اخبار لوازم خانگی

چالش لوازم خانگی امین حضور یا بانه

چرا یخچال ساید بای ساید ال جی در بانه با ضمانت نامه کره ای و محصول تولید شده در کره با قیمتی نزدیک به 30 درصد ارزان تر از بازار امین حضور تهران در دسترس مشتریان است

admin | 7 سال قبل

توفان موج زرد در بازار لوازم خانگی

جاده هایی تنیده بر دل کوه پر پیچ و خم و باریک، رو به رویت طبیعتی بکر را به نمایش می گذارند که نمی توان بر آن چشم ها را بست. طبیعتی زیبا که باید آن را با چشمانی بسته یا با چشم دل دید. نزدیک به مرز که می شوی شهر حرف های تازه ای دارد. خودروهایی پشت سر هم و ترافیکی سنگین که هیچ نشانی از اهالی این شهر ندارد. ماشین هایی پر از اجناس و کالاهای خارجی که راه پایتخت را در پیش گرفته اند. شهر بانه مرکزی است که هر روز کوله بارها در آن ترخیص و راهی پایتخت می شود؛ شاید این شهر است که نام کردستان را در سال های اخیر بیش از پیش بر سر زبان ها انداخته است.

 

شهر در دست چینی ها؟

 

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، مرکز خرید بانه به عنوان یکی از بزرگ ترین گلوگاه های محصولات مختلف، شاید بزرگ ترین مرکز توزیع لوازم دیجیتال مانند ال سی دی، ال ای دی، موبایل و … در غرب کشور باشد. سال های نه چندان دور ال سی دی های بسیاری از کوله ها بر دکور خانه های مردم کشور نشست. کافی بود برای سیاحت به کردستان سر بزنید تا ال سی دی سوغات بانه را هم بی چک و چانه به خانه بیاورید. به گفته بسیاری از فعالان بازار در شهر بانه بیش از 90 د رصد محصولاتی که خرید و فروش می شود از کشورهای چین، امارات و مالزی وارد می شود.

 

عده ای می گویند بانه مرکز توزیع کالاهای چینی است و از سوی دیگر خریداران به دلیل ارزان بودن قیمت ها این ریسک را می پذیرند که جنس چینی به خانه های خود ببرند.

محمود 35 ساله، فعال حوزه لوازم خانگی می گوید: «نمی توان تمامی محصولاتی را که در بانه توزیع می شود، متهم به چینی بودن کرد. برای مثال یک یخچال ال جی در بانه با ضمانت شرکت کره ای به دست مشتری می رسد اما همین محصول در بازار تهران به صورت مونتاژی و در اکثر مواقع با ضمانت نامه غیر معتبر و غیر قابل پیگیری به دست مشتری می رسد؛ اما در این که حجم قابل توجهی از محصولات از چین، کره، مالزی، اندونزی، امارات و کشورهایی از این دست وارد می شود شکی نیست اما بانه دیگر بازاری برای جنس های دست چندم چینی نیست.»

 

بزرگ ترین بازار تجاری صنعت لوازم خانگی کشور، بازار امین حضور است که مهم ترین و شاید بزرگ ترین مرکز خرید و فروش لوازم خانگی کشور باشد بیشتر فروشندگان این بازار معتقدند که کالایی با مرغوبیت بالا به مشتریان می دهند اما حجم مبادلات بازار بانه نشان می دهد که این بازار دور مرزی به یک رقیب جدی برای امین حضور تبدیل شده است.

 

صاحبان مغازه های لوازم خانگی فروشی در سه راه امین حضور معتقدند اگر به دنبال کالایی با کیفیت هستید نباید از بانه خرید کنید اما رضا 45 ساله یکی از فروشندگان حاضر در پاساژ الماس می گوید: «در امین حضور هم کالاهای بی کیفیت به وفور پیدا می شود. بیشتر محصولاتی که در این پاساژ خرید و فروش می شوند، چینی هستند و پس از آن کره ای ها بیشترین سهم بازار را از بورس لوازم خانگی کشور دارند. البته در بسیاری از مواقع کالای مونتاژ شده کره ای در امین حضور به مشتری فروخته می شود و جنس اصلی کره ای هم به دست مشتری نمی رسد. سهم بازار لوازم خانگی کشور بیش از هر کشوری در دست کره ای هاست. با نگاهی به تبلیغات رسانه ای و مغازه هایی که در اجاره آنهاست می توان به این واقعیت پی برد.»

