اخبار لوازم خانگی

تدبیر در قاچاق، چرخ تولید را ۲۰% تندتر کرد

حضور ۶۰ درصدی شرکت‌های داخلی لوازم‌خانگی در پنجمین دوره نمایشگاه محصولات لوازم‌خانگی نشان‌دهنده تاثیر مثبت اجرای طرح مبارزه با قاچاق و تسهیل مبادلات بین‌المللی بوده است به گونه‌ای گه گزارش میدانی صمت از این نمایشگاه و مشاهده استقبال خوب مصرف‌کننده‌های ایرانی بر آن صحه گذاشت.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، با این حال برخی از نمایندگان این شرکت‌ها به تاثیر ۲۰ درصدی اجرای طرح مبارزه با قاچاق در افزایش تولید و عرضه محصول ایرانی اشاره کردند و با تداوم این طرح نوید افزایش ۴۰ درصدی ظرفیت تولید را دادند.

مبارزه با قاچاق، بسترساز بازگشت به ظرفیت واقعی تولید

به گزارش صمت ، رییس اتحادیه لوازم‌خانگی که به عنوان مجری این نمایشگاه همواره حضور داشت با اشاره به اینکه طرح مبارزه با کالای قاچاق تاثیر مثبتی در حمایت از تولیدات داخلی لوازم‌خانگی داشته  گفت: اجرای این طرح مانع از ورشکستگی برخی از کارخانه‌های داخلی شده به طوری که شرکت کاچیران پیش از آن اعلام کرده بود ۳۰ مهر امسال بخشی از نیروی انسانی خود را تعدیل می‌کند اما بعد از آغاز طرح مبارزه با قاچاق نه تنها بار دیگر به بازار برگشت بلکه فروش اعتباری محصول نیز به فروش نقدی تبدیل شد. حال از آنجایی که نخریدن کالای قاچاق منجر به اشتغال فرزندان خودمان می‌شود شعار «ایرانی کالای خوب ایرانی بخر» مطرح شد. در این نمایشگاه بیشتر نشان‌های معروف وجود دارد به طوری که از ۳۲ شرکت حاضر ۶۰ درصد شرکت‌های ایرانی هستند و محصولات خارجی که عرضه می‌کنند به صورت قانونی وارد شده‌اند.

محمد طحان‌پور با نگاهی به وضعیت قیمت تولیدات ایرانی و خارجی لوازم‌خانگی اظهار کرد: اختلاف قیمت کالای ایرانی و خارجی برای تمام محصولات یکسان نیست به طوری که یخچال «ساید بای ساید» در ایران متفاوت از نمونه خارجی آن تولید می‌شود که به دلیل نبود فناوری برای برخی مدل‌های خاص است. از این رو نمونه خارجی آن با قیمت ۱۰میلیون تومان به بالا و نمونه‌های ایرانی با قیمتی نزدیک به ۵ میلیون تومان عرضه می‌شود.

او با بیان اینکه در هفته دولت معاون اول رییس‌جمهوری و نمایندگان مجلس از خط تولید سامسونگ بازدید کردند افزود: فناوری‌های پیشرفته کره‌جنوبی در خط تولید این محصول در ایران مستقر و تولید ساید بای ساید آغاز شده اما تا به تیراژ بالا برسد زمانبر است. از این‌رو اختلاف قیمت سایدبای ساید ایرانی و خارجی بیش از۳۰ درصد است گرچه محصولات تولیدی سامسونگ در ایران و کره با یک قیمت عرضه می‌شود و محصولات مشابه تولید داخل وارد نمی‌شود.

