سایر خبرها

تداوم رکود بازار خرید و فروش خودروهای داخلی وخارجی

ال کا ایران : با ادامه رکود بازار خرید و فروش خودروهای داخلی و خارجی برخی از کارشناسان معتقدند که رکود حاکم بر این بازار طی چند ماه آینده نیز ادامه خواهد داشت.

admin | 9 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «ال کا ایران»، روند رکود بازار معاملات خرید و فروش خودروهای صفر کیلومتر داخلی که از اواخر سال گذشته آغاز شده همچنان ادامه دارد.

یک کارشناس خرید و فروش خودروهای داخلی و خارجی به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: تاکنون بازار خرید و فروش خودرو شاهد چنین رکود طولانی نبوده زیرا در این مدت عملا معاملات خودروهای صفر کیلومتر تعطیل و یا بسیار اندک بوده است.

حسن شفیعی افزود: البته این در حالی است که تعداد زیادی از خریداران خودروهای داخلی نیز که مدت ها قبل اقدام به پیش خرید کرده بودند، بخاطر رکود و نبود مشتری در بازار، از خرید خود انصراف داده و دنبال پس گرفتن پول ودیعه گذاری شده خود هستند.

این فعال بازار خودرو اظهار داشت: با انصراف خریداران از خرید خودروهای صفر کیلومتر، اکنون تنها تعدادی از خودروهای تولید داخلی در بازار موجود است که بخاطر وجود رکود، عملا خرید و فروش این کالا نیز تعطیل شده است.

وی دربار وضعیت خرید و فروش خودروهای صفر کیلومتر خارجی نیز گفت: رکود حاکم بر بازار بر خرید و فروش خودروهای خارجی نیز تاثیر گذاشته به طوری که با کاهش واردات 50 درصدی این خودروها، قیمت این نوع از وسایل نقلیه که علاقه مندان زیادی نیز دارند و با وجودی که از دو ماه پیش 10 تا 15 درصد کاهش یافته اما رکود همچنان بر این بازار حاکم است.

شفیعی با اشاره به آمار واردات خودروهای خارجی، یادآورشد: طبق آمار گمرک ایران در نیمه اول امسال معادل 20 هزار و 886 دستگاه خودرو سواری وارد کشور شده که از نظر تعداد نسبت به دوره مشابه سال قبل 57 درصد کاهش نشان می دهد.

وی تصریح کرد: نبود مشتری در بازار سبب شده طی نیمه اول سال جاری شاهد کاهش 57 درصدی واردات خودروهای خارجی به کشور باشیم.
این کارشناس بازار خودرو یادآور شد: پیش از این خودرو سانتافه فول 202 میلیون تومان در بازار قیمت داشت، اما اکنون این خودرو در بازار 175 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

وی با اشاره به سابقه بیش از 20 ساله خود در بازار خرید و فروش خودرو، گفت: تاکنون شاهد وجود چنین رکود طولانی در بازار نبوده و معمولا رکود بوجود آمده در بازار بیش از سه تا چهار ماه طول نکشیده که آن هم پس از مدتی برطرف شده است.

شفیعی با بیان آنکه تداوم رکود دی ماه سال گذشته نه تنها بازار را با کساد مواجه کرده بلکه خرید و فروش وسایل نقلیه سبک را به تعطیلی کشانده است، درباره وضعیت بازار خودروهای تولید داخل، افزود: با وجودی که قیمت خودروهای داخلی طی چند ماهه گذشته روند نزولی داشته، اما عدم کیفیت این وسایل سبب فرار خریداران از بازار شده است.

این کارشناس بازار خودرو معتقد است: متاسفانه خودروسازان داخلی به انتقادات مردم و مسئولان در زمینه بهبود کیفیت خودروهای داخلی بی توجه بوده و همچنان خودروهای بی کیفیت را روانه بازار می کنند.

وی تاکید کرد: علیرغم آنکه در خصوص کیفیت خودروهای داخلی انتقادات زیاد وجود دارد، اما در این مدت نه تنها کیفیت هیچ خودروی ایرانی بهبود نیافته بلکه همان خودروی تولیدی چند سال قبل چه بسا با کیفیت پایین تر روانه بازار می شود.

شفیعی با اشاره به قیمت خودروهای داخلی در کارخانه های سازنده و بازار، اظهار داشت: نبود مشتری در بازار سبب شده قیمت خودرو در بازار به طور متوسط در هر دستگاه 500 هزار تومان کمتر از کارخانه باشد، اما خریداران هنوز تمایلی به خرید خودروهای صفر کیلومتر تولید داخل ندارند.

به گفته وی، هجمه کمپینگ نخریدن خودروهای صفر کیلومتر در شبکه های اجتماعی و تولید خودروهای بی کیفیت توسط خودروسازان داخلی باعث شده هم اکنون بیش از 100 هزار دستگاه خودرو در انبارهای خودروسازان بدون مشتری بماند.

وی گفت: ما همواره در طول سالهای گذشته شاهد بوده ایم کالایی که در بازار بیشتر می شود معمولا تولیدکنندگان قیمت خود را کاهش می دهند، اما در بازار خودرو شاهد چنین اقدامی از طرف خودروسازان نیستیم.
شفیعی اظهار داشت: با توجه به افزایش خودروهای صفر کیلومتر در انبار خودروسازان بهتر است تولیدکنندگان قیمت خودروهای خود را تا حدودی کاهش دهند تا بازار بار دیگر رونق بگیرد.

این کارشناس خرید و فروش خودرو با اشاره به وضعیت خرید و فروش خودروهای دست دوم در بازار، ادامه داد: هرچند معاملات خودروهای دست دوم به میزان فروش خودروهای صفر کیلومتر بستگی دارد، اما بازار خودروهای دست دوم نسبت به خودروهای صفرکیلومتر بهتر است البته قیمت این خودروها نیز در بازار تا حدودی کاهش یافته است.

شفیعی افزود: هم اکنون قیمت یک دستگاه پراید در بازار 19 میلیون و 800 هزار تومان و سواری 206 تیپ 2 حدود 32 میلیون تومان و سواری 405 پژو 28 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد.

این کارشناس خودرو گفت: خودروسواری پرشیا که چند ماه پیش بیش از 40 میلیون تومان در بازار قیمت داشت، اکنون 35 میلیون تومان قیمت گذاری شده و تندر 90 پارس خودرو نیز 38 میلیون و 500 هزار تومان و تندر ایران خودرو 37 میلیون و 500 هزار تومان در بازار قیمت دارد.

این فعال بازار معاملات خودرو بهای یک دستگاه تیبا سواری در بازار را 24 میلیون تومان ذکر کرد و گفت: هاچ بک تیبا نیز در بازار 26 میلیون و 500 هزار تومان است در حالی که این خودرو چندی پیش بیش از 28 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می شد.

وی در خصوص قیمت برخی از خودروهای خارجی در بازار نیز گفت: هم اکنون هر دستگاه اسپورتج 2016 فول این خودرو کره ای در بازار 158 میلیون تومان است و خودرو هر دستگاه توسن فول 2015 نیز 142 میلیون تومان است.

شفیعی افزود: سواری سوناتا به عنوان یکی از پرفروش ترین خودروهای سواری وارداتی ال اس 2015 فول در بازار 162 میلیون تومان قیمت دارد و سواری النترا و اکسنت هیوندای فول به ترتیب 114 و 92 میلیون تومان و سراتو 2015 نیز 114 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می شود.

نظر شما چیست؟