 

بر اساس آمار اعلام شده، چین با صادرات 2.2 تریلیون دلار در سال 2015، در رتبه نخست کشورهای صادرکننده دنیا قرار گرفت. مچین با این حجم تجاری شریک تجاری یک سوم کشورهای آسیایی است. بر اساس آخرین آمارهای بین المللی که مرکز تجارت بین الملل آی تی سی (ITC – یکی از سازمان های بین المللی مرتبط با تجارت در ژنو) منتشر کرده چین با صادرات 600 میلیارد دلار، 26 درصد سهم بازار جهانی محصولات الکتریکی و الکترونیکی را به خود اختصاص داده و در رتبه نخست کشورهای صادر کننده این محصولات قرار دارد؛ یعنی حدود یک سوم صادرات تجهیزات الکترونیکی دنیا در اختیار این کشور است.

 

بر اساس اعلام همین موسسه، میزان واردات کشورمان از کشور نچین در سال 94 حدود 10.4 میلیارد دلار و در سه ماهه نخست سال جاری نیز 2 میلیارد دلار بوده است. اگر روند به همین منوال ادامه پیدا کند پیش بینی می شود واردات ایران از چین تا پایان سال جاری به هفت تا هشت میلیارد دلار هم برسد. لازم به ذکر است که آمار دقیقی از میزان کالای قاچاقی که از مبادی غیرقانونی از چین وارد کشور شده است، وجود ندارد.

 

 

برندها کجایند؟

 

در میان همین کوله هایی که از دوش اهالی بر زمین می نشینند، مدل ها و مارک های معتبری از مارک های معتبر دنیا دیده می شود که خبر انحصار بازار بانه توسط محصولات چینی دست دوم را تکذیب می کند. هر چند با توجه به انبوه کالاهای موجود موجود در بانه، این برندها در اقلیت قرار دارند اما به هر حال مارک های معتبر تحت لیسانس هم در بازار بانه موجود است. کالاهای چینی هم دارای برندهای مختلفی هستند و اجناس با کیفیتی هم دارند اما با توجه به قانون «هر چقدر پول بدهی همانقدر آش می خوری» مسلما این مارک ها نسبت به هموطن های دیگر خود قیمت تمام شده بالاتری دارند.

 

محمد 53 ساله یکی از مغازه داران مرکز تجاری نادری در شهر بانه است. وی در رابطه با وجود برندهای معتبر در بازار بانه می گوید: «به هر صورت سهم چینی ها و کشورهای حاشیه خلیج فارس از بازار بانه بیشتر است اما در بسیاری از مواقع هم کالاهای با کیفیت و جنس درجه یک خارجی را می توان یافت. تنها برای این کار باید در وهله اول شناخت کافی نسبت به برند داشته باشید و پس از آن جوینده ای صبور باشید. حتما کالای تان را می یابید.»

 

بر اساس اعلام رسمی گمرکات استان کردستان طی پنج ماهه نخست سال جاری 31 هزار و 312 تن کالا به ارزش 87 میلیون و 547 هزار و 663 د لار وارد کشور شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 515 درصد و از نظر دلاری 527 درصد افزایش داشته است.

