اخبار لوازم خانگی

نگاه بخشی مبارزه با قاچاق را مشکل کرده است

مدیر کل دفترمبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی گفت: مشکل مهم ما ناشی از نگاه بخشی به قاچاق است زیرا هر بخشی به دنبال منافع خود است. از طرفی فرهنگ سازی استفاده از تولید داخل باید در کشور نهادینه شود.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، سیدعبدالمجید اجتهادی نماینده سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه قاچاق یک پدیده‌ی اقتصادی است، گفت:  در هیچ کشوری امکان ریشه کنی صد در صدی آن وجود ندارد. ما نمی‌توانیم یک بخش با نهاد مشخصی را مقصر بروز پدیده قاچاق در کشور عنوان کنیم.

وی افزود،‌ از نظر من مهمترین مشکل ما عدم رقابت پذیری تولید داخل است. ما اگر با همین وضعیت فعلی قصد ورود به سازمان تجارت جهانی را داشته باشیم با سیاست های فعلی، عملکرد موفقی نخواهیم داشت.

اجتهادی ادامه داد: تولیدکنندگان ما تحت عنوان مواد اولیه، تمام قطعات محصول را به صورت خرد وارد کشور می کنند و سپس با مونتاژ آن به عنوان تولید داخل در بازار عرضه می کنند.

به گزارش تسنیم، یکی از قاعده‌های مهم گمرکی قاعده ۲الف می باشد. این قاعده زمانی کاربرد دارد که یک کالا  به صورت پیاده شده یا سوار نشده اظهار میشود. به عنوان مثال واردکننده، کالایی مانند کولر را طی دو اظهار نامه شامل پنل داخلی با ماخذ حق ورودی ۲۰درصد و دیگری موتور بیرونی با ماخذ حقوق ورودی ۲۰درصد به گمرک اظهار می کند. طبق قاعده ۲ الف، جهت دریافت حقوق دولت در هر دو اظهار نامه باید تعرفه کالای کامل، یعنی کولر با ماخذ حقوق ورودی ۴۰ درصد ملاک عمل قرار گیرد. بر اساس اطلاعات موجود بعضی وارد کنندگان به خاطر نبود سیستم جامع اطلاعاتی این قاعده را به انحاء مختلف دور میزنند.

به گزارش تسنیم، مدیر کل دفترمبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی گفت:  مشکل مهم ما ناشی از نگاه بخشی به این موضوع است زیرا هر بخشی به دنبال منافع خود است. از طرفی فرهنگ سازی استفاده از تولید داخل باید در کشور نهادینه شود زیرا رسانه ها، توزیع کنندگان و … همه در جهت ترویج کالای خارجی فعالیت دارند.

 

نظر شما چیست؟