اخبار لوازم خانگی

تشکل‌ها اجازه افزایش قیمت لوازم خانگی را نخواهند داد

باتوجه به شروع فصل سرما بازار وسایل گرمایشی آن طور که باید داغ نیست...

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در حالی که رییس اتحادیه فروشندگان لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع می‌گوید: «تجهیزات گرمایشی گران شده است» اما دیگر کارشناسان تشکلی هرگونه افزایش قیمت در کالاهای گرمایشی را رد می‌کنند و براین باورند که ایران در زمینه تولید کالاهای گرمایشی در رتبه نخست نسبت به کشورهای همسایه قرار دارد. کارشناسان تشکلی همچنین در زمینه طرح جدید وزارت صنعت درباره شناسایی کالای قاچاق از کالاهای رسمی می‌گویند: برای ریشه کن شدن کالاهای قاچاق در بازار باید طرح جدید وزارت صنعت را مبنی بر کد شناسنامه‌دار شدن کالا را اجرایی کنیم و برای اجرای شدن این طرح نیز یک عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی خبر از عدم افزایش قیمت کالاهای لوازم خانگی داد.

 در کالاهای گرمایشی افزایش قیمتی نداشتیم

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، در همین حال عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی درباره وضعیت وسایل گرمایشی در فصل سرما  گفت: درحال حاضر ایران در زمینه تولید وسایل گرمایشی در منطقه وضعیت خوبی را دارد، به‌طوری‌که هر ساله این وسایل به بخش از کشورهای منطقه نیز صادر می‌شود. حال باتوجه به شروع فصل سرما عده‌یی درباره افزایش قیمت وسایل گرمایشی سخن به میان می‌آورند که درحال حاضر نیز این وسایل نسبت به قیمت مشابه سال گذشته تغییری نداشته است. علیرضا خزاعی درباره طرح جدید وزارت صنعت مبنی بر کد شناسایی کالا اظهار کرد: در سه ماه اخیر ما شاهد اجرای طرحی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و همچنین اصناف و سازمان تعزیرات هستیم که خوشبختانه با اجرای این اتفاق‌های خوشایندی در سطح بازار رخ داد.

وی با بیان اینکه در جریان طرح سه ماه ستادمبارزه با قاچاق کالا مهم‌ترین معضل واحدهای صنفی و دولتمردان سایت‌های اینترنتی است، تصریح کرد: در شرایط کنونی مهم‌ترین معضل واحدهای صنفی، نمایندگان دولت و تشکل‌ها عرضه کالاهای قاچاق از طریق سایت‌های اینترنتی است که در این راستا ما باید درصدد تمهیدات جدی با دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت ارتباطات باشیم. متاسفانه سایت‌های اینترنتی به عرضه کالاهای قاچاق و ارزان قیمت اقدام می‌کنند که با این شرایط و امتیازهای قایل شده برای مصرف‌کنندگان مردم به سمت این شبکه روی آوردند؛ چراکه با این شیوه خرید، دسترسی عموم به شبکه‌ها آسان، زمان خرید اندک‌تر و قیمت‌ها ارزان‌تر است. بنابراین عموم مردم نیز به خرید این شیوه از کالاها می‌پردازند. عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در ادامه توضیح داد: در حال حاضر زمان کوله بری کالاهای قاچاق گذشته و امروز قاچاق کالا به شیوه‌های مدرن‌تری در حال توزیع است که تشکل‌ها باید برای این نوع اقدام‌ها نیز برنامه‌یی در نظر داشته باشند؛ متاسفانه در این بازه زمانی سایت‌های اینترنتی در غرب کشور فعال هستند و به شیوه نامطلوب درصدد فعالیت هستند. خزاعی اقدام اخیر دولت را درباره مبارزه با قاچاق کالا روشی مطلوب و

اثرگذار توصیف کرد و گفت: خوشبختانه با اجرای طرح ستاد مبارزه با قاچاق کالا، وزارت صنعت و سازمان تعزیرات برای کاهش کالاهای قاچاق ما شاهد روند قابل قبولی در سطح بازار هستیم. به واقع، با این اقدام اخیر و مستمر بازار لوازم خانگی تحت تاثیر قرار گرفته و این بازار نسبت به گذشته روند بهتری را به خود گرفته؛ این موضوع در حالی است که این طرح در حوزه تلویزیون تاثیرگذار نبوده و درحال حاضر نیز ما شاهد افزایش قاچاق این کالاها هستیم.

