اخبار لوازم خانگی

برندهای خارجی،مانع از ورشکستگی کارخانجات لوازم خانگی شدند

نمایشگاه لوازم خانگی تهران در حالی به پایان رسید که امسال برای نخستین بارکالاهای لوازم خانگی از برندهای معروف ماننند ایندزیت،هیواندای محصولاتی را به صورت مشترک با کارخانجات ایرانی تولید و به بازار داخلی عرضه کرده بودند.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، معمولا روزهای جمعه و تعطیل فرصت مناسبی برای بازدید از نمایشگاه های در حال برگزاری است.به ویژه آنکه نمایشگاه برپا شده نمایشگاه لوازم خانگی هم باشد.نمایشگاه لوازم خانگی امسال که از 5 تا 8 آبان در مصلی برگزار شد،بیش از نمایشگاههای سال گذشته با استقبال بازدید کنندگان مواجه شد. علت این استقبال هم تنوع محصولات و صد البته ارائه کالاهایی از برندهای معروف اروپایی و آسیایی بود که در ایران تولید می شوند و قیمتش با مشابه آن که در خاک کشور تولید کننده ساخته می شود تا 800 هزار تومان متفاوت بود.

از آنجایی بازار لوازم خانگی ایران در طول دهها سال در انحصار و قبضه تولیدات اروپایی،آمریکایی و ژاپنی بوده و هست،دست اندکاران تولید و عرضه کالاهای وطنی در این بخش به این نتیجه رسیدند که برای بدست آوردن سهم بیشتری از بازار داخلی ،چاره ای جز ساخت و تولید مشترک لوازم خانگی با تولید کنندگان به نام و مطرح جهانی ندارند.از اینرو ظرف 5 سال گذشته و به ویژه در دوران پسا تحریم،رایزنی و مذاکراتی میان تولید کنندگان و فعالان بازار لوازم خانگی ایران با طرف های مطرح اروپایی و آسیایی در این زمینه انجام شد.
نتیجه این مذاکرات ،آن شد که امروز شاهدیم بخشی از تولیدات لوازم خانگی برندهایی چون ایندزیت ، هیوندای ،کن وود و…در خطوط تولید کارخانجات داخلی که در آستانه ورشکستگی و تعطیلی کامل بودند،تولید و ساخته می شود.
این سیاست بجا و سنجیده دست اندرکاران تولید و عرضه لوازم خانگی ایران موجب شد تا به طور مثال ماشین لباسشویی هیواندای با 800 هزار تومان تفاوت قیمت و همان کیفیت مطلوب در یکی از کارخانجات داخلی تولید شود و تنها فرقش با مشابه اش این باشد که برروی کالایی که در خاک کشور کره تولید شده جمله لاتین ساخت کره حک شده باشد.
طیف محصولات تولید شده از این دست در نمایشگاه امسال بسیار زیاد بود و در این زمینه میتوان به بخاریها،یخچالها و اجاق گازهای ایتالیایی اشاره کرد که به گفته تولید کننده ایرانی آن،این محصولات در خط تولید در حال تعطیل پاکشوما و… ساخته و عرضه شده است.
یکی از تولید کنندگان ایرانی به خبرنگار ما گفت:تولید لوازم خانگی خارجی آنهم از برندهای مطرح دنیا در ایران و با سرمایه گذاری فنی و مالی طرف خارجی موجب شده تا علاوه بر اشتغالزایی ،خطوط تولید وطنی در این بخش هم تعطیل نشود.
وی افزود:ادامه این روند (تولید مشترک لوازم خانگی با کشورهای مطرح در این صنعت)امکانی را فراهم می آورد تا هم دانش ساخت لوازم خانگی در کشور همزمان با استاندارهای به روز دنیا ارتقا یابد و هم مصرف کننده ایرانی کالای مورد علاقه خود را با قیمت پایین تر و کیفیت بالاتر تولید کند.
به گفته وی،از آنجایی که صنعت تولید لوازم خانگی در کشورهای همجوار ، منطقه خاورمیانه و آسیای میانه غیر ازدو کشور ایران و ترکیه وجود ندارد،بنابراین تولید مشترک کشورمان با طرف های خارجی موجب می شود تا در آینده ای بسیار نزدیک ایران تبدیل به قطب تولید در این بخش شود و قطعا از محل صادرات این کالاها به کشورهای همسایه هم درآمد قابل توجهی کسب کند.موضوعی که از نگاه طرف های خارجی نیز پوشیده نمانده و به همین دلیل نسبت به تولید مشترک با ایران در بخش لوازم خانگی بسیار راغب و خشنود هستند.
گفتنی است برای حمایت ازتولید کالای با کیفیت هیچ عاملی نظیر حمایت مردمی نمی تواند موثر باشد از اینرو بسیاری از تولید کنندگان داخلی لوازم خانگی که به تولید مشترک با طرف های خارجی ورود کردند از این مسئله نگران و گله مند بودند که مردم به محض عدم رویت برچسب(لیبل)ساخت کشور مشارکت کننده در تولید مشترک،به طور مثال کره،ایتالیا و… از خرید کالای ایرانی خارجی منصرف می شوند و ترجیح میدهند که کالایی را بخرند که هیچ فرقی با مشابه ایرانی هموم برند ندارد و تنها فرقش غیر از قیمت بسیار بالاتر،حک شدن نام کشور سازنده بر روی محصول مورد نظر است.
به گزارش تجارت نیوز، وی در این باره گفت: متاسفانه عرضه برخی کالاهای لوازم خانگی کم کیفیت و بی کیفیت در طول سالهای گذشته در کشور موجب شده تا مردم تا آنجا که جیبیشان اجازه دهد ،خرید کالای خارجی را ترجیح دهند و حتی با وجود آنکه برای آنها توضیح داده میشود که این کالا همان کالای خارجی است که با مشارکت و تحت لیسانس فلان برند مطرح دنیا در کارخانجات داخلی تولید شده و به لحاظ کیفیت و شکل طاهری هیچ فرقی با مشابه خارجیش که در خاک کشور مبدا ساخته شده ندارد.

نظر شما چیست؟