اخبار لوازم خانگی

مبارزه با قاچاق لوازم خانگی تهدید یا فرصت!

برخی فروشندگان لوازم خانگی از اجرای طرح جمع آوری کالای قاچاق لوازم خانگی سوء استفاده کرده و بدون هیچ مجوزی قیمت های خود را افزایش داده اند.

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، سایه واردات بی رویه در کنار پدیده شوم قاچاق نفس تولیدات داخلی را مدت هاست که به شماره انداخته است؛بطوریکه صنایع لوازم خانگی تحت تاثیر این معضل با کاهش تولید و یا تعطیلی دست و پنجه نرم  می کنند.

اما مسولان مربوطه طی مقاطع مختلف زمانی راهکارهایی را به منظور کمک به احیای این صنعت به اجرا درآوردند که کارت خرید کالای ایرانی و پرداخت وام کم بهره یکی از این روش ها بود، همچنین در راستای مبارزه با قاچاق کالا نیز طرحی از ابتدای مهرماه به اجرا درآمد که به موجب آن بازرسی‌ از واحدهای صنفی سراسر کشور انجام و با فروشندگانی که اقدام به فروش کالاهای قاچاق کرده بودند، برخورد شد؛موضوعی که موجب شد تا برخی از سودجویان با کاهش عرضه، گرانی برخی محصولات را رقم بزنند.
 

در این راستا غلام محمد زارعی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح جمع آوری کالاهای قاچاق لوازم خانگی، اظهار داشت: قاچاق کالا ضربه مهلکی به اقتصاد و تولید داخل وارد می کند و  مبارزه با قاچاق کالا نباید بهانه ای برای افزایش قیمت سایر کالاها از سوی عده ای سود جو شود چرا که چنینی اتفاقاتی با اهداف این طرح در تضاد است.
 
وی با بیان اینکه مبارزه با قاچاق کالا امری مهم به شمار می رود، گفت: مبارزه با قاچاق کالا از سوء استفاده برخی سودجویان جلوگیری به عمل می آورد و جمع آوری کالای قاچاق موجب تحولات جدی در حوزه اقتصادخواهد شد.
 
نبود توزان گرانی را رقم زد
 
همچنین حسینعلی حاجی دلیکانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی  گفت: مبارزه با طرح جمع آوری کالای قاچاق در صورت اراده جدی دستگاه های ذی ربط امری شدنی است.
 
حاجی دلیکانی در پاسخ به این سوال که اجرای  طرح مبارزه با قاچاق کالا منجر به گرانی لوازم خانگی شده، بیان کرد:جمع آوری کالای قاچاق باید با جایگزینی کالای ایرانی با کیفیت در بازار صورت گیرد تا به راحتی امکان تعادل قیمت در بازار محقق  شود.
 
مبارزه با طرح جمع آوری کالا نیازمند اراده جدی است
 
مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز  بیان کرد: چندین سال است که معضل قاچاق کالا بر اقتصاد سایه انداخته به طوریکه براساس آمارهای موجود سالانه 20 میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور وارد می شود.
 
وی افزود: وزارتخانه های مرتبط در تعامل با یکدیگر باید نسبت به طرح جمع آوری کالای قاچاق اقدام کنند چرا که در غیر اینصورت این معضل ادامه دارد.
 
بائوج لاهوتی با بیان اینکه بایستی نسبت به توقیف کالاهای قاچاق در محل توزیع اقدام کرد، بیان کرد:  طبق قانون نگه دارنده و فروشنده کالای قاچاق مجرم است و در صورت  مشاهده در فروشگاه ها بایستی نسبت به توقیف و امحا آن اقدام کرد.
 
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به آنکه کارخانه های داخلی تنها با 20 درصد ظرفیت مشغول به کار هستند اما به وفور کالاهای قاچاق به کشور وارد می شود و اراده جدی برای مبارزه با آن نیست چرا که منافع عده ای به این امر گره خورده است.
 
گرانی کالاها شایعه ای بیش نیست
 
طحان پور رئیس اتحادیه لوازم خانگی گفت: با اجرای این طرح به هیچ عنوان قیمت کالاهای وارداتی گران نشده و تنها برخی افراد سودجو با چنین شایعاتی می خواهند به طرق مختلف کالاهای خود را به واحد های صنفی بفروشند.
 
وی افزود:یک ماه پیش قبل از اجرای این طرح برخی کالاهای داخلی حدود 6 درصد افزایش قیمت داشته است اما باید گفت که این کالاها اقلامی هستند که تاثیر چندانی در بازار ندارد.
 
طحان پور در پاسخ به این سوال که برخی فروشندگان اظهاراتی مبنی بر افزایش صددرصدی قیمت با اجرای این طرح دارند، بیان کرد: تا اواخر آبان ماه یک ریال قیمت لوازم خانگی برندهای معروف افزایش نخواهد یافت چرا که این شرکت ها اعلام آمادگی در این طرح کردند که حتی لوازم خود را با قیمت نازلی عرضه نمایند.
 
رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی ادامه داد: تا پایان آبان ماه هر شرکتی غیر قانونی کالای خود را گران کند اتحادیه لوازم خانگی به سازمان حمایت شکایت خواهدکرد.
 
وی با بیان اینکه شعار ایرانی حمایت از تولیدات داخلی و ایجاد اشتغال است، افزود: اتحادیه لوازم خانگی نسبت به واردات قانونی کالاها نگاه مثبت دارد اما با افرادی که قصد سوء استفاده دارند برخورد جدی خواهد داشت .
 

طحان پور با اشاره به دلایل ارزانی کالاهای قاچاق افزود:برخی افراد سودجو به دلیل عدم پرداخت حقوق گمرکی،مالیات و کیفیت پایین کالاهای خود را ارزانتر از کالاهای وارداتی قانونی به فروش می رسانند./باشگاه خبرنگاران/

نظر شما چیست؟