اخبار لوازم خانگی

قاچاق و واردات بی رویه، تولیدکنندگان لوازم خانگی را فلج کرده است

درافشار گفت: بسیاری از مسئولین از شبکه ها و فعالیت قاچاق با خبر هستند. شاید مسئولین در وزارت صنعت یا گمرک توان مقابله با قاچاق را ندارد و یا شاید مسائلی دیگر وجود داد.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، محمدرضا درافشار، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لوازم خانگی کوچک در خصوص افزایش واردات بی رویه لوازم خانگی و رویکرد وزارت صنعت در گفت و گو با تهران پرس، اظهار داشت: تنها چیزی که در شرایط کنونی کشور با آن مواجه است آمار دقیق و صحیح در خصوص بازار لوازم خانگی داخلی و خارجی است اما تا آنجا که بنده در جریان هستم در تولیدکنندگان کوچک لوازم خانگی با تعطیلی مواجه نشده است. البته تولیدکنندگان داخلی در طی یک سال گذشته با کاهش ظرفیت رو به رو شده است و اکنون نیز با کاهش ظرفیت ادامه می دهند.

درافشار ادامه داد: ارج و برخی دیگر از کارخانه مطرح کشور که تعطیل شدند از جمله تولیدکنندگان کوچک محسوب نمی شود ولی تولیدکنندگان لوازم خانگی کوچک با مشکل بسیار بزرگی به نام قاچاق و واردات بی رویه نیز رو به رو هستند. قاچاق و واردات بی رویه تولیدکنندگان لوازم خانگی داخلی را با کاهش ظرفیت رو به رو کرده است و حتی بعضاً به سمت تعطیلی برده است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لوازم خانگی کوچک در ادامه با ارائه راه حل رفع رکود بازار لوازم خانگی، گفت: اختصاص وام بانکی کم بهره به تولیدکنندگان لوازم خانگی می تواند این صنعت را از رکود خارج کرد اما بحث اساسی و مشکل مهم این صنعت، قاچاق است و دیگر مسائل، موضوعات جانبی محسوب می شود؛ بنابراین متأسفانه قاچاق لوازم خانگی، موجب فلج کردن تولیدکنندگان داخلی شده است.

وی افزود: چنانچه یک واحد تولیدی بتواند با قوت تولید کند و فروش مناسب داشته باشد، مشکلی به نام وام، اعتبار، قیمت تمام شده و سرمایه گذاری ندارد اما زمانی که قاچاق و واردات بی رویه تولیدکننده داخلی را تحت فشار می گذارد دیگر تولیدات کشورمان نمی تواند با تولیدات خارجی رقابت کنند.

درافشار با بیان این نکته که تا زمانی که مسئولین مانع قاچاق کالا به کشور نشوند، تولیدکنندگان در یک محیط نابرابر قرار گرفته و به صورت ناقص فعالیت می کنند، متذکر شد: قاچاق به حدی رسیده است که در فضای مجازی می توانید هر کالای خارجی را سفارش و در مقابل درب منزل تحویل بگیرید؛ بنابراین شبکه قاچاق لوازم خانگی در کشورمان نه تنها محدود نشده است بلکه گسترده و سازماندهی شده است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لوازم خانگی کوچک با بیان این که بسیاری از مسئولین از شبکه ها و فعالیت قاچاق با خبر هستند، گفت: بنده نمی توانم قضاوت کنم، شاید مسئولین در وزارت صنعت یا گمرک توان مقابله با قاچاق را ندارد و یا شاید مسائلی دیگر وجود داد. اطلاعات بنده در این زمینه محدود است ولی این که اقدام اساسی در خصوص قاچاق صورت نمی گیرد بسیاری از شائبه ها را به وجود می آورد.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: به عنوان مثال آقایان از خرید و فروش لوازم خانگی قاچاق در شهرستان بانه مطلع هستند ولی زمانی که می بینند که جلوگیری از قاچاق می تواند چه آثار اجتماعی بر ساکنان شهرستان بانه داشته باشد، در مقابل قاچاق در شهرستان بانه نمی ایستند و اجازه قاچاق لوازم خانگی را می دهند.

لازم به ذکر است طبق آمار رسمی وزارت صنعت، میزان واردات لوازم خانگی به کشورمان در هشت ماه سال جاری به 485 میلیون دلار رسیده است که این میزان 2.8 برابر میزان صادرات لوازم خانگی است و موجب نارضایتی بسیاری از تولیدکنندگان داخلی شده است.

نظر شما چیست؟