اخبار لوازم خانگی

ریشه های افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار چیست؟

قیمت لوازم خانگی داخلی و وارداتی طی هفته‌های اخیر افزایش یافته است.لوازم خانگی داخلی از 5 تا 25 درصد و وارداتی بین 12 تا 27 درصد گران شده است. چرا قیمت لوازم خانگی گران شده است؟

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، فعالان بازار علت اصلی گران شدن قیمت‌ها را در کمبود عرضه کالا توسط تولید‌کنندگان و جمع‌آوری کالاهای قاچاق می‌دانند. اما کارشناسان معتقدند مهار قاچاق کالا در میان مدت و بلند مدت به نفع تولید داخلی و اقتصاد ملی است زیرا فروش محصولات داخلی موجب رونق سرمایه گذاری در این حوزه و ایجاد اشتغال می شود.
مدتی است که تولیدکنندگان داخلی عرضه محصولات خود را در بازار بشدت کم کردند.زمانی که نمایندگی و فروشگاه‌ها می‌خواهند سفارش کالایی را بدهند باید بیش از 15 الی 20 روز صبر کنند.این در حالی است که پیش از این کالاها به وفور بود و هیچ زمان مردم منتظر کالایی نمی‌ماندند.همین امر موجب شده میزان فروش بین 10 تا 20 درصد در بازار کاهش پیدا کند. فعالان بازار در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشتند تولیدکنندگان به خاطر رکودی که بر بازار حکفرما شده بود تولیدات خود را کاهش دادند البته در اوج رکود بازار که خوشبختانه از آن فاصله گرفتیم کمبود کالا به شکل فعلی نبود.شنیده‌ها حکایت از آن دارد که از وقتی دولت مبارزه با قاچاق کالا و کم اظهاری در گمرک را آغاز کرده است تولیدکنندگان هم با مشکل تولید مواجه شدند.گویا قبل از آنکه دولت سختگیری‌های فعلی را آغاز کند برخی از تولید‌کنندگان با کم اظهاری محصولات مورد نیاز خود را وارد می‌کردند ویا حتی از مبادی غیر رسمی اقدام به واردات قطعه می‌کردند تا قیمت محصول نهایی در سطح پایین حفظ شود و تولیدکنندگان توان رقابت با کالاهای وارداتی را داشته باشند.برخی هم برای سود بیشتر به سمت قاچاق قطعات لوازم خانگی می‌رفتند.
خیابان  امین حضور که مرکز خرید و فروش لوازم خانگی است این روزها بشدت از کمبود کالا رنج می‌برد و گفته می‌شود این چالش از اول مهرماه بیشتر شده است.یک مهرماه بازرسان اصناف، تعزیرات حکومتی و بخش‌های مختلف به بازار و انبار لوازم خانگی رفتند و با افرادی که کالا بدون فاکتور داشتند بشدت برخورد کردند و حتی حجم قابل توجهی از لوازم خانگی توقیف شد.همچنین فرصت دوباره (به مدت 15 روز) داده شد تا فعالان بازار تکلیف کالاهایی را که درانبار‌ها بدون فاکتور وجود دارد مشخص کنند.در این مرحله دولت اعلام کرده است که تمام لوازم خانگی قاچاق از محل عرضه پاکسازی می‌شود. یکی از فروشندگان امین حضور به خبرنگار ما گفت:اوایل فروشندگان تصور نمی‌کردند که دولت در مقابله با لوازم خانگی قاچاق جدی است اما با جمع‌آوری کالاهای قاچاق و در نظر گرفتن جریمه، همه برای کالاهای خود به دنبال فاکتور هستند. همین امر کمک کرد تا بازار تا حدودی از اجناس قاچاق پاک شود.
