اخبار لوازم خانگی

سم قاچاق در فضای بازار لوازم خانگی/ اقدامات مقطعی نتیجه بخش نیست

بازار لوازم خانگی جزو بازارهایی است که حجم قاچاق در آن فراوان بوده و باتوجه به تنوع و گستردگی تولید شبکه قاچاق صنعت لوازم خانگی نسبت به دیگر تولیدات بسیار گسترده تر است و مقابله با آن نیاز به عزم و جزم همگانی دارد.

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، “قاچاق کالا” عبارتی که در هر بخشی از لوازم خانگی گرفته تا سیگار به چشم می خورد، بازار لوازم خانگی جزء بازارهایی است که حجم قاچاق در آن فراوان است و با توجه به تنوع و گستردگی تولید می‌توان اذعان داشت که شبکه قاچاق صنعت لوازم خانگی نسبت به دیگر تولیدات بسیار گسترده تر است.

صنعت لوازم خانگی درتوسعه سرمایه گذاری،رشد اقتصادی،ایجاد اشتغال و … درجامعه بسیار نقش آفرین است،اما متاسفانه پدیده شوم قاچاق امروز به عنوان یک آفت جدی علیه این صنعت قلمدادمی‌شود و این قاچاق اثر منفی بر رشد اقتصادی دارد و ضربات شدیدی به تولید ملی وارد می‌کند.

این پدیده مخرب توان رقابتی بازار کالاهای ایرانی را به شماره می‌اندازد،به همین منظور باید بحث مبارزه با قاچاق که از تاکیدات مهم مقام معظم رهبری و دیگر مسئولان عالی رتبه نظام است،به درستی و از مبدا اجرا شود،برنامه ریزی برای مبارزه با قاچاق کالا به تنهایی نتیجه‌بخش نیست و همراه با عمل می‌تواند مؤثر باشد.

دراین مسیر باید تولیدکنندگان داخلی کیفیت کالاهای داخلی را بالا برده و خدمات پس از فروش خوبی ارائه دهند و با همکاری مشترک با شرکت های مطرح خارجی در راستای ارتقای کیفیت محصولات تلاش کنند.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی چندروز پیش از طرح مبارزه با لوازم خانگی،آرایشی و بهداشتی و تجهیزات پزشکی قاچاق در مهرماه خبر داد.

همچنین؛رئیس اتحادیه لوازم خانگی ضمن اعلام ضرب‌الاجل یک ماهه برای فروشندگان لوازم خانگی دارای کالای قاچاق،از جمع‌آوری این کالاها از ابتدای مهرماه سال جاری خبرداد.

محمد طحان‌پور با اعلام اینکه از ابتدای مهرماه سال جاری با فروشگاه‌های دارای کالاهای قاچاق برخورد می‌شود، اظهار کرد: در این رابطه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تعزیرات، بازرسی اتاق اصناف، نمایندگان اتحادیه لوازم خانگی و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت دخیل هستند تا با عرضه کالای قاچاق در حوزه لوازم خانگی مقابله شود.

وی ادامه داد که نمایندگان فروشگاه به فروشگاه مراجعه کرده و نسبت به جمع‌آوری کالاهای قاچاق اقدام می‌کنند.علاوه بر این دیگر برای فروشندگان برگ سبز ملاک نیست و هر فروشگاهی باید کالای خریداری شده خود را با فاکتور خرید کند.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی درمورد جریمه درنظرگرفته شده برای عرضه‌کنندگان لوازم خانگی قاچاق بیان کرد که علاوه بر جمع‌آوری کالای قاچاق عرضه‌ شده دراین فروشگاه‌ها چهاربرابر قیمت کالای قاچاق جمع‌آوری شده جریمه لحاظ خواهد شد و در این رابطه پرونده‌ای برای فروشنده و فروشگاه تشکیل می‌شود.

 

منصوری:طرح جمع آوری لوازم خانگی قاچاق از فروشگاه ها مستمر باشد

محمدرضا منصوری درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به جمع آوری کالاهای قاچاق از ابتدای مهرماه سال جاری از فروشگاه ها و برخورد با فروشگاه‌های دارای کالاهای قاچاق گفت: قاچاق کالا،درطول سالیان اخیر به آفتی مخرب برای نظام اقتصادی کشور تبدیل شده و وسعت واردات کالاهای قاچاق روزبه روز گسترش یافته،اما موضوع قابل تامل دراین زمینه حجم قابل توجه قاچاق کالا از مبادی رسمی علاوه بر مبادی غیررسمی است.

با واردات هرکالای قاچاق به کشور شغلی از یک جوان سلب می شود

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه با واردات هرکالای قاچاق به کشور شغلی از یک جوان سلب می شود،افزود:جریمه ناچیز چند میلیونی شخصی که میلیاردی قاچاق می کند،سبب تکرار دوباره فساد از سوی این شخص و سایرین می شود، بنابراین باید تنبیه های سنگین تر اعمال شود، تا درس عبرتی برای دیگر قاچاقچیان شود.

