اخبار لوازم خانگی

کوچ رکود از بازار لوازم خانگي، به زودي

اين روزها به هرکجا مي رويم صحبت از رکودي است که سفره اش همه جا پهن است وهيچ بازاري نيست که ازآن درامان مانده باشد.

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، طي چند روزاخيرمسوولان به وجود کالاهاي قاچاق بالاخص لوازم خانگی که به رکود بازار دامن زده هشدارداده ومعتقدند اين کالا ها کمر توليد کنندگان داخلي را خم کرده است. دراين ميان رييس اتحاديه لوازم خانگی ضرب الاجل يک ماهه براي جمع آوري قاچاق لوازم خانگی تعيين کرده است ازسويي ديگر مسوولان براي جان گرفتن بازارلوازم خانگي طي سال گذشته کارت هاي اعتباري را با شرايط خاص براي گروه هايي ويژه طراحي وصادرکردند که چندان مورد استقبال واقع نشد و هنوز هم اين کارت ها دستخوش تغييروتحول است تا شايد بتواند رکود حاکم بربازاررا برچيند و اشتياق خريد را درميان مردم بالا ببرد به طوري مديرکل اعتبارات بانک مرکزي گفت کارت هاي اعتباري درفازاول تا سقف 10 ميليون تومان فقط به کارمندان آموزش و پرورش و بازنشسته‌ها ارايه مي شد و مشمولان تنها مي‌توانستند به خريد کالا بپردازند، اما اکنون ارايه کارت‌هاي اعتباري خريد کالا و خدمات که از ابتداي مهرماه اجرايي خواهد شد، در سه سطح ده ميليون توماني، سي ميليون توماني و حداکثر 50 ميليون توماني خواهد بود. ودريافت کارت هاي اعتباري جديد، محدوديتي ندارد و هر فردي که به بانک مراجعه کرده و اعتبارسنجي شود، اگر شرايطش با مقررات و ضوابط بانک ها همخواني داشته باشد، مي‌تواند اين کارت را دريافت کند.

اما سوال اساسي اين است که چرا بازارها دستخوش رکود شده اند واساسا اين مردم هستند که قدرت خريد ندارند يا نبود نظارت کافي، اين رکود را براي بازارلوازم خانگي به ارمغان آورده است.

درهمين راستا محمد حسن کاظمي ، رييس اسبق اتحاديه توزيع کنندگان لوازم خانگي به «هدف و اقتصاد» گفت: با شرايطي كه بانك مركزي ايجاد کرد مردم از کارت‌هاي اعتباري خريد کالا استقبال نکردند، اين کارت‌ها 10 ميليون تومان پيش‌نويس شده بود و براي عموم مردم بود كه مقدار آن را به شش ميليون تومان کاهش دادند و تنها آن را به سه گروه بازنشستگان کشوري و مستمري بگيران تأمين اجتماعي و فرهنگيان محدود کردند؛ در نتيجه مشخص است که استقبال از اين کارت ها کم مي شود.

وي ادامه داد: تا زماني که استفاده از اين کارت ها مختص عموم نشود و به تمامي قشرها از کارگر، کشاورز و صنعتگر گرفته تا کارمندان و مشاغل آزاد تعلق نگيرد وضعيت به همين صورت باقي مي ماند.

رييس اسبق اتحاديه توزيع کنندگان لوازم خانگي در زمينه جمع آوري لوازم خانگي قاچاق از ابتداي مهرماه سال جاري گفت: اين طرح در حال حاضر در مرحله اجرا قرار گرفته و مي تواند کمک زيادي به رونق بازار لوازم خانگي کند اما بايد اين نکته را در نظر گرفت که مبارزه با کالاي قاچاق بايد از مبدأ باشد نه مقصد. از اين رو مي بايست جلوي ورود کالاي قاچاق را در مرز و گمرک بگيرند زيرا مغازه دار تک فروش در اين ميان گناهي ندارد و بايد به کساني که اين مغازه دار از آنها جنس خريده مراجعه نمايند و با آن ها برخورد جدي کنند.

همچنين فريدون نصيري رييس اتحاديه توزيع کنندگان لوازم خانگي (لوازم فلزي آشپزخانه) به «هدف و اقتصاد» گفت: با ايجاد تغييرات جديد در کارت هاي اعتباري مبني بر افزايش سقف موجودي اين کارت ها تا 50 ميليون تومان و افزودن خريد هر نوع محصول داخلي از مهرماه، اميدواريم که شاهد وضعيت بهتر و استقبال بيشتر مردم در استفاده از اين کارت ها باشيم.

وي وضعيت بازار لوازم خانگي را نسبت به سال گذشته کمي بهتر دانست و بيان کرد: اقدام به جمع آوري کالاهاي قاچاق و کنترل هر چه بيشتر بر واردات، توانسته شرايط بهتري را براي بازار اقلام داخلي فراهم نمايد.

رييس اتحاديه توزيع کنندگان لوازم خانگي (لوازم فلزي آشپزخانه) جمعآوري کالاهاي قاچاق توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و تعزيرات را در رونق بازار لوازم خانگي مؤثر دانست و افزود: در حال حاضر که استارت اين طرح زده شد ما شاهد اتفاقات خوبي در کارخانجات داخلي مان هستيم اما پيگيري و پشتکار در اين امر را نبايد فراموش نمود.

نصيري اضافه کرد: جمع آوري کالاهاي قاچاق با مراجع موردي به مغازه ها و فروشندگان ميسر نمي شود بلکه بايد با اصل قضييه برخورد شود که اين فروشنده از چه کساني اين کالا را خريده و به آن مبدأ مراجعه و آنها را مورد بازخواست و جريمه قرار بدهند.

وي گفت: چندي پيش در جلسهاي که با مديرعامل بانک تجارت برگزار شد قرار مبني بر آن شد که استفاده از اين کارت ها نه فقط براي کارکنان دولت بلکه براي عموم آزاد شود که اميدواريم با عملي نمودن اين قضييه شاهد افزايش استقبال همگان از از اين کارت ها باشيم.

در پايان…

‎دولت براي رونق بخشيدن به بازار لوازم خانگي و افزايش توليد داخلي و قدرت خريد مردم اقدام به صدور کارت هاي اعتباري کالا نمود که متأسفانه با توجه مردمي روبرو نشد. کارشناسان و مسوولان، جمع آوري کالاهاي قاچاق از اصل و مبدأ را عاملي مهم براي رونق اين بخش دانستند و تنها راه افزايش استقبال از کارت هاي اعتباري را علاوه بر تغييرات حاصله از ابتداي مهرماه، را عمومي کردن اين کارت ها و تعلق نداشتن به يک گروه خاص دانستند به نحوي که همه مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

منبع: روزنامه هدف و اقتصاد

نظر شما چیست؟