طحان‌پور با نگاهی به چگونگی داخلی‌سازی برخی محصولات لوازم‌خانگی در ایران گفت: پلمون یک برند ایرانی است که توانسته اجاق گاز تولید ایتالیایی را که هم‌اکنون با قیمتی نزدیک به ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود از طریق مهندسی معکوس داخلی کرده و آن را به قیمت یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عرضه کند. برند هیوندای نیز هم‌اکنون از سوی ۸ تولیدکننده داخلی تولید و با کیفیت مشابه خارجی عرضه می‌شود. مراجعه‌کننده‌ها به‌دلیل کیفیت بالای این محصولات فکر می‌کنند که وارداتی و خارجی است در حالی که این محصولات تولید ایران تنها در بازار داخلی عرضه می‌شود و اگر در آینده بخواهیم صادرات انجام دهیم نیازمند انعقاد قراردادهای جدید و سرمایه‌گذاری است. خوشبختانه کارخانه‌های بزرگ در ایران در حال اخذ برند هستند. این ۸ کارخانه برای هیوندای تولید می‌کنند و درست است که گفته می‌شود تحت لیسانس است اما موضوع مهم استفاده از قطعات ایرانی و اشتغالزایی است که در ایران به همراه آورده و به شعار «ایرانی کالای خوب ایرانی بخر » جامه عمل پوشانده است.

او با اشاره به اینکه برخی قطعات را نمی‌توانیم تولید کنیم تصریح کرد: در یخچال کمپرسور نمی‌توانیم تولید کنیم، در ال‌ای‌دی نیز پنل قطعه‌ای وارداتی است چراکه در دنیا تنها ۴ کارخانه این قطعه را تولید می‌کنند و برای ۱۷۰ مدل تلویزیون آنها تامین‌کننده پنل هستند و برای یخچال نیز همین موضوع صدق می‌کند و تنها ۵ کارخانه برای انواع برندها و مدل‌های یخچال کمپرسور تولید می‌کنند. با این حال در ایران اجاق گاز، بخاری، کولر صددرصد و ماشین لباسشویی ۷۰ درصد تولید داخلی هستند.

افزایش تولید با تسهیل مبادلات بانکی

بسیاری از تولیدکننده‌ها با بهره‌گیری از فضای بین‌المللی توانسته‌اند بخشی از مشکلات تامین قطعات را رفع کنند اما هنوز برخی در این زمینه گلایه‌هایی دارند. علیرضا همدانیان، مدیر فروش شرکت آبسال با بیان اینکه اگر قطعات مورد نیاز به سادگی وارد شود تولید لوازم‌خانگی در کشور نیز افزایش خواهد یافت گفت: هنوز گره‌هایی در مبادلات بانکی و تامین قطعات وجود دارد و سابقه تولید در سال‌های گذشته نیز نشان‌دهنده اثر مخرب محدودیت‌هاست، به طوری که در سال‌های گذشته شرکت آبسال ۱۰۰ هزار محصول تولید می‌کرد که با آغاز تحریم‌ها سهم بازار داخلی از دست رفت و هم‌اکنون تولید به ۳۰ هزار محصول رسیده که با گشایش و تسهیل در تولید شاهد افزایش دوباره تولید خواهیم بود.

او با توضیح اینکه این شرکت دو نوع ماشین لباسشویی ۵ و ۶ کیلویی تولید می‌کنیم  گفت: این محصول ۱۵ برنامه برای شست‌وشو دارد که موتور و قطعات الکترونیکی آن از اروپا وارد می‌شود و بقیه قطعات ساخت داخل است به گونه‌ای که می‌توان گفت ۸۰ درصد محصول داخلی است. هرچند خدمات پس از فروش به عنوان یکی از مزیت‌های محصولات داخلی کیفیت محصولات را تضمین می‌کند و بر محصولات قاچاق اولویت دارند از این‌رو اجرای طرح مبارزه با قاچاق در تولید محصولات لوازم‌خانگی نیز تاثیر زیادی گذاشته به طوری که در چند روز اخیر نمایشگاه شاهد بازار پر رونقی بوده است. البته قیمت محصولات در این نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته نه تنها تغیری نکرده بلکه تخفیف نیز داشته است.

همدانیان با توضیح اینکه هم‌اکنون تولید این شرکت بین ۴۰ تا ۵۰هزار ماشین لباسشویی در سال است افزود: تمام این محصولات با نام آبسال و تنها در بازار داخلی عرضه می‌شود. نکته حائز اهمیت این است که مشتریان محصولات ایرانی که با نام برند آشنا هستند دیگر جویا نمی‌شوند که چقدر از محصول داخلی یا خارجی است و تنها تعداد کمی از آنها درباره میزان ساخت داخل بودن محصول سوال می‌پرسند که نشان‌دهنده اعتبار نشان‌های داخلی است. گرچه این موضوع نیز تا حدودی به قیمت اشاره دارد زیرا با توجه به اینکه مشتری در بازار برای جنس‌های داخلی یک‌سوم مشابه تولید خارجی هزینه می‌کند از این‌رو به خرید محصول ایرانی راغب‌تر هستند.