وی با بیان اینکه افزایش قیمت لوازم خانگی کاذب است افزود:برخی‌ها می‌خواهند به دولت فشار بیاورند که دیگر مقابله‌ای در بحث قاچاق انجام ندهد.اگر بازار از کالاهای قاچاق پاکسازی شود و تمام محصولات از مبادی رسمی وارد کشور شود به طور قطع تأثیر مثبتی در بازار لوازم خانگی خواهد گذاشت.کالاهای قاچاق درست است که از نظر قیمتی پایین‌تر است ولی بی‌کیفیت و بدون گارانتی است لذا افرادی که این کالاها را می‌خرند به صف ناراضی‌ها در خرید لوازم خانگی اضافه می‌شوند.
طی این مدت قیمت یخچال و انواع ساید بین 5 تا 20 درصد گران شده است.قیمت اجاق گاز هم تا 25 درصد گران شده است.لباسشویی هم بین 5 تا 10 درصد در مسیر افزایش قیمت قرار گرفته است.لوازم ریز خانگی که شامل آبمیوه گیری، خرد کن و… است بین 15 تا 20 درصد گران شده است.لوازم خانگی وارداتی هم بین 12 تا 27 درصد گران شده است.واردکنندگان توجیه می‌کنند به دلیل آنکه دیگر نمی‌توان کم اظهاری انجام داد مجبور به افزایش قیمت‌ها شدیم.
گلایه فعالان بازار از تولید‌کنندگان در تغییر کدها هم بود.آنها اظهار داشتند یک تولید‌کننده با تغییر نام، قیمت یک محصول را بی‌جهت تا 200 هزار تومان گران می‌کند.به عنوان مثال یک اجاق گاز که قیمت آن درب کارخانه 750 هزار تومان بود طی دو هفته اخیر به یک میلیون و 150 هزار تومان رسیده است و البته تولید‌کنندگان تمام تخفیف‌هایی را که در گذشته می‌دادند حذف کردند.لذا خریداران که چند وقتی بود با بازار لوازم خانگی آشتی کرده بودند، عقب نشینی کردند.
همچنین محمد طحان‌پور رئیس اتحادیه لوازم خانگی در خصوص افزایش قیمت لوازم خانگی در روزهای اخیر، گفت: گزارش‌هایی از افزایش قیمت و کاهش عرضه لوازم خانگی شنیده شده است. برخی از تولیدکنندگان داخلی قیمت‌ها را بالا بردند و اینگونه توجیه کردند که مواد اولیه برای تولید نداشتند.به تولیدکنندگان تذکر دادیم که اگر اجناس مورد نیاز بازار را تأمین نکنند با آنها برخورد خواهد شد. تولیدکنندگان قول دادند که وضعیت عرضه کالا در بازار را اصلاح کنند. با چنین اقدامی قیمت لوازم خانگی تولید داخل کاهش پیدا می‌کند.
وی افزود: وقتی کالای قاچاق جمع‌آوری می‌شود به این معنی است که تولیدداخلی در مسیر رونق قرار می کیرد. چندی پیش هم شهرام میرآخورلو مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان در خصوص افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار، گفت: براساس دستورالعمل و بخشنامه‌های ستاد هدفمندی یارانه‌ها، لوازم خانگی در اولویت قیمت‌گذاری نیست، اما سقف قیمتی با همکاری سازمان حمایت تعیین می‌شود.
وی با اشاره به اینکه بازار لوازم خانگی از دو سال پیش در رکود قرار داشت و تغییر قیمتی نداشته است، افزود: تولیدکنندگان لوازم خانگی از دو ماه پیش درخواست افزایش قیمت را به سازمان حمایت داده بودند الان هم افزایش قیمت اتفاق نیفتاده اما تخفیفاتی که از قبل برای فروش اعمال می‌کردند را برداشته‌اند.
در عین حال خبرگزاری ایسنا در این خصوص نوشت: جمع‌آوری لوازم خانگی قاچاق از روز پنجشنبه به عنوان روز آغازین نیمه دوم مهرماه از سطح فروشگاه‌های عرضه کننده شروع شده است.

منبع: ایران

نظر شما چیست؟