اخبار لوازم خانگی

پرداخت بیش از ۹۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات به واحد های کوچک و متوسط

ال کا ایران : پس از تاکیدات مقام معظم رهبری بر لزوم توجه به ایجاد اشتغال و رونق تولید با استفاده از بنگاه های کوچک و متوسط، بانک مرکزی در بخشنامه ای بانک ها را مکلف کرد که اولویت اصلی بانک ها در سال جاری، تأمین مالی این بنگاه ها باشد.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، از آنجا که اعطای تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط بیشترین تأثیر را در ایجاد اشتغال، افزایش تولید و رونق اقتصادی دارد، برنامه ریزی برای اعطای تسهیلات به ۷۵۰۰ واحد تولیدی که کالاهای آنها قابلیت فروش در بازار را داشته است، در اولیوت قرار گرفت.

بانک مرکزی برای تسهیل هرچه بیشتر پرداخت تسهیلات به این واحدها، این بنگاه ها را از موانع دریافت تسهیلات از جمله داشتن چک برگشتی، مطالبات غیرجاری، رعایت نکردن نسبت مالکانه و نبود وجود منابع در استان مستثنی کرد.
پس از تعیین اولویت سال جاری و با هدف تخصیص بهینه تسهیلات نظام بانکی به بنگاه های کوچک و متوسط، «کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید» در استان های کشور تشکیل شد. همچنین در کنار این گروه روش معمول طبق روال گذشته وجود دارد و متقاضیان می توانند از طریق مراجعه مستقیم به بانک برای دریافت تسهیلات اقدام کنند.
در این رابطه رئیس کل بانک مرکزی تاکنون با سفر به هشت مرکز استان در جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با هدف آشنایی با مشکلات موجود و میزان پیشرفت برنامه تدوین شده درخصوص اعطای تسهیلات به این بنگاه ها شرکت کرده است.
بنا به تاکید ولی الله سیف، در این جلسه ها و براساس پیش بینی انجام شده، تأمین مالی این بنگاه ها، طبق عملکرد شبکه بانکی کشور در سال گذشته و توان تسهیلات دهی بانک ها در سال جاری، با تخصیص حدود ۱۰ درصد از تسهیلات اعطایی، قابل انجام خواهد بود.
براین اساس، مشکلی با عنوان کمبود منابع وجود نداشته و مدیریت و توزیع منابع در استان های مختلف به گونه ای باید انجام تا کمبود منابع برخی استان ها از طریق منابع مازاد سایر استان ها تامین شود.
سیف در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان البرز، رمز خروج از رکود را تخصیص بهینه منابع مالی دانست و گفت: برای خروج از رکود و تحول در اقتصاد باید از هدررفت منابع جلوگیری کرد و در این زمینه تصمیم های کارگروه های تسهیل و رفع موانع تولید برای بانک ها الزام آور است.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان آذربایجان غربی تاکید کرد: با وجود برخی مشکلات در سال جاری و تنگنای اعتباری موجود، عزم جدی نظام بانکی، استفاده از همه ظرفیت های موجود برای کمک به تولید، صنعت و اشتغال است.
سیف همچنین در جلسه استان قزوین، سال ۹۵ را سالی مهم خواند و گفت: امسال سالی ویژه برای اقتصاد کشور است؛ اکنون و با گذشته سه سال از آغاز فعالیت دولت یازدهم، باید آثار برنامه ریزی های درازمدت در اقتصاد دیده شود.
این اقدامات برای رسالت شبکه بانکی کشور باهدف تأمین مالی نظام اقتصادی و با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال جاری، مبنی بر ضرورت فعال سازی ظرفیت های تولیدی صنایع کوچک و متوسط و ارتقای توان رقابت پذیری آنها و همچنین با توجه به نقش برجسته و بی بدیل واحدهای تولیدی کوچک و متوسط در ایجاد اشتغال و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، انجام می شود.
آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۹۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای ۱۲ هزار و ۳۶۱ بنگاه کوچک و متوسط سراسر کشور اعطا شده است.
به گزارش ایرنا، رئیس کل بانک مرکزی در هفته گذشته، در سفرهای استانی به همراه تعدادی از مدیران شبکه بانکی از واحدهای صنعتی بازدید داشت. سفر پیشین ولی الله سیف به استان قزوین، هشتمین سفر به مراکز استان ها برای شرکت در کارگروه های استانی تسهیل و رفع موانع تولید بود.
پیش از این، رئیس کل بانک مرکزی سفرهایی را برای اطلاع از روند اعطای تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط به استان های البرز، خراسان رضوی، آذربایجان غربی، کهگیلویه و بویر احمد، ایلام، گلستان و کرمان داشته است.

 

نظر شما چیست؟