اخبار لوازم خانگی

تحقق برجام گرهگشای مشکلات صنعت لوازم خانگی شد

رئیس هیات مدیره انجمن لوازم خانگی خراسان رضوی گفت: تحقق و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به 'برجام' گرهگشای صنعت لوازم خانگی در این استان شد و راه ارتباطی تولیدکنندگان با کشورهای خارجی و تعاملات دوسویه را هموار کرد.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، محمد مظاهری در گفت و گو با ایرنا افزود: اکنون ارتباط کارخانه های تولید لوازم خانگی با بسیاری از کشورها میسر شده و می توان شماری از قطعات را برای ساخت لوازم خانگی از خارج تامین و ارتباط اقتصادی موثر برقرار کرد.
وی ادامه داد: پیشتر معاملات با کشورهای خارجی در حوزه صنعت لوازم خانگی به سختی انجام می گرفت اما اکنون پس ار یک سال از اجرای برجام می توان با بسیاری از کشورها روابط اقتصادی برقرار کرد.
رئیس هیات مدیره انجمن لوازم خانگی خراسان رضوی گفت: مشکل ایجاد شده از سالهای قبل برای صنعت لوازم خانگی در این استان تنها ارتباط با کشورهای دیگر در حوزه واردات و صادرات نیست و هم اینک آنها در تامین سرمایه در گردش از طریق بانکها دچار تنگنا هستند.
وی افزود: تحریمهای اقتصادی و قطع ارتباط ایران با کشورها و بسیاری از مشکلات اقتصادی دیگر منتج به ضرر بسیاری از کارخانه های لوازم خانگی به لحاظ کمبود سرمایه و تعطیلی برخی از آنها شد.
مظاهری ادامه داد: اینکه گفته می شد برخی واحدهای تولیدی لوازم خانگی به دلیل فرسودگی فناوری به مرز ورشکستگی رسیده اند صحیح نیست زیرا این نقیصه را می توان با تعویض ماشین آلات جبران کرد اما مشکل اصلی این کارخانه ها کمبود سرمایه در گردش بود.
وی گفت: بانکها به راحتی تسهیلات را در اختیار تولیدکنندگان قرار نمی دهند چون در ازای آن وثیقه های سنگین یا تسویه کردن همه بدهیهای معوقه تولیدکنندگان را مطالبه می کنند.
رئیس هیات مدیره انجمن لوازم خانگی خراسان رضوی افزود: کارگروه ستاد تسهیل استان واحدهای مشکلدار به لحاظ منابع مالی را به بانکها معرفی می کند اما بانکها آن را برنمی تابند و پرداخت تسهیلات را منوط به وصول همه مطالبات خود از تولیدکنندگان بدهکار می دانند.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی بخش تولید به ویژه واحدهای بزرگ و دارای سابقه تولید مفید نیازمند پشتوانه قوی و متصدی هستند که پول را با بهره اندک در اختیار آنها قرار دهد در غیر این صورت واحدهای تولیدی نمی توانند به رونق سالهای قبل بازگردند.
مظاهری گفت: خراسان رضوی در صنعت لوازم خانگی دارای کارخانه های بزرگ و پرسابقه ای مانند جهان افروز، آدنیس، مشهد دوام و چینی مقصود است که تعطیلی آنها به معنای دور ریختن 400 میلیارد ریال پول و بیکاری است.
وی افزود: صنعت لوازم خانگی صنعتی برای کشور ارزآور است بطوری که فقط در خراسان رضوی سالانه تا 40 میلیون دلار محصول به کشورهای دیگر همچون افغانستان، عراق، ترکمنستان، الجزایر و جمهوری آذربایجان صادر می کند لذا این شاخه صنعتی نیازمند حمایت بیشتر از سوی مسئولان است.
رئیس هیات مدیره انجمن لوازم خانگی خراسان رضوی گفت: حدود 30 واحد تولیدی لوازم خانگی مطرح و 900 واحد صنفی فروش لوازم خانگی در سطح این استان فعالیت دارند.

نظر شما چیست؟