 

همچنین آمار رسمی گمرک نشان می دهد که از واردات 27.3 میلیاردی ایران در سال 94 ده کشور بیشترین سهم را در میان رقبا داشتند. چین، امارات متحده عربی، جمهوری کره، ترکیه، سوئیس، هند، آلمان، ایتالیا، فرانسه و هلند 10 کشور صادرکننده عمده کلا به ایران هستند که واردات کشورمان از چین حدود 6.8 میلیارد دلار ، معادل 3.2 میلیون تن است. امارات متحده با 5 میلیارد دلار دومین رتبه را دارد. بیشترین محصولات وارد شده از امارات متحده عربی شامل وسایل نقلیه پیستونی و موتوری بوده است. کنجاله، محصولاتی از آهن یا فولاد، غیر ممزوج، گوشت گاو، کره، تلفن همراه، قطعات توربین های بخار، گندم دامی، موز سبز، جو و ذرت دامی هم از دیگر اقلام وارداتی ایران از امارات است.

 

کره به عنوان سومین کشور در سال گذشته حدود 2.4 میلیارد دلار کالا به وزن حدود 1.3 میلیون تن به ایران صادر کرده است. مهم ترین قلم وارداتی کره ای شامل «ماژول نمایشگر متشکل از صفحه LCD یا LED پلاسما فقط دارای برد آدرس دهی» به ارزش 269 میلیون دلار بوده است. از دیگر اقلام مهم وارداتی ایران از جمهوری کره محصولاتی از فولادهای ممزوج، محصولاتی از آهن یا فولاد غیر ممزوج، قطعات منفصله برای تولید اتومبیل سواری، انواع کابینت یخچال، یخچال فریزر، فریزر و ساید بای ساید، گوشی تلفن همراه، واگن های خودرو راه آهن و دستگاه تهویه بوده است.

 

 

 

خرید آسان در بانه؟

 

بازار امین حضور در سال های اخیر با تغییرات شگرفی که به خود گرفته است دیگر حال و هوای یک بازار سنتی را ندارد. در این بازار می توان بیشتر برندها را از طریق نمایندگی ها تهیه کرد اما بازار بانه همچنان در شکل و شمایل یک بازار سنتی ادامه حیات می دهد؛ اما این بازار سنتی همان مصداق «از شیر مرغ تا جان آدمیزاد» است. «جنسی نیست که در بانه به دنبال آن باشید و پیدایش نکنید.» این را علی، یکی از فروشندگان فلش مموری در کنار خیابان می گوید.

 

به گفته علی که به قول خودش یکی از کارکشته ترین دستفروشان بانه است: «هیچ ارزانی بی دلیل نیست و قیمت بالا هم دلیل بر کیفیت بالا نیست. درست است که در بازار بانه همه چیز را می توان با قیمت مناسب پیدا کرد اما باید مراقب باشید که کالای بی کیفیت خریداری نکنید.»

 

حسین یکی دیگر از دستفروشانی که در کنار علی ظروف آشپزخانه آرکوپال می فروشد، می گوید بیشترین مشتریان بازار بانه به سراغ لوازم خانگی می آیند. اکثر محصولات لوازم خانگی در بانه، قاچاقی است اما شما می توانید با قیمت بسیار مناسب در این بازار، لوازم خانگی مورد نیاز خود را پیدا کنید. شاید مهمترین دلیل تمایل مشتریان به بازار بانه همان در دسترس بودن کالاها و پیدا نشدن کالاهای مورد نیاز است؛ اما در طرف مقابل بازار امین حضور بازاری است که با حضور نمایندگی های رسمی برخی برندها تعداد دیگری از برندها را در دل خود ندارد.

 

اگر شما به تعدادی از مغازه های این بازار سر بزنید هر کالایی را به راحتی پیدا نمی کنید. آقای ترابی که نمایندگی رسمی یکی از معتبرترین محصولات ظروف شیشه و بلور داخلی را در بازار امین حضور دارد می گوید: «برخی برندها اصلا به کشو روارد نمی شوند اما چون مردم به دلیل دسترسی به رسانه های مختلف با این برندها آشنا هستند تمایل جدی برای خرید آنها دارند. بارها به مغازه های ما در این بازار برای خرید محصولات متعدد خارجی مراجعه می شود اما به دلیل نبود محصول یاد شده، مشتری بازار بانه را ترجیح می دهد.»

