اخبار لوازم خانگی

کمبود نقدینگی قیمت لوازم خانگی را افزایش داده است

ال کا ایران : رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در خراسان رضوی گفت: کمبود نقدینگی گریبانگیر واحدهای تولید لوازم خانگی در این استان منجر به کاهش تولید آنها و در نتیجه افزایش قیمت این نوع وسایل در بازار شده است.

admin | 9 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «ال کا ایران»، محمد مظاهری افزود: بدهکاری صاحبان برندهای شاخص لوازم خانگی در خراسان رضوی به بانکها بابت بازپرداخت تسهیلات باعث شده عمده واحدهای تولیدی این وسایل تنها با 20 درصد ظرفیت خود تولید کنند.

وی گفت: سود بالای تسهیلات بانکی با نرخهای 22 تا 24 درصد بخش عمده درآمد واحدهای تولید لوازم خانگی را به بازپرداخت تسهیلات اختصاص داده لذا صنعتگران قادر نیستند هزینه های دیگر خود نظیر تامین مواد اولیه را پرداخت کنند.

رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در خراسان رضوی افزود: از سوی دیگر قیمت بالای لوازم خانگی رغبت مردم را نسبت به خرید آنها کاهش داده و منجر به رکود در بازار شده است.

وی ادامه داد: عمده لوازم خانگی موجود در بازار این منطقه از شرق ایران متعلق به تولیدکنندگان داخلی است که بعضا دارای سابقه 30 یا 40 ساله در تولید بوده و جزو صاحبان برندهای بزرگ کشور محسوب می شوند.

مظاهری گفت: خراسان رضوی بعد از استان تهران دومین تولید کننده لوازم خانگی اعم از انواع کولر، اجاق گاز، ظروف چینی و یخچال در کشور است و عمده قطعات هر وسیله توسط تولید کنندگان در همین استان ساخته شده و تنها تعداد محدودی از وسایل مونتاژ قطعات خارجی است.

وی افزود: هرچند قاچاق لوازم خانگی در استانهای غرب و جنوب ایران به دلیل همجواری آنها با کشورهای عراق و ترکیه مشکل عمده تولیدکنندگان در آن مناطق می باشد اما شمار لوازم خانگی قاچاق یا خارجی در خراسان بسیار محدود است لذا آنچه در بازار عرضه می شود تولیدات صنعتگران داخلی است.

رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در خراسان رضوی ادامه داد: سالانه 30 تا 40 میلیون دلار تولیدات لوازم خانگی این استان به خارج از کشور صادر می شود و کشورهای افغانستان، عراق، ترکمنستان و آذربایجان مقصد عمده لوازم خانگی صادراتی خراسان رضوی هستند.

پنج هزار و 763 واحد تولیدی با سرمایه گذاری 100 هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی برای 176 هزار نفر در خراسان رضوی فعالیت دارند که از نظر تعداد واحدها 6.7 درصد، از نظر سرمایه گذاری 6.4 درصد و از نظر اشتغال هشت درصد میزان کشوری این شاخصها را شامل می شود.

افزون بر 100 واحد تولیدی و 900 واحد صنفی فروش لوازم خانگی در خراسان رضوی فعالیت دارند.

نظر شما چیست؟