اخبار لوازم خانگی

برگ سبز را قبول نداریم/ بخشی از قاچاق با زد و بند با گمرک انجام می‌شود/ واحدهای صنفی محل عرضه قاچاق

ال کا ایران : رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه ملاک ما برای تشخیص قاچاق یا غیر قاچاق بودن کالا فاکتور است، بیان داشت: برخی واردکنندگان با زد و بند در گمرک بخشی از کالاهای خود را وارد می‌کنند.

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، محمد‌ طحان‌پور امروز در نشست خبری با بیان اینکه طرح برخورد با کالاهای قاچاق در سطح عرضه برای مدت کوتاهی بازار را دچار التهاب کرد، گفت: پس از اینکه موضوع بازرسی از اصناف به بازرسین اتحادیه اصناف واگذار شد این مشکل برطرف شد و بازار دوباره به آرامش برگشت.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه ما برگ سبز را قبول نداریم و ملاک ما برای تشخیص قاچاق یا غیر قاچاق بودن کالا ارائه فاکتور توسط واحدهای صنفی است، گفت: زیرا ممکن است یک وارد کننده‌ای 50 کانتینر کالا وارد کند اما فقط برای 10 کانتینر آن برگ سبز ارائه کند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه منظور شما از این موضوع که برگ سبز را قبول ندارید، چیست، آیا معتقدید که اجناس قاچاق از طریق مبادی رسمی وارد می‌شود، گفت: بله، واردکننده‌ها بخشی از کالاهای خود را با زد و بند از گمرک رد می‌کنند. 

طحان‌پور در پاسخ به این سؤال که این کالاهایی که بدون برگ سبز و به قول شما با زد و بند و کم اظهاری از گمرک وارد می‌شود در کجا عرضه می‌شود گفت: در فروشگاه‌هایی که لوازم خانگی می‌فروشند. 

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در پاسخ به این سؤال که وقتی که شما اذعان می‌کنید که کالاهایی که بصورت زد و بند از گمرک به کشور وارد می‌شود در فروشگاه‌های لوازم خانگی به فروش می‌رود، پس چرا مدعی هستید که اصناف سهم کمتر از 5 درصدی در عرضه کالای قاچاق دارد، گفت: به این دلیل که ما نمی‌دانیم این کالاها در کدام فروشگاه‌ها به عرضه می‌رسد. 

وی افزود: فروشگاه‌های عرضه لوازم خانگی به دو دسته تقسیم می شود دارای پروانه و بدون پروانه که عرضه کالای قاچاق در واحدهای صنفی دارای پروانه بسیار اندک است اما کالاهای وارداتی قاچاق در واحدهای صنفی بدون پروانه عرضه می‌شود. 

طحان‌پور در پاسخ به این سؤال که پس قبول دارید که کالاهای قاچاق وارداتی (کالاهای وارداتی با زد و بند) در واحدهای صنفی عرضه می‌شود، گفت: بله قبول دارم، زیرا اگر عرضه نمی‌شد پس چرا ما طرح برخورد با کالای قاچاق را به اجرا در آورده‌ایم.  اما در واحدهای صنفی پروانه‌دار ممکن است 10 درصد عرضه کالای قاچاق اتفاق بیفتد و بقیه در واحدهای صنفی بدون پروانه انجام می‌شود. 

وی در ادامه در مورد وضعیت کارخانه ارج، آزمایش و پارس الکتریک گفت: سرمایه‌گذارانی از بخش خصوصی برای خرید دو کارخانه ارج و آزمایش اعلام آمادگی کرده‌اند و ما هم به آنها کمک می‌کنیم تا این بنگاه‌ها دوباره به تولید برسند. 

طحان‌پور با اشاره به حضور یک سرمایه‌گذار خارجی در مورد تولید ماشین‌آلات ساخت لوازم خانگی، اظهار داشت: یک سرمایه‌گذاری ایرانی در ایتالیا اعلام کرده بصورت اعتباری به کارخانه‌ها حاضر است خط تولید دهد و ما هم قصد داریم تا دو کارخانه ارج و آزمایش را به آنها معرفی کنیم. 

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در ادامه با بیان اینکه در اجرای طرح مبارزه با قاچاق لوازم خانگی شرکت‌های واردکننده که قصد فرار مالیاتی دارند، در مقابل این طرح مقاومت می‌کنند.  

وی تصریح کرد: یکی از معضلات ما در برخورد با لوازم خانگی قاچاق در خیابان شوش است، زیرا در این بازار باید لوازم آشپزخانه عرضه شود اما لوازم خانگی کوچک هم در آنجا به فروش می‌رسد. 

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی بیان داشت: ما به جمع‌آوری کالای قاچاق در خیابان شوش تأکید داریم که با توجه به موضوع ادغام اتحادیه‌ها برخورد با این موضوع به تأخیر افتاده و  برخی از مسئولان هم تا اندازه‌ای در این موضوع محتاطانه عمل می‌کنند. 

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه بعد از آغاز طرح مبارزه با کالاهای قاچاق در سطح عرضه، برخی فروشندگان کالاهای قاچاق خود را به انبارها منتقل کرده‌اند، برای مبارزه با این موضوع چه اقدامی صورت گرفته است، بیان داشت: براساس برنامه مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه گام اول برداشته شد، اما ما مسئول برخورد با کالاهای قاچاقی که در انبارها نگهداری می‌شود، نیستیم. 

طحان‌پور بیان داشت: البته در مجتمع‌های تجاری برای جلوگیری از انتقال کالاهای قاچاق به انبارها نماینده گذاشته‌ایم و این نماینده‌ها در صورت مشاهده  چنین مواردی موضوع را به بازرسان ما اطلاع می‌دهند. 

وی با تأکید بر اینکه نگهداری کالاهای قاچاق برای اصناف هزینه‌بر است، گفت: 12 بازرس اتحادیه در سطح شهر تهران بازار را رصد می‌کنند. 

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی بیان داشت: 1650 واحد صنفی لوازم خانگی دارای پروانه و حدود 450 واحد صنفی بدون پروانه کسب هستندکه از این تعداد 200 واحد در حال طی کردن مراحل اخذ پروانه کسب هستند. 

طحان‌پور بیان داشت: بازرسان اتاق اصناف پس از مشاهده کالای قاچاق در واحد صنفی موضوع را صورت جلسه کرده و تعزیرات را در جریان این موضوع قرار داده و برخورد با واحد متخلف بر عهده سازمان تعزیرات حکومتی است، ضمن اینکه واحد صنفی مربوط حق فروش کالای قاچاقی که صورت جلسه شده ندارد و باید تا تعیین تکلیف کالای قاچاق را نگهداری کند. 

وی در مورد طرح کد شناسه کالا گفت: متاسفانه در این مورد وزارت صنعت هیچگونه جلسه‌ای با ما نداشته است، در حالی که این موضوع در جلوگیری از عرضه کالای قاچاق بسیار مؤثر است و ما از این طرح استقبال می‌کنیم.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی اظهار داشت: پنجمین نمایشگاه عرضه محصولات لوازم خانگی از 5 تا 8 آبان، در مصلی تهران برگزار می‌شود. 

وی افزود: در این نمایشگاه 60 درصد شرکت‌کنندگان، تولیدکنندگان لوازم خانگی داخلی و 40 درصد هم تولیدکنندگان لوازم خانگی خارجی هستند.

نظر شما چیست؟