اخبار لوازم خانگی

مثلث اختلافات، دامن بازار لوازم خانگي را گرفت

رييس اتحاديه لوازم خانگي : در سال‌هاي اخير يكي از چالش‌هاي مهم پيش روي توليد‌كنندگان لوازم خانگي ايران مساله قاچاق بوده است.

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در اين ميان، دولت از ابتداي مهرماه مبارزه با قاچاق لوازم‌خانگي را در پيش گرفت، اما همين مساله نيز حالا تبديل به چالشي در بازار لوازم‌خانگي شده؛ چرا كه اظهارات ضد و نقيض و بعضا موضع‌گيري‌هاي كاملا متفاوت مقامات مختلف اصناف، توليدكنندگان و ستاد مبارزه با قاچاق كالا شرايط بازار را به هم ريخته است. در هر حال شواهد نشان مي‌دهد، خبرهاي خوشي از بازار لوازم خانگي به گوش نمي‌رسد چرا كه اين مثلث اختلافي، راه سوءاستفاده را براي متخلفان صنعت لوازم خانگي باز كرده است.
در همين حال، رييس اتاق اصناف مدعي است كه 5درصد لوازم خانگي كشور قاچاق است در حالي كه دبير مبارزه با قاچاق كالا و ارز استان تهران اين ادعا را رد مي‌كند و معتقد است كه ويترين فروشگاه‌ها نشان مي‌دهد كه عمده لوازم خانگي قاچاق است.
از سوي ديگر، خبرها حاكي از آن است كه با توجه به طرح جمع‌آوري كالاهاي قاچاق، برخي فروشندگان متخلف با انبار كردن كالاهاي خود، افزايش قيمت لوازم خانگي را در پيش گرفته‌اند تا با اين اقدام جو رواني بازار را بر هم ريخته و بتوانند با طرح جمع‌آوري كالاهاي قاچاق مقابله كنند.
اين در شرايطي است كه رييس اتحاديه توليدكنندگان لوازم خانگي در گفت‌وگو با «تعادل» بر اين عقيده است كه بازار لوازم خانگي از ركود خارج شده و رونق به اين بازار بازگشته است. اين در شرايطي است كه از سوي ديگر، بازي قيمتي در بازار لوازم خانگي كه از ابتداي مهرماه شكل گرفته و اظهارنظر فعالان اين بازار، موضوع رفع ركود در صنعت فوق را با گمان روبه‌رو مي‌كند. همچنين برخلاف اينكه برخي فروشندگان افزايش قيمت داشته‌اند اما توليدكنندگان به دليل مخالفت سازمان حمايت هنوز افزايش قيمتي نداشته‌اند. البته محمد طحان‌پور بر اين موضوع نيز اذعان دارد كه برخي توليد‌كنندگان ايراني با مجوزهاي رسمي بين 6 تا 8درصد افزايش قيمت داشته‌اند.
به گزارش تعادل، در همين حال، در مقابل اظهارات او، بنا به گفته مغازه‌داران تا چند روز آينده همه لوازم خانگي وارداتي مشمول گراني خواهد شد. اما موضوع اين است كه در شرايط كنوني نمايندگي‌هاي مجاز هم با فروشندگان همراه شده و گرانفروشي را آغاز كرده‌اند. اين فروشندگان معتقدند كه وقتي عرضه جنس در بازار كاهش پيدا كرد، كارخانجات لوازم خانگي هم عرضه خود را محدود كردند تا پس از عرضه در بازار گران‌تر بفروشند، زيرا با كاهش عرضه كالاهاي قاچاق، آنها يكه‌تاز بازار خواهند شد و مي‌توانند با نرخ‌هايي كه تعيين مي‌كنند بازار را در اختيار داشته باشند.
البته نمايندگي‌هاي رسمي هم با عملكردي كه دارند بر اين امر دامن مي‌زنند چرا كه وقتي مبارزه با كالاهاي وارداتي قاچاق شروع شد،

نظر شما چیست؟