واردات با قیمت غیرواقعی

همچنین فرزان رحیمی، مدیرفروش شرکت کاچیران با نگاهی به وضعیت تولید لوازم‌خانگی پیش از اجرای طرح مبارزه با قاچاق گفت: چرخ خیاطی قاچاق بدون اینکه مالیات ارزش افزوده، تعرفه و… پرداخت کنند به بازار کشور وارد می‌شود و با قیمت کمتر در اختیار فروشنده‌ها قرار می‌گرفت و آنها نیز با سود بالا به مصرف‌کننده می‌فروختند حال از آنجایی که قیمت عرضه بدون هزینه مالیات و… بود توان رقابت از تولیدکننده‌های داخلی را می‌گرفت از این‌رو تولیدکننده‌ها خواستار واردات از مجاری قانون و با پرداخت مالیات ارزش‌افزوده تعرفه و… بودند چراکه برخی واردکننده‌ها قیمتی واقعی به گمرک اعلام نمی‌کردند به طوری که دیده می‌شد چرخ خیاطی با قیمت ۴۰۰هزار تومان را تنها ۱۵ دلار اعلام کردند و بعد از ترخیص با قیمت بالاتر به بازار عرضه می‌کردند. البته بخش دیگری از چرخ خیاطی‌ها به عنوان ابزار یراق وارد می‌شد و این دو موضوع بر قیمت واقعی عرضه تاثیرگذار بود. او با بیان اینکه کاچیران در سال ۹۱ تا ۲۵۰ هزار دستگاه تولید داشته افزود: در پایان سال ۹۳ تولید چرخ خیاطی به زیر ۱۰۰ هزار دستگاه رسید، در شرایطی که هم‌اکنون توان تولید ۳۵۰ هزار دستگاه در یک شیفت کاری را نیز داریم با اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و تسهیل وضعیت اقتصادی درنتیجه اجرای برجام شرکت کاچیران امسال شرایط روبه بهبودی را طی می‌کند و تولید آن به بالای ۱۰۰ هزار دستگاه رسیده است. هم‌اکنون سهم شرکت از بازار داخلی ۴۰ درصد است و پیش از این تا ۸۵ درصد بازار داخلی را نیز در اختیار داشته است. این شرکت ۱۰سال صادرات داشته و ۳سال صادرکننده نمونه بوده و به بازار کشورهای روسیه، آلمان، هلند، فرانسه، انگلستان، ایتالیا، آرژانتین، مصر، امارات، عربستان، کویت، مالزی و ترکیه صادرات داشته که هم‌اکنون نیز ادامه دارد. هدف‌گذاری ما صادرات ۳۰ درصد محصول تولیدی بوده که هم‌اکنون به دلیل مشکلات تنها ۱۰درصد آن انجام می‌شود. با اجرای برجام برخی مسائل بانکی تسهیل شده اما هنوز مشکلاتی وجود دارد که مانع تحقق این هدف شده است.

او با اشاره به اینکه ۹۲ درصد قطعات کاچیران در داخل تولید می‌شود تصریح کرد: مابقی قطعات وارداتی چرخ خیاطی به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی از بازار خارجی تامین می‌شود چراکه سوزن در تمام دنیا از طریق دو شرکت تولید می‌شود و برای تولید داخلی صرفه اقتصادی ندارد.

تداوم مبارزه با قاچاق کالا

برخی تولیدکننده‌ها خواستار تداوم اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا شدند. زیرا در صورتی که طرح مبارزه با قاچاق تداوم یابد مصرف‌کننده جنس داخلی را ترجیح می‌دهد. امیرهوشنگ محمودی، مدیرفروش پارس خزر یکی از آنها بود که با تشریح وضعیت تولید محصولات خود گفت: درحال‌حاضر این شرکت در ۱۵ گروه محصول می‌تواند بیش از ۶۰ درصد بازار داخلی را تامین کند، این در حالی است که سهم کنونی شرکت ۲۷ درصد است. به همین دلیل هرگونه مبارزه با کالایی که تعرفه و سود بازرگانی روی آن اعمال نمی‌شود می‌تواند عرصه را برای رقابت تولیدکننده‌های داخلی باز کند، به طوری که اجرای این طرح در افزایش ۲۰ درصدی تولید و عرضه لوازم‌خانگی داخلی موثر بوده است.