 

به گفته ترابی: «بانه بازاری در دسترس برای تمامی محصولات است. به همین دلیل است که مشتری آنجا را برای خرید راحت تر می داند. تمامی کالاهایی را که در تهران پیدا نمی شود به راحتی می توان در بازار بانه پیدا کرد. وقتی یک مشتری تصمیم دارد برندهای منتخبی را در منزل خود داشته باشد، برای خرید آسان، بازار بانه را انتخاب می کند. این نمونه ها را بارها و بارها در حوزه محصولات شیشه و بلور دیده ام.»

 

وفور جنس تقلبی

 

با این که بازار بانه در سال های اخیر شرایط خود را تغییر داده و از میان محصولات متعدد می توان کالای اصل هم پیدا کرد؛ اما هنوز جنس تقلبی در حجم قابل توجهی در این بازار خرید و فروش می شود. نکته جالب اینجاست که خریداران با اشراف به این موضوع، محصول را خریداری می کنند. در بازار بانه برخی محصولات واحد سنجش برای خرید و فروش ندارند. برای مثال فلش مموری یکی از محصولاتی است که در بانه در حجم زیاد خرید و فروش می شود.

 

نکته جالب اینجاست که اگر شما در بازار بانه مردی را دیدید که فریاد می زند: «فلش مموری یه گونی 200 هزار تومان» اصلا تعجب نکنید. تقی 45 ساله که نمایندگی یکی از محصولات لوازم خانگی کره ای را در بازار امین حضور دارد، می گوید: «بیشتر اجناسی که در داخل گونی در بازار بانه خرید و فروش می شوند قاچاق و یا بسیار بی کیفیت هستند. برای مثال سال گذشته از بانه یک گونی فلش مموری خریداری کردیم اما فقط شش عدد از آنها قابل استفاده بود.»

 

البته فراموش نکنیم که مارک های معتبری همانند ترانسند و کینگستون هم چینی هستند اما زدن برچسب این مارک ها با بسته بندی حتی بهتر از آنها کاری ندارد. پس حتی الامکان از خرید این گونه فلش ها که فلش 32 گیگابایتی را 12 تومان می فروشند، خودداری کنید. گاهی این اجناس واقعا با کیفیت هستند اما نیاز است که قبل از خرید امتحان شوند. رضا برادر تقی که در امین حضور بیشتر ظروف ریز آشپزخانه می فروشد، می گوید: «من هم در سال های گذشته از بانه یک قابلمه تفلون خریدم. زمانی که برای معامله رفتیم محصولات با کیفیت متوسط اما با قیمت بسیار مناسب بود اما وقتی بار در تهران تخلیه شد تمامی قابلمه ها کج یا در شکسته و … بودند. برای خرید انبوه در این بازار باید دقت بسیاری داشت.»

 

 

تفاوت قیمتی در بانه و امین حضور

 

تفاوت قیمتی در این دو بازار بسیار زیاد است. البته این موضوع به مجموعه ای از عوامل بستگی دارد؛ یکی از آنها فاکتورهایی است که در بانه با قیمت مناسب و در امین حضور با قیمت های نجومی به مشتریان داده می شود. مثلا در مورد کالاهایی که گمرک زیادی می خورند تفاوت قیمت بالاست در LCD و یخچال فریزر و کولر گازی و … هم تفاوت قیمت بالاست؛ اما در بعضی کالاهای دیگر به اندازه حجم انبوه نیست.

 

شما در بازار امین حضور و بازار بانه کالایی مانند قابلمه را در حجم اندک با اختلاف قیمتی بسیار کم تهیه می کنید؛ اما در برخی کالاها اختلاف قیمتی بسیار زیاد است. برای مثال، کولر گازی یا ال ای دی یکی از پرطرفدارترین محصولاتی هستند که از بانه خریداری می شوند. تفاوت قیمتی این محصولات با بازار تهران به اندازه ای زیاد است که مشتری راه طولانی و مصائب مسیر را به جان می خرد. در حال حاضر برندهای مختلفی از کشورهای جهان کولر گازی هایی تولید می کنند که در بازار کشورمان خرید و فروش می شوند؛ اما مهم ترین محصولاتی که به صورت عمده در بازار ایران مشتری دارند، برندهایی مانند ال جی، میتسوبیشی، تراست، آرچلیک، جنرال، دوو، سامسونگ و … است.