 طرح افزایش قیمت را اجرایی نمی‌کنیم

عضو انجمن لوازم خانگی درباره علت تاثیرگذار نبودن طرح جدید دولت در بخش کالاهای صوت و تصویر اظهار کرد: در بخش لوازم صوت و تصویر واردات به راحتی امکان پذیر است؛ چراکه در کشور، ما به تولید لوزام صوت و تصویر همچون تلویزیون می‌پردازیم که محصولات وارداتی نیز در برخی از موارد از گارانتی‌های موجود داخل استفاده می‌کنند یا افراد کالاهای وارداتی را با قیمت نازل‌تری در سطح بازار به فروش می‌رسانند. بنابراین با وجود چنین شرایطی کنترل کالاهای قاچاق در بخش تلویزیون به سختی امکان پذیر است. وی با بیان اینکه در گذشته برای مبارزه با قاچاق کالا ما شاهد اجرای طرحی همچون ایران کد، طرح شبنم و… بودیم، گفت: با مشورت‌های انجام شده با تشکل‌های مربوطه و همچنین وزارت صنعت ما به اجرای طرح جدید، شناسایی کد کالا در بازار رسیدیم و بنابراین در آینده نزدیک قرار است اطلاعیه‌یی به تمامی واحدهای تولیدی در راستای مبارزه با قاچاق کالا صادر شود و در این طرح جدید نیز قرار است که تمامی تلویزیون‌ها با درج شماره سریال نسبت به کالاهای قاچاق شناسایی شوند.

درواقع، ما در این طرح قرار است ارتباط آنلاینی با ستاد مبارزه با قاچاق داشته باشیم و این ستاد با ضبط برخی کالاهای مشکوک و درج کد سریال کالاهای وارداتی رسمی و غیر رسمی را تشخیص خواهند داد. عضو انجمن لوازم خانگی در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما از طرح ستاد مبارزه با قاچاق کالا و طرح جدید وزارت صنعت چیست، گفت: در حال حاضر در فضای مطبوعات درباره اجرای طرح ستاد مبارزه با قاچاق و افزایش قیمت محصولات مطرح است که در این راستا باید بگوییم که افزایش قیمت در محصولات لوازم خانگی به دلیل اجرای این طرح نبود، بلکه در گذشته نیز به دلیل هزینه‌های سر بار تولید قرار بود ما افزایش قیمت 7 تا 10 درصدی را برای کالاهای تولیدی در نظر‌گیریم که متاسفانه اجرای این افزایش قیمت نیز با طرح جدید ستاد مبارزه با قاچاق کالا همراه شد. وی در ادامه توضیح داد: حال باتوجه به استمرار دولت درباره مبارزه با قاچاق کالا ما نیز به‌عنوان فعالان تشکلی قرار است برای موفق شدن طرح دولت در راستای قاچاق کالا دیگر افزایش قیمتی را برای محصولات لوازم خانگی نداشته باشیم.

