانند مایکرو فر، قهوه جوش، ساندویچ ساز، بخارشور و تخم مرغ پز و سایر کالاها، بهانه های خروج ارز از کشور و رونق قاچاق بیش از پیش پا می گیرد.

با وجود تلاش دست اندرکاران برای اشاعه فرهنگ استفاده از تولید داخلی در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی، گرایش خریداران لوازم خانگی به خرید اجناس خارجی همچنان به قوه خود باقی است.

مشتریانی که تصور بالا بودن کیفیت اجناس خارجی را در ذهن دارند و مسحور جذابیت های بسته بندی و طراحی زیبای اجناس خارجی می شوند و در این بین محصولات داخلی به سادگی به باد فراموشی سپرده می شوند.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به پشتیبانی جدی دولت تدبیر و امید از تولید کنندگان صنایع کوچک می گوید: چرخه تولید با خرید محصولات داخلی از سوی مردم راه می افتد؛ به همین خاطر باید حمایت از تولید داخلی از طریق رسانه های ارتباط جمعی فرهنگ سازی شود.

‘ محمد حسین باقری’، ملت ایران را اسوه ایثار و خودگذشتگی می داند و اظهار می دارد: مردم ایران در مواقع بحرانی وارد صحنه شده و در مقابل مشکلات ایستادگی می کنند و اینک وقت آن رسیده تا در بحران صنایع کشور نیز ورود یافته و مشکلات تولیدکنندگان داخلی را از طریق خرید محصولات داخلی، مرتفع نمایند.

یک فروشنده لوازم خانگی در تبریز هم می گوید: کالای قاچاق در بخش لوازم خانگی علاوه بر استان های مرزی به راحتی از مرکز کشور نیز توزیع می گردد.

وی که نخواست نامش برده شود، افزود: قاچاق لوازم خانگی به شدت تولید کنندگان داخلی را تهدید می کند و این در حالی است که در برخی موارد کالاهای قاچاق از کیفیت پایینی برخوردار می باشند.

به گفته وی ، استقبال مردم از خرید کالاهای خارجی موجب می شود تا فروشندگان به دلیل جوابگویی به تقاضای مشتریان ، این اجناس را تهیه و به فروش برسانند.

رییس انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی آذربایجان شرقی هم می گوید: این استان یکی از قطب های تولید لوازم خانگی در کشور به شمار می رود اما برخی از محصولات تولیدی این صنایع نیازمند ارتقاء کیفیت است.

‘ محمدرضا باقری ‘ از راه اندازی آزمایشگاه همکار استاندارد برای ارتقاء سطح کیفی محصولات خبر می دهد و می گوید: در این استان حدود 120 واحد تولید لوازم خانگی دارای نشان استاندارد بوده و 180 واحد دیگر نیز فاقد مجوز و نشان استاندارد هستند که به صورت زیرزمینی فعالیت می کنند.

وی می گوید: لوازم خانگی خارجی که بازار را برای عرضه محصولات داخلی تنگ می کنند، خدمات پس از فروش ندارند و در صورت صدور گارانتی نیز به بهانه های مختلف از ارایه خدمات سر باز می زنند و این موضوعی است که مصرف کنندگان باید به آن توجه کنند.

وی ضمن ارج نهادن به خدمات پس از فروش تولیدکنندگان داخلی می گوید: در دوران پسا تحریم فرصت بسیار خوبی برای مشارکت سرمایه گذاران خارجی و داخلی پیش می آید.

به گفته وی ، فعالیت مستقل سرمایه گذاران خارجی می تواند به چرخه تولید داخلی ضربه وارد کند اما در صورت مشارکت سرمایه گذاران خارجی با تولیدکنندگان داخلی، صنعت کشور رشد فزاینده ای را تجربه می کند.

یک شهروند تبریزی که از تعدد محصولات تولیدی آذربایجان شرقی در بخش لوازم خانگی اظهار بی اطلاعی می کند، از پدیده ای جدید در بازار ظروف سخن به زبان می آورد.

به گفته مهرداد اسلامی ، ظروف تولیدی برخی از کشورهای همسایه به تازگی با کیفیت و قیمت پایین اما با طراحی زیبا ، بازارهای شمال غرب کشور را در اختیار گرفته است.

وی می گوید: در اردیبهشت ماه امسال این ظروف شیشه ای ارزان قیمت، بهانه ای شده بود برای خرید هدیه روز معلم و در مناسبت های بعدی هم همین امر تکرار شد.

وی در ادامه می گوید: اجناس خارجی در بیشتر موارد خدمات پس از فروش ندارند اما همچنان برخی افراد خرید این لوازم خانگی را بدون هیچ دلیل موجهی ترجیح می دهند.

یک شهروند دیگر تبریزی می گوید: تولید کنندگان لوازم خانگی در کشور یا بسیار کوچک بوده و حجم تولید کمی دارند یا به اندازه کافی تبلیغاتی برای ارایه آگاهی لازم به مشتریان از کالای تولیدی خود ندارند.

امین مهدیان با اشاره به نقش بی بدیل مردم در توجه به اقتصاد مقاومتی و خرید لوازم خانگی تولید داخل می گوید: برند سازی واژه ای غریب در بین تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی است.

گفتنی است لوازم خانگی قاچاق به دلیل ورود غیرقانونی و عدم پرداخت عوارض همواره قیمتی به مراتب پایین تر از مشابه ایرانی داشته و استان آذربایجان شرقی به دلیل همجواری و واقع شدن در مسیر تقاطع استان های مرزی همواره با مشکل کالاهای قاچاق مواجه بوده است.

در مجموع می توان گفت، جلوگیری از تبلیغات برندهای خارجی و فرهنگ سازی برای استفاده مردم از کالاهای داخلی می تواند راه کارهایی برای حمایت از تولید لوازم خانگی در داخل کشور و استان آذربایجان شرقی باشد اما کاهش هزینه های تولید لوازم خانگی برای رقابت با محصولات مشابه خارجی نیز در ریشه کنی قاچاق، بی تاثیر نخواهد بود.

نظر شما چیست؟