 

چالش گارانتی

 

بسیاری از مشتریان کیفیت محصول را در گارانتی آن می بینند. در تصور بسیاری از مردم، اگر محصول دارای گارانتی باشد، پس با کیفیت است. در بازار امین حضور مشتری این فرصت را دارد که محصول را با گارانتی نمایندگی معتبر خریداری کند. در بسیاری از مواقع نمایندگی ها با گارانتی شرکت، محصول را به فروش می رسانند و از برنامه های مختلفی برای تضمین آن استفاده می کنند. درست است که این روزها به کمک یک نرم افزار می توان بر اصل یا تقلبی بودن آن صحه گذاشت اما در بسیاری از مواقع مشتری هنوز به گارانتی اعتماد و اعتقاد بیشتری دارند.

 

محصولاتی که در بانه خرید و فروش می شوند بیشتر با این دید خرید و فروش می شوند که گارانتی ندارند اما در سال های اخیر این نگاه کمی تغییر کرده است؛ یعنی در بازار بانه هم محصولاتی با کیفیت و قیمت مناسب و با گارانتی می توان یافت، تعدادی از کالاهایی که حجم خرید و فروش آنها در بازار بانه بسیار زیاد است دارای گارانتی هستند.

 

این کالاها بیشتر شامل لپ تاپ، ال سی دی و … است. در برخی مواقع اگر محصول گارانتی نداشته و اگر محصول برای کشور امارات باشد شرکت هایی در تهران این کالاها را به شرطی که مدل اصلی باشد با دریافت هزینه، گارانتی می کنند. تعداد دیگری از کالاها هم گارانتی دارند که به همراه کالا کارت گارانتی داخلی را دریافت می کنند. درست است که تعداد این کالاها بسیار کم است اما گارانتی کالا قابل پیگیری و مختص شرکت مادر است.

 

تعداد دیگری از کالاهای دیگر گارانتی ندارند اما شرکت هایی در داخل با دریافت هزینه ای آنها را گارانتی می کنند و حتی اعلام می کنند که خسارت شکستگی و سوختگی بعضی وسایل الکتریکی راهم پرداخت می کنند؛ اما اکثر کالاها گارانتی ندارند و یکی از دلایل قیمت پایین این نوع کالاها، نبود گارانتی است.

 

نکته جالب اینجاست که در برخی مواقع کالایی که در بانه خرید و فروش می شود با گارانتی اصل شرکت بوده اما آن کالا را با قیمت بسیار بالاتر با گارانتی نمایندگی شرکت در تهران باید در بازار امین حضور خریداری کرد. یک نمونه جالب این است که به گفته محمود یکی مغازه داران بازار امین حضور، یافتن کالایی که سال هاست به ایران نمی آید در بانه، امری عادی است اما این کالا بدون داشتن نمایندگی در ایران، گارانتی با قابلیت پیگیری ارائه می کند از ویژگی های عجیب است.

 

 

 

محمود می گوید: «بیش از 38 سال است که در حوزه لوازم خانگی مشغول هستم. در گذشته های نه چندان دور فقط جنس خارجی می فروختم چون تصورها بر این بود که جنس مرغوب فقط می تواند خارجی باشد. در آن زمان محصولات متعددی از کشورهای مختلف6 جهان به بازار می آمد و چشم بادامی ها این قدر بازار ایران را به خصوص در حوزه لوازم خانگی قبضه نکرده بودند. در اوایل دهه هفتاد شمسی کالاهای ساخت کشور آلمان و ایتالیا در حوزه لوازم خانگی طرفداران بسیاری داشت اما شاید بیش از یک دهه است که چند برند آلمانی هیچ کالایی را به ایران صادر نمی کنند.

