اخبار لوازم خانگی

رکود مضاعف در بازار شب عید لوازم خانگی ایرانی

در حالی که تاکنون طرح‌های مختلفی برای ایجاد رونق در تولید داخلی از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرا شده است، یک تولیدکننده لوازم خانگی از رکود مضاعف این محصولات در بازار شب عید خبر داد.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در جریان بازدید خبرنگاران از دو واحد تولیدی استان قم، تولیدکنندگان رکورد در بازار و نوسان نرخ ارز را از جمله عوامل سختی تولید در حال حاضر عنوان کردند.

به گفته معاون امور بین‌الملل یک کارخانه تولیدکننده لوازم خانگی، در حال حاضر در بازار لوازم خانگی سایه رکود وجود دارد که از جمله علت‌های آن کاهش قدرت خرید مردم و وجود کالای قاچاق در بازار است.

محمد میمندی با اشاره به طرح مبارزه با عرضه کالای قاچاق در سطح بازار گفت: این طرح یک طرح لازم برای فضای کسب و کار در ایران است اما متاسفانه اثر آن را در بازار لوازم خانگی به عنوان تولیدکننده احساس نکرده‌ایم و هنوز هم کالای بی‌شناسنامه را در بازار مشاهده می‌کنیم.

این تولیدکننده لوازم خانگی همچنین با اشاره به نوسانی که در حوزه ارز وجود دارد، ادامه داد: در حوزه لوازم خانگی در حال حاضر مشغول به همکاری با برندها و شرکت‌های خارجی هستیم که در این حوزه نیاز به واردات برخی مواد اولیه و قطعات جهت تولید با کیفیت لوازم خانگی داریم و تمام برنامه‌ریزی‌ها را در ابتدای کار با دلار ۳۱۰۰ تومان انجام دادیم در حالی که نوسان ارز امروز قیمت دلار را به ۳۸۰۰ تومان رسانده است که همین امر موجب مشکلات بودجه‌ای برای واحدهای تولیدکننده به خصوص واحدهای لوازم خانگی شده است.

میمندی همچنین با اشاره به شرکت‌هایی که با آنها اقدام به همکاری مشترک و تولید محصولات مشترک می‌کنند، اظهار کرد: در حال حاضر با کشورهایی از قبیل چین، ایتالیا و کره‌جنوبی در حال همکاری هستیم و محصولات مشترکی را تحت عنوان برندهای خارجی تولید می‌کنیم و علت اینکه شرکت‌های خارجی نسبت به همکاری با این شرکت ایرانی ابراز تمایل کرده‌اند وجود توانمندی بالا و تجهیزات به روز خط تولید لوازم خانگی بوده که باعث می‌شود تا بتوانیم کالایی با کیفیت جهانی را در اختیار مصرف‌کننده ایرانی قرار دهیم.

عوارض واردات قطعات اولیه تولید به تولید ضربه می‌زند

میمندی در ادامه با اشاره به بازار صادراتی محصولات لوازم خانگی در کشورهایی مانند عراق و افغانستان اظهار کرد: حوزه لوازم خانگی وابستگی ارزی دارند؛ به طوری که ما هم از منابع ارزی برای واردات برخی قطعات مهم استفاده می‌کنم و هم از منابع داخلی بهره می‌بریم به گونه‌ای که در حوزه کابل و ورق و هر آنچه توان تولیدی و کیفیت درجه یک در داخل کشور وجود دارد، از آن بهره می‌بریم اما در مواردی نیز برای تولید لوازم خانگی نیاز است تا قطعاتی را از خارج از مرزها وارد کنیم که مشمول عوارض گمرکی می‌شوند.

وی ادامه داد: این عوارض گمرکی در حالی واردات قطعات اولیه تعلق می‌گیرد که بخشی از محصولات نهایی به بازار صادراتی ارسال می‌شود و طبق قانون باید عوارض وارداتی قطعاتی که در محصولات صادراتی به کار رفته است، به تولیدکننده برگردد اما مشکل اساسی اینجاست که عوارض به بخش دیگری پرداخت شده و برگشت آن را باید از بخش دیگری طلب کنیم که به قدری پیچیدگی کار بالا می‌رود که عملا تولیدکننده از خیر دریافت عوارض محصولات صادراتی خود می‌گذرد.

میمندی تولیدکننده لوازم خانگی با بیان اینکه کشور کره بدعهدی‌هایی در زمان تحریم‌ها با ایران داشت و با وجود حجم بالای خریدی که از او می‌شود در شرایط سختی ایران را تنها گذاشت، اما همچنان یکی از همکاران اقتصادی ماست و با وجود آنکه برخی قطعات مانند بوردهای الکتریکی را از آنها خریداری می‌کنیم اما ترجیح ما بر این است که اگر توانمندی تولید این قطعات در داخل به وجود بیاید، آنها را از تولیدکننده داخلی بخریم.

منبع: ایسنا

نظر شما چیست؟