اخبار لوازم خانگی

ابداع یک ایرانی برای کاهش مصرف انرژی در بخاری های گازسوز

ال کا ایران : دستگاه ترموالکتریک ابداع یک ایرانی، میزان مصرف انرژی در بخاری های گازسوز را از ۶ هزار به ۳ هزار و ۷۰۰ کیلوکالری کاهش می دهد

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، علیرضا ناصری عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگاران بر لزوم کاهش مصرف انرژی در بخاری های گازسوز تاکید کرد و گفت: در بخاری های گازسوز دستگاه ترموالکتریک انرژی گرمایشی شعله نما را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند.

وی از تشکیل کمیته ارتقا برچسب انرژی بخاری های گازسوز در وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: این کمیته با حضور چهار شرکت پیشرو در تولید بخاری، کارشناسان سازمان استاندارد، کارشناسان وزارت صنعت و سازمان بهینه سازی مصرف انرژی تشکیل شده و تدوین طرح ممنوعیت تولید بخاری با برچسب انرژی کمتر از رتبه D را از ابتدای سال ۹۴ تصویب کرد، اما به علت وجود برخی موانع تولید مدت آن تمدید شد. عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی از انجام یک تحقیق در زمینه تولید فناوری سیستم ترموالکتریکی خبر داد و گفت: در حالیکه وزارت صنعت، معدن و تجارت از پژوهشگران ایرانی در زمینه تحقیق و پژوهش حمایت نمی کند، اما دولت کانادا با پرداخت ۴۶۰ هزار دلار زمینه تحقیق و استفاده از فناوری های جدید دستگاه ترموالکتریک را در

بخاری های گازسوز فراهم کرد تا در مدت ۳۶ ماه این سیستم طراحی و تولید شود و نتیجه این تحقیقات سبب شد پس از ۳۰ ماه نخستین نمونه بخاری ترموالکتریک در ایران طراحی و به مرحله تولید برسد.

وی اظهارداشت: تولید این بخاری عین اقتصاد مقاومتی است زیرا با تولید این نوع بخاری ها سالانه ۵۰۰ میلیون مترمکعب در مصرف گاز کشور صرفه جویی می شود که معادل تولید ۲ پالایشگاه پارس جنوبی است.

نامبرده با اشاره به امضای تفاهمنامه ای بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نفت، گفت: براساس تفاهمنامه ای که بین وزرای نفت و صنعت، معدن و تجارت به امضا رسید، مقرر شده ۲۰ میلیون دستگاه بخاری با تکنولوژی جدید جایگزین بخاری های فرسوده شوند تا شاهد افزایش صرفه جویی انرژی در بخاری های گازسوز در کشور باشیم.

وی با بیان اینکه در راستای بهینه سازی مصرف سوخت قرار است از محل تبصره بند ‘ق’ اعتباری از محل صرفه جویی های مصرف انرژی به تولیدکنندگان داخلی اختصاص یابد، گفت: این در حالی است که تاکنون در این خصوص اقدامی به عمل نیامده تا دولت بتواند از تولیدکنندگان داخلی حمایت کند.

ناصری از نبود نظارت کافی برای کیفیت محصولات صادراتی ایران به بازارهای هدف انتقاد کرد و گفت: پیش از این تعداد زیادی بخاری و کولر آبی ایرانی با کیفیت پایین به بازارهای عراق صادر شد، اما نبود نظارت کافی باعث بدبینی مصرف کنندگان عراقی نسبت به محصولات ایرانی شد.

نظر شما چیست؟