سایر خبرها

ابزار کنترل بازار به اتحادیه ها واگذار شود

رئیس اتاق اصناف ایران با تاکید بر اینکه باید ابزار کنترل بازار در اختیار اتحادیه ها قرار بگیرد، گفت: یک ریال تسهیلات برای ایجاد شهرک‌های صنفی تعلق نگرفته است.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، علی فاضلی در هفتمین اجلاسیه دوره ششم نمایندگان اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه اصل در دوران پسابرجام رفع موانع پیش روی بنگاه های اقتصادی است، گفت: در شرایط رکود حدود ۲۵ درصد از اشتغال‌زایی کشور را اصناف به خود اختصاص داده اند که اگر موانع از پیش پای بنگاه های صنفی برداشته شود این سهم را می توانیم تا ۴۰ درصد افزایش دهیم.

وی با تاکید بر نقش بنگاه‌های کوچک در توسعه کشور، افزود: در کشوری مانند ایتالیا ۸۰ درصد اشتغال در اختیار بنگاه های کوچک و متوسط است و این سهم در کشور ترکیه ۷۸ درصد و در کره جنوبی ۸۸ درصد است.

رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه اگر تسهیلات در اختیار بنگاه های صنفی قرار گیرد سهم اشتغالزایی به ۴۰ درصد افزایش می یابد، اظهارداشت: تاکنون یک ریال تسهیلات برای ایجاد شهرک های صنفی به مجموعه اصناف تعلق نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه سرمایه به سمت سوداگری و واسطه گری غیر مفید سوق پیدا می کند، گفت: بازار ایران توسط اصناف مدیریت می‌شود اما متاسفانه ابزار لازم برای کنترل بازار در دست مدیران اتحادیه‌ها نیست.

فاضلی ادامه داد: ساختار بازرسی اصناف در کشور از حدود ۱۷ ماه پیش یک ریال دریافتی نداشته است و از محل بودجه اتحادیه‌های صنفی، ساختار بازرسی بازار کشور را اداره کردیم.

رئیس اتاق اصناف ایران بخش خدمات را یک نیاز در جامعه و اقتصاد کشور برشمرد و گفت: ۴۸ درصد از اشتغال ما در بخش خدمات است و این بخش در کشورهای توسعه یافته سهم ۶۰ درصدی را در تولید ناخالص داخلی کشورها دارد.

وی با اشاره به اینکه سهم فروشگاه های بزرگ در اقتصاد ما ۴ درصد است که باید ارتقاء یابد، اظهارداشت: نظر اصناف این نیست که فروشگاه ها گسترش نباید بلکه باید در شهرهایی ایجاد شود که ظرفیت راه اندازی فروشگاه های بزرگ وجود دارد.

فاضلی با انتقاد از اینکه اصناف در شورای عالی کار و شورای عالی تامین اجتماعی نماینده ندارند، اظهارداشت: اصناف ۶.۵ میلیون شغل ایجاد کرده اند اما جایگاهی در این شوراها ندارند. همچنین اصناف باید در شورای عالی مالیاتی کشور نماینده داشته باشند.

منبع: مهر

نظر شما چیست؟