اخبار لوازم خانگی

صادرات غیرنفتی هنوز بوی نفت می‌دهد/آلمان گوی سبقت واردات را ربود

ال کا ایران : بررسی آمار تجاری ایران در ۷ ماهه ابتدای امسال گویای آن است که بازهم با احتساب تولیدات نفتی مانند گاز مایع و میعانات گازی، آمار صادرات غیرنفتی با رشد همراه شده است.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، آمار ۷ ماهه صادرات تجارت ایران گویای تغییراتی در روند تجارت ایران با کشورهای دیگر و رشد صادرات در این مدت است. بنابر آمار گمرک در این مدت صادرات غیرنفتی با ۴.۳۴ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۲۴ میلیارد و ۶۵۷ میلیون دلار رسید در حالیکه این رقم در سال گذشته ۲۳ میلیارد و ۶۳۳ میلیون دلار بود.

اما تحلیل این آمار نشان می دهد که بازهم گاز مایع و میعانات گازی جزو کالاهای صادراتی غیرنفتی محسوب شده و در آمار تجاری ایران آورده شده است. براین اساس، میعانات گازی با ۴ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار عمده‌ترین کالای صادراتی کشورمان در این مدت بود که ۱۶.۴۳ درصد از کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است.

همچنین گازهای طبیعی مایع شده نیز با یک میلیارد و ۹۵۲ میلیون دلار در رتبه بعدی قرار دارد و پس از آن به ترتیب گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده با ۸۸۸ میلیون دلار، روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین با ۸۲۸ میلیون دلار و پروپان مایع شده با ۶۹۴ میلیون دلار قرار دارند.

بنابراین میعانات گازی و گاز مایع، سهم ۶ میلیارد و ۲ میلیون دلاری را از رقم کل صادرات به خود اختصاص داده‌اند که با کم کردن این رقم از کل صادرات، آمارهای صادراتی به ۱۸ میلیارد و ۶۵۵ میلیون دلار می‌رسد.

افزایش ۲۵ درصدی واردات از آلمان

همچنین در این مدت ارزش واردات ایران نسبت به سال گذشته تقریبا ثابت بوده است، اما بررسی کشورهایی که طرف تجاری ایران بوده‌اند نشان می‌دهد که ترکیب این کشورها در حال تغییر است، بطوری که پس از برداشته شدن نسبی تحریم‌ها، واردات ایران از کشورهای آسیایی در حال کاهش و تجارت با اروپا در حال افزایش است.

بنابر این آمار، هنوز چین، امارات، کره و ترکیه بزرگترین شرکای تجاری ایران هستند اما واردات از چین ۵.۵۴ درصد و ازکره ۱۳.۵۴ درصد کمتر شده است در حالی که در همین دوره واردات از آلمان ۲۵ درصد افزایش یافته است.

در واقع افزایش واردات ایران از آلمان بیانگر این است که بازار ایران تمایل بیشتری به اجناس با کیفیت آلمانی دارد و ترجیح می‌دهد که نیاز خود را هرچند گران‌تر از اروپا تهیه کند. هرچند که آمار نشان می‌دهد صادرات آلمان به ایران یک پنجم کل صادارت چین به ایران بوده است اما افزایش جهشی این رقم بیانگر تجارت بیشتر ایران با این کشور است.

براین اساس، کشور آلمان گوی سبقت  را از سایر کشورهای اروپایی مانند فرانسه، ایتالیا و انگلیس ربوده است، بطوری که رقم صادرات این کشور به ایران در ۷ ماهه ابتدای امسال به یک میلیارد و ۲۷۵ میلیون دلار رسیده است . این نکته حائز اهمیت است که عمده کالاهای آلمانی که به ایران صادر می‌شود، صنعتی هستند بنابراین این آمارها می‌تواند گویای رشد صنعت و تکنولوژی ایران در سال‌های آینده باشد.

این در حالی است که عمده واردات ایران در سال‌های گذشته از کشور چین، شامل کالاهای مصرفی زیادی می‌شده است بطوری که حتی حبوبات و سایر اقلام هم از این کشور به ایران وارد می‌شد.

نظر شما چیست؟