حمایت از تولیدملی باید عملیاتی شود

منصوری با بیان اینکه حمایت از تولیدملی باید عملیاتی شود،ادامه داد:با عنایت به تاثیرات و عوارض مخرب واردات غیرقانونی چنین محصولاتی از سوی قاچاقچیان دانه درشت،دستگاه های نظارتی و متولیِ برخورد با قاچاق کالا،رویکرد مناسب و جدیدی را در مقابله با این پدیده شوم،مد نظر قرار داده اند.

وی با تاکید براینکه تلاش برای رقابت پذیری کالای ایرانی با کالاهای خارجی می تواند به استقبال مردم از تولیدات داخلی منجر شود،بیان کرد:وقتی مردم بدانند کالای تولید داخل از کیفیت بالایی برخوردار است به طورحتم اقدام به خرید آن می کنند.

دولت باید با حمایت های منسجم از تولیدات داخلی کاهش هزینه تولید را رقم بزند

منصوری با اشاره به تجربه موفق کشورهای مختلف در فرهنگ سازی خرید کالای داخلی،افزود:وزارت صنعت و صنعتگران باید در ارتقای کیفیت محصولات خود تلاش کنند که مردم برای خرید کالاهای داخلی تمایل داشته باشند،همچنین با تعیین قیمت مناسب انگیزه مردم برای خرید کالای داخلی را افزایش دهند.

وی با تاکید براینکه متاسفانه بالابودن هزینه های تولید درکشور ما به کاهش تمایل نسبت به تولید منجر شده است،ادامه داد: دولت باید با حمایت های منسجم از تولیدات داخلی کاهش هزینه تولید را رقم بزند.

وجود تشکیلات منسجم و قاچاق سازمان یافته در کشور

این نماینده مردم درمجلس دهم،ادامه داد:هزینه های تولیدکننده داخلی باید کاهش یابد تا به این ترتیب رقابت پذیری کالای داخلی و خارجی صورت بگیرد.

منصوری با بیان اینکه مشکل قاچاق درکشور کوله برها و قاچاقچیان خرد نیستند،عنوان کرد:زمانی که قاچاق به صورت سازمان یافته انجام می شود،نشان دهنده عزم و اراده برای انجام این کار و وجود تشکیلات در ورای این عمل است.

 مقابله ضربتی به اقتصاد کشور آسیب می زند

وی با بیان اینکه برخوردکنندگان با قاچاق باید به سراغ دانه درشت ها بروند،افزود:باید منشاء و ریشه قاچاق درکشور را پیدا کرد، که بخشی از این ریشه به گمرک ،دورزدن های نظام گمرکی و کم اظهاری های گمرکی برمی گردد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر مقابله مستمر و دایمی با کالاهای خانگی قاچاق ادامه داد: مبارزه با کالاهای قاچاق نیازمند عزم جدی است، اگر مطرح شده و به صورت ضربتی و مرحله ای مقابله صورت گیرد، اثر منفی آن بیشتر به کشور ضربه می زند،بنابراین مبارزه با قاچاق پیگیری مستمر و وضع جریمه های سنگین را می طلبد و همانگونه که از ورود اسلحه جلوگیری می شود، از واردات کالاهای قاچاق باید جلوگیری شود.

 

گرمابی:ارتقای کیفیت لوازم خانگی داخلی با تشکیل کنسرسیوم/نظارت بر گمرک ها باید تشدید شود

حمید گرمابی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به جمع آوری کالاهای قاچاق از ابتدای مهرماه سال جاری از فروشگاه ها و برخورد با فروشگاه‌های دارای کالاهای قاچاق گفت:این نوع مقابله و مبترزه با کالاهای قاچاق راه حل صحیحی نیست و می تواند به عنوان یک مسکن کوتاه مدت از آن استفاده کرد، بنابراین باید مبادی رسمی قاچاق کالا باید کنترل شود که کالای قاچاق در مقیاس وسیع  وارد کشور نشود.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مشکل قاچاق درکشور کوله برها و قاچاقچیان خرد نیستند، افزود: باید گلوگاه ها و کانون های اصلی واردات کالای قاچاق شناسایی و از طریق اقدامات پیشگیرانه و انسداد این گلوگاه ها، با پدیده شوم قاچاق مقابله شود، در حال حاضر ورود از مبادی اصلی با مقیاس گسترده به بازار صدمه می زند.

استاندارد سازی در بخش لوازم خانگی موجب استقبال مردم از کالاهای داخلی می شود

گرمابی ادامه داد:استاندارد سازی و ارتقا کیفی محصولات داخلی در بخش لوازم خانگی موجب استقبال مردم از کالاهای داخلی می شود،واحدهای تولیدی در بخش تولید لوازم خانگی همه تلاش خود را برای ارتقای کیفیت محصولات به کار گیرند تا نظر مردم را به کالاهای داخلی جلب کنند.