او با بیان اینکه این شرکت تنها با صادرات پلوپز درآمد ارزی یک میلیون دلاری برای کشور به ارمغان می‌آورد افزود: این محصول به ۵ کشور آلمان، سوئد، بلژیک، هلند و کانادا صادر می‌شود. پارس خزر در برخی محصولات همچون پنکه، بخار و پلوپز و چرخ‌گوشت ۱۰۰ درصد تولید داخلی دارد اما محصولاتی که برد الکترونیکی یا در موتور آن دانش فنی خاصی دارد از طریق واردات تامین می‌شوند که درحال‌حاضر شامل ۵ درصد از محصولات پارس خزر می‌شود.

محمودی با بیان اینکه اجرای برجام روی مبادلات مالی و… تاثیر چندانی نداشته و بانک‌های پذیرنده «ال‌سی» برای صادرات هنوز پا پیش نگذاشته‌اند، افزود: در مراجعه خریداران از نشان‌های جا افتاده ایرانی سوال از اینکه چند درصد محصول تولید داخلی است زیاد نیست گرچه ممکن است درباره محصولی جدید که نامی مشابه محصولات خارجی دارد این سوال بیشتر پیش‌آید اما به نظر می‌رسد هدف از این سوال که محصول خارجی است یا چند درصد آن در داخل تامین می‌شود تنها به دلیل آگاهی از قیمت محصول است.

هدف‌گذاری جدید برای بازار

همچنین رضا مهرجو، مدیر فروش شرکت آزمایش با اعلام اینکه این شرکت سابقه ۶۰ ساله دارد گفت: هیچ‌گاه آزمایش ورشکست نشده و همیشه در بدترین شرایط با یک یا دو محصول در بازار حضور داشته است به‌طوری‌که این شرکت در پایان سال ۹۴ به دلیل حضور کمرنگ سهم کمی از بازار داشت و هدف‌گذاری جدیدی برای سال جاری و سال‌های آینده وضع کرد تا برای محصولات برودتی سهمی ۴۰ درصد، برای شوینده ۳۰ درصد و کولرهای آبی تا ۶۰ درصد سهم بازار را به‌دست آورد چراکه این شرکت توانایی صادرات نیز دارد و پیش از این محصولات خود را به کشور عراق صادر کرده است. او افزود: طرح مبارزه با کالای قاچاق تاثیر زیادی بر حمایت از لوازم‌خانگی داشته و حضور مشتریان در نمایشگاه موید این نکته است و تولیدکننده‌ها به دنبال رسیدن به سطح یک کیفیت تولید هستند. با کالای قاچاق نزدیک به ۴۰ درصد از ظرفیت تولید کارخانه‌های لوازم‌خانگی کاهش یافته بود.

تولید «ال‌ای‌دی»

شرکت «تی‌سی‌ال» تولیدکننده پنل برای بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده ال‌ای‌دی در دنیاست چراکه پنل در دنیا تنها توسط ۴ شرکت تولید می‌شود. این محصول در ایران هم‌اکنون تولید دارد و در این زمینه امین میرزائی، کارشناس فروش شرکت شهاب(تولیدکننده نشان تی‌سی‌ال در ایران) با تاکید بر اینکه در سال بین ۱۲۰ تا ۱۵۰هزار محصول تولید می‌کنند گفت: «ال‌سی‌دی» و «ال‌ای‌دی» با نشان «تی‌سی‌ل» درحال‌حاضر با۵۰درصد قطعات داخلی در کشور تولید و محصولات تولیدی نیز تنها به بازار داخل عرضه می‌شود و در این محصولات دیگر نمونه مشابه وارد نمی‌شود.

نظر شما چیست؟