 

یافتن نمونه محصولات این شرکت ها برای ما هم سخت است اما در سفری که به بانه داشتم نمونه های بسیاری از این محصولات با کیفیت قابل توجهی با قیمت مناسب خرید و فروش می شد. به طور نمونه قیمت یک ماشین ظرفشویی که در بازارهای جهانی حدود هشت میلیون تومان قیمت دارد، در بازار بانه به قیمت یک میلیون و 600 هزار تومان به فروش می رسد که فروشنده ها برای اثبات اصل بودن این محصول به حک شدن جمله MADE IN GERMANY در داخل این محصول استناد می کردند. شاید این جمله خیلی هم قابل استناد نباشد اما کیفیت محصول چیزی نبود که بتوان از آن چشم پوشی کرد. جالب این که محصولات با گارانتی خود شرکت سازنده به فروش می رسید و شما می توانستید گارانتی را پیگیری کنید.»

 

وقتی اعتمادها سلب می شود

 

اگر به عنوان کاسب یا همان فروشنده تمایل به فعالیت در امین حضور داشته باشید، قیمت اجاره مغازه در پاساژهای امین حضور بین 20 تا 30 میلیون تومان در ماه است. مغازه داران فعال در این بخش به دلیل رکود حاکم بر بازار مجبورند بخشی از هزینه های خود را به قیمت تمام شده محصول اضافه کنند. به گفته آقای نظری که نمایندگی یکی از معتبرترین برندهای آلمانی را در بازار امین حضور دارد، قیمت مغازه چالش بزرگی به نام اعتماد مشتری و فروشنده را به وجود آورده است.

 

او معتقد است: «وقتی یک فروشنده مغازه ای با قیمت 30 میلیون تومان در ماه اجاره می کند باید بخشی از هزینه اجاره مغازه را به قیمت تمام شده محصول اضافه کند. در نتیجه بسته به میزان هزینه اجاره مغازه، قیمت تمام شده محصول و قیمتی که فروشنده به خریدار می دهد، متفاوت است. اگر به عنوان مشتری در بخشی از بازار حرکت کنید بین 30 تا 40 مغازه برای یک محصول، قیمتی متفاوت ارائه می کنند. خود این موضوع باعث می شود که در بلند مدت میزان اعتماد مشتریان نسبت به فروشنده ها از بین برود.»

 

خانمی که مشغول خرید یخچال ساید بای سایدامرسان برای جهیزیه دخترش است، می گوید: «از ساعت 10 صبح در بازار محصولات مورد نیازم را قیمت می کنم. برای یک یخچال ساید بای ساید تولید داخل بیشتر از 20 قیمت متفاوت گرفته ام. واقعا نمی دانم که کدام یک راست می گویند. هر کدام از مغازه داران با ارائه دلیلی محصول خود را با کیفیت و آن را به عنوان توجیهی برای قیمت بالای محصول ارائه می دهند.»

 

از سوی دیگر به گفته فعالان این بازار اگر برای خرید یک جنس به بانه بروید، برای مثال یخچال ساید بای ساید ال جی در بانه با ضمانت نامه کره ای و محصول تولید شده در کره با قیمتی نزدیک به 30 درصد ارزان تر از بازار امین حضور در دسترس مشتریان است. این در حالی است که در بازار امین حضور اجناسی با قیمتی بسیار بالاتر آن هم اجناس مونتاژ نه اصل در اختیار مشتریان قرار می گیرند. به همین دلیل است که مشتری هزینه زمان و جابجایی را به دوش می کشد و برخی خرید کالا بانه را انتخاب می کند.

 

منبع:برترین ها

 

نظر شما چیست؟

نظرات ثبت شده

  • skinhair | 16 آذر 1398 در 6:56 ب.ظ

    عاشق این وبسایت شدم من.عالی هستید شما