وی برارتقای کیفیت لوازم خانگی داخلی تاکید و یادآور شد:همکاری مشترک با کمپانی های صاحب نام دنیا می تواند کیفیت لوازم خانگی داخلی  را افزایش دهد، البته این همکاری مشترک باید به انتقال تکنولوژی و ورود ماشین آلات و دستگاه های مدرن به کشور بینجامد.

 مباحث تعرفه ای به جلوگیری از ورود کالای قاچاق کمک می کند

گرمابی با بیان اینکه صادرات به رشد کیفیت تولیدات کمک می کند، افزود:علاوه بر استانداردهای ملی و بین المللی باید به استانداردهای تشویقی توجه شود و گاهی مباحث تعرفه ای می تواند به جلوگیری از ورود کالای قاچاق کمک کند.

وی با اشاره به اینکه مردم خواستار کالاهای با کیفیت هستند، ادامه داد:مردم هیچگاه به دنبال برنج خارجی نیستند؛چون کیفیت برنج داخلی بهتر است، به همین ترتیب در مورد سایر اقلام و کالاها نیز مردم چنین راهبردی و تفکری دارند.

باید برنامه هایی عملیاتی و راهگشا برای مقابله با قاچاق تدوین کرد

این نماینده مردم در مجلس دهم، بیان کرد:بومی سازی تکنولوژی تولید درصنعت لوازم خانگی، انتقال نسبی تکنولوژیهای نوین و روز دنیا دراین صنعت، ایجاد نسبی و محدود برند و شروع سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه و خدمات پس از فروش، تولید بخشی عمده ای از مواد اولیه، اجزاء و قطعات،افزایش عمق ساخت داخل، وجود نیروی کار جوان، فعال و مستعدو بازار مناسب در داخل و کشورهای همجوار و منطقه از مزیتهای این صنعت است.

گرمابی با بیان اینکه باید برنامه هایی عملیاتی و راهگشا برای مقابله با قاچاق تدوین کرد و از آسیب رسیدن به تولید داخلی به طور جدی جلوگیری شود، اظهار کرد:مطبوعات و صدا و سیما باید استفاده از کالای ایرانی را با تبلیغات مناسب ترویج دهند و باید فضای رقابتی بین تولیدکنندگان داخلی و به تبع آن فضای رقابتی با شرکت های خارجی در بازارهای جهانی فراهم شود.

کنترل و نظارت برگمرک ها باید تشدید شود

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس، بر تشدید کنترل و نظارت بر گمرک ها تاکید و تصریح کرد: باید منشاء و ریشه قاچاق درکشور را پیدا کرد، که بخشی از این ریشه به گمرک ،دورزدن های نظام گمرکی و کم اظهاری های گمرکی برمی گردد، کارمندان گمرک باید امین و متعهد بوده و در مدیریت های اصلی گمرکات کشور باید افراد پاکدست و مدبر به کار گمارده شوند.

 

پورابراهیمی داورانی:تداوم قاچاق کالا درصورت عدم ارتقای کیفیت کالای تولید داخل

محمدرضا پورابراهیمی داورانی درگفت وگو باخبرنگار خبرگزاری خانه ملت،درخصوص مقابله با قاچاق کالا گفت:درکشور قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به تصویب رسیده،البته منظور از جلوگیری از ورود کالای قاچاق در بازار،حذف کالاهای خارجی در بازار نیست.

نماینده مردم کرمان و راور درمجلس شورای اسلامی،افزود:بایدکالاهای خارجی که تحت نظارت و ازطریق مبادی رسمی با پرداخت تعرفه قانونی، وارد کشور شده در بازار باقی بماند.

پورابراهیمی داورانی،افزود:منظور از مبارزه با کالای قاچاق این است که کالاهایی که تعرفه و عوارض آنها پرداخت نشده و بعضاً تاریخ مصرف گذشته است،از بازار جمع آوری شود.

تداوم تولید کالای بی کیفیت یعنی میدان دادن به قاچاقچیان کالا

این نماینده مردم درمجلس دهم،افزود: کالاهای خارجی باکیفیت که از مبادی رسمی وارد کشور شده، می تواند زمینه ایجاد فضای رقابتی را در کشور فراهم کند و براین اساس تولیدکنندگان داخلی تلاش کنند کیفیت کالا را ارتقا دهند.

پورابراهیمی داورانی،تصریح کرد:یکی از راهکارهای تاثیرگذار در مبارزه با کالای قاچاق،ارتقای کیفیت محصولات تولیدی و متناسب شدن قیمت است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: با وجود جمع آوری کالای قاچاق، اگر تولید کالایی که از کیفیت پایین برخوردار است ادامه یابد، پدیده قاچاق کالا به روش های مختلف نیز تداوم می یابد.

در پایان گفتنی است؛مبارزه جدی با پدیده شوم قاچاق نیاز به عزم جدی همه قوا دارد و امسال که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال “اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل” نامگذاری شده است باید همگان در بحث مبارزه با قاچاق اقدامات جدی و عملی انجام دهند.

نظر شما چیست؟