اخبار لوازم خانگی

اثرات مثبت مبارزه با قاچاق لوازم خانگی

هر چند برخی فروشندگان لوازم خانگی استقبال ضعیفی از اجرای این طرح داشتند اما شواهد نشان می‌دهد که اجرای طرح مذکور اثرات مثبتی در خصوص افزایش تولید داخل و نیر واردات رسمی داشته است.البته شرط اساسی برای استقرار این موفقیت، مستمر بودن مبارزه با قاچاق کالا به خصوص در حوزه لوازم خانگی است.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، چند ماهی است که طرح تشدید مبارزه با قاچاق کالا در حوزه لوازم خانگی در حال اجراست. نکته قابل توجه این است که مسئولیت بازرسی و کنترل کالاهای قاچاق در فروشگاه‌ها‌ و مغازه‌ها‌ به اتحادیه‌ها‌ی صنفی و اتاق اصناف شهرستان‌ها‌ واگذار شده است.هر چند برخی فروشندگان لوازم خانگی استقبال ضعیفی از اجرای این طرح داشتند اما شواهد نشان می‌دهد که اجرای طرح مذکور اثرات مثبتی در خصوص افزایش تولید داخل و نیر واردات رسمی داشته است.البته شرط اساسی برای استقرار این موفقیت، مستمر بودن مبارزه با قاچاق کالا به خصوص در حوزه لوازم خانگی است.

تولیدکننده داخلی از این فضا استفاده کند
در همین حال، آرمان خالقی کارشناس اقتصادی در گفتگو با آفتاب یزد تصریح کرد: بحث قاچاق همیشه دست و پای تولیدکنندگان داخلی به ویژه صنایع لوازم خانگی را بسته است. اتفاقی که در ماه‌ها‌ی اخیر در خصوص تشدید مبارزه با قاچاق کالا در حوزه لوازم خانگی افتاد دقیقا از حمایت تولیدکنندگان داخلی برخوردار است. وی افزود: البته تولیدکنندگان داخلی ملاحظاتی در این خصوص دارند. اگر تشدید مبارزه با قاچاق منجر به این شده باشد که یک سری از کالاهای قاچاق به انبارها رفته باشد و صاحبان این کالاها وقتی گرد و خاک‌ها‌ خوابید دوباره این کالاها را به فروشگاه‌ها‌ سرازیر کنند طبیعتا نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد و چه بسا این کالاها با استقبال شدید خریداران مواجه شود.بنابراین مبارزه با کالاهای قاچاق باید مستمر و ادامه دار باشد و نباید آن را رها کرد. خالقی گفت: وقتی که این طرح آغاز شد قاچاق کالا کاهش یافت و رونق به تولید داخل و واردات رسمی بازگشت. البته گران شدن نرخ ارز در مدت اخیر حلاوت و شیرینی اجرای طرح تشدید مبارزه با قاچاق کالا در حوزه لوازم خانگی را کم کرد زیرا منجر به افزایش قیمت کالاهای لوازم خانگی شد. البته وقتی در بازار افزایش قیمتی رخ دهد فروشندگانی هم که با نرخ‌ها‌ی قبلی کالاهایشان را بفروشند برای جایگزین کردن کالاهای جدید با مشکلات مالی موجه می‌شوند و باید این نکته را هم در نظرگرفت. قطعا اگر مبارزه با قاچاق کالا مستمر باشد اثرات بهتری خواهد داشت.ضمن اینکه تولیدکنندگان داخلی هم باید از اجرای این طرح بهترین استفاده را بکنند و نظام توزیع، خدمات بعد از فروش و رضایت مشتریان را ساماندهی کنند. اگر این کارها صورت گیرد دید مصرف کننده داخلی به کالاهای داخلی بهتر می‌شود و تولیدکننده داخلی هم قدرت رقابت خود را در بازار داخل حفظ خواهد کرد اما اگر این کارها صورت نگیرد وقتی در این فضا کالاهای خارجی به بازار روانه شود تولیدکننده داخلی قدرت رقابت خود را از دست می‌دهد.

تولید داخلی و واردات رسمی، جایگزین قاچاق شد
رئیس اتحادیه لوازم خانگی نیز در این خصوص گفت: به عنوان مهمترین دستاورد طرح تشدید مبارزه با قاچاق لوازم خانگی، در واحدهای صنفی کالاهای تولید داخل و واردات رسمی جایگزین کالاهای قاچاق شده است.«محمد طحانپور» در گفتگو با ایرنا اضافه کرد: همکاران ما در واحدهای صنفی که کالای قاچاق سفارش می‌دادند از این اقدام دست کشیده‌اند و ‌واردکنندگان غیرقانونی نیز به کشورهای سازنده سفارش نمی‌دهند.وی دلیل کاهش واردات و عرضه کالای قاچاق را افزایش هزینه قاچاق ذکر کرد و گفت: خیابان‌ها‌ی جمهوری،‌ شریعتی و سه‌راه امین حضور، سه مرکز توزیع لوازم خانگی در شهر تهران هستند؛ این واحدها توجیه شده اند که با فروش کالای قاچاق با آنها برخورد می‌شود و متضرر می‌شوند. رئیس اتحادیه لوازم خانگی ادامه داد: با قدرت می‌توان گفت بیش از 80درصد کالاهای قاچاق از سطح بازار جمع آوری شده است. وی گفت: قاچاق برخی کالاها مانند تلویزیون مقرون به صرفه نیست، چون اختلاف قیمت تلویزیون تهران با برخی مرکزهای مرزی آنقدر زیاد نیست و انتقال آن به سرزمین اصلی برای قاچاقچیان صرفه اقتصادی ندارد.
در برخی کالاها مانند کولر گازی نیز مصرف بالای برق برندهای بی‌کیفیت، تقاضا برای این کالاها را کاهش داده است.

چگونگی تشخیص کالای قاچاق
رئیس اتحادیه لوازم خانگی تاکید کرد بهترین ابزار برخورد با عرضه کالای قاچاق مردمند.طحانپور در پاسخ به این پرسش که مردم چگونه می‌توانند کالای قاچاق را تشخیص بدهند، گفت: مردم باید فروشندگان را موظف کنند نام شرکت ارائه‌کننده خدمات پس از فروش را در فاکتور درج کنند. عرضه کنندگانی که کالای قاچاق می‌فروشند نمی‌توانند در فاکتور کالاهای قاچاق، نام ارائه‌کننده خدمات پس از فروش را بنویسند.وی افزود: شرکت‌ها‌ی ارائه کننده خدمات پس از فروش مشخص اند و نام آنها در پایگاه اطلاع‌رسانی اتحادیه لوازم خانگی آمده است./آفتاب یزد/

نظر شما چیست؟