 با بازار سیاه در فصل زمستان روبه‌رو نیستیم

از سوی دیگر رییس اتحادیه لوازم خانگی نیز درباره وضعیت کالاهای گرمایشی در بازار گفت: درحال حاضر کالاهای گرمایشی به وفور در بازار وجود دارد و قیمت این محصولات نیز همانند دو سال گذشته است و در این بازه زمانی افزایش قیمتی در زمینه کالاهای گرمایشی نخواهیم داشت. محمد طحان‌پور در ادامه توضیح داد: مردم همچنان کالاهایی همچون کولر گازی را برای فصل سرما انتخاب می‌کنند تا از دیگر خدمات این کالا بهره مند شوند و البته ما در زمینه تولید کالاهای گرمایشی در منطقه در رتبه مناسبی قرار داریم و بنابراین کالاهای وارداتی بطور نسبی در بازار وجود دارد. رییس اتحادیه لوازم خانگی با اشاره به اینکه واحدهای صنفی نیز در زمینه عرضه وسایل گرمایشی بطور اقساطی در بازار رفتار می‌کنند، گفت: واحدهای صنفی به دلیل فروش بیشتر کالاها را به‌طور اقساطی در بازار عرضه می‌کنند و خوشبختانه باید به این موضوع اشاره کرد که ما در زمینه تولید این نوع کالاها با مازاد مصرف روبه‌رو هستیم و بازارسیاهی نیز در زمینه فروش این کالاها در فصل زمستان وجود ندارد.

 تجهیزات گرمایشی گران شد

همچنین رییس اتحادیه فروشندگان لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع گفت: به دلیل شروع فصل سرما تا حدی تقاضا و عرضه به هم نزدیک‌تر شده و لذا قیمت وسایل گرمایشی نیز در برخی کارخانه‌ها از ۳ تا ۸ درصد و بطور میانگین تا ۵ درصد افزایش یافته است. محمدرضا معتمد، افزود: انتظار می‌رفت که نسبت به سال گذشته تا حدی رشد و توسعه بازار داشته باشیم اما نه تنها این اتفاق صورت نگرفت بلکه رشدمان نیز منفی بوده است اما در حال حاضر به دلیل شروع فصل رکود نسبت به ۶ ماهه ابتدایی سال بهتر شده است. معتمد تصریح کرد: هرچند هنوز هم عرضه بیش از تقاضای بازار است اما با این حال نسبت به ۶ ماهه ابتدایی سال فاصله عرضه و تقاضا در بازار وسایل گرمایشی و تهویه مطبوع کمتر شده و در تراز و بالانس بهتری قرار داد.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم شوفاژ با بیان اینکه سال ۹۴ بهتر از ۹۵ بوده است، عنوان کرد: در کل می‌توان گفت که وضعیت بازار وسایل تهویه و شوفاژ حتی به وضعیت سال گذشته نیز نرسیده و هنوز نسبت به سال قبل ۱۵ درصد عقب هستیم به‌طوری‌که ۱۵ تا ۲۰ درصد فروش کاهش داشته است. وی در رابطه با سرانجام کارخانه ایساتیس که مدتی قبل خبر تعطیلی‌اش از این رسانه منتشر شده بود گفت: کارخانه ایساتیس مراجعه‌یی به اتحادیه نداشته‌اند و چنانچه به اتحادیه مراجعه کنند و مشکلی داشته باشند اعلام آمادگی می‌کنیم که آنچه در توان داریم برای مساعدت به آنها به کار ببریم. معتمد در رابطه با وضعیت دیگر کارخانه‌ها اظهار داشت: تلاطم‌های بازار بیش از هر چیز روی کارخانه‌هایی تاثیرگذار است که نسبت به برخی کارخانه‌های دیگر ضعیف‌تر هستند اما در کل وضعیت صنعت ما نیز به بازار مسکن وابسته است البته این وابستگی تنها مربوط به صنعت ما نیست، بلکه چیزی حدود ۲۲۰ صنعت به این بازار وابسته خواهد بود.

وی گفت: همه امیدوار هستند که وضعیت مسکن بهتر شود لذا چراغ کارخانه‌های خود را روشن نگه داشته‌اند و منتظر هستند تا ببینند چه خواهد شد اما آن چیزی که در این میان بر مشکلات می‌افزاید، همراهی نکردن بانک‌ها با این صنایع است متاسفانه بانک‌ها نسبت به واحدهای تولیدی بسیار کم‌لطف هستند و کمکی به آنها نمی‌کنند.

نظر شما چیست؟