اخبار لوازم خانگی

انحراف به چپ برخی برندها/کلاه گشاد بر سر صنعت لوازم خانگی داخلی

صنعت لوازم خانگی ایران این روزها در هرج و مرج های کمی و کیفیتی سر درگم شده است.صنعتی که اگر از هر لحاظ نظارت کیفیتی به بخش های مختلف آن نشود، همچون صنعت نساجی کشور به مرز نابودی خواهد رسید.

admin | 7 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، صنعت لوازم خانگی ایران این روزها در هرج و مرج های کمی و کیفیتی سر درگم شده است.صنعتی که اگر از هر لحاظ نظارت کیفیتی به بخش های مختلف آن نشود، همچون صنعت نساجی کشور به مرز نابودی خواهد رسید.

مشکل اصلی از آنجا شروع شد که نظارت های کیفیتی بر این صنعت کم رنگ شده و برخی از برندهای بی کیفیت با نام تولید، وارد عرصه شدند.

برخی از این برندها با علم به عدم نظارت در بخش های به ظاهر تولیدی خود، هزینه هایی را که می بایست صرف تولید با کیفیت محصولات خود می کردند، روش های دیگری را برای معرفی برند خود انتخاب کرده و به عبارتی کلاه گشادی را بر سر صنعت لوازم خانگی ایران نهادند.

با نگاهی به برندهای معتبر دنیا مشخص خواهد شد که در تمامی کشورهای پیشرفته و صاحب سبک در حوزه تولید که نام برند خودرا به بازار جهانی دیکته کردند، این تولیدات با کیفیت مجموعه بوده که به ستون و پایه برندسازی معتبر آن ختم شده است.

 اما متاسفانه در آسمان ابری صنعت ایران، برخی از برندها به صورت بسیار زیرکانه و با سوء استفاده از نام افراد محبوب داخل کشور که گاهی ورزشی و گاهی سینمایی می باشند، موفق شده اند که جایگاهی برای خود دست و پا کرده و از بازار ایران لذت ببرند.

نگاهی به صفحه هات این برندها در فضای مجازی نشان خواهد داد که به واسطه ی تبلیغات و خودستایی های غیر متعارف، در حال  معرفی خود  به عنوان یک تولید کننده با کیفیت می باشند، حال آنکه به واسطه ی یک سرمایه گذاری بسیار عظیم در حوزه تبلیغات ورزشی، پشت ورزشکاران افتخار آفرین کشور جا گرفته اند و اعتبار کسب می کنند.

خبرنگار «ال کا ایران» در جستجوهای فضای مجازی به نکته بسیار جالبی برخورد و آن وب سایت یکی از برندهای لوازم خانگی ایران است. نکته جالب ماجرا از آنجا آغاز می شود که به گفته ی منابع آگاه تا به امروز بالغ بر 200 میلیون ریال هزینه ی طراحی این وب سایت شده است آن هم در شرایطی که قالب این وب سایت تمام و کمال کپی یک قالب وب سایت خارجی بوده و عملا طراحی خاصی بر آن صورت نگرفته است.

در زمان مشاهده این وب سایت متوجه آن شدیم که حتی به اصطلاح طراحان سایت اندکی برای  مخاطبان خود احترام قائل نشده و بدون توجه به آن، زحمت حذف بخش هایی که مربوط به قالب خارجی این وب سایت بوده را به خود نداده اند.

 

 

 

اینکه هر شرکت و یا برندی وب سایت خودرا چگونه و با چه مبلغی طراحی می کنند موضوعی نیست که بخواهیم به آن بپردازیم اما باید پرسید که برندهایی که زحمت طراحی وب سایت خودرا نمی کشند و یا شاید بدون آگاهی و علم به این موضوع که این وب سایت کپی یک قالب خارجی است که زحمتی برای طراحی آن کشیده نشده، چگونه می توانند مدعی موفقیت در مدیریت کسب و کار شده و یا انتظار تولید همراه با “صداقت” و البته با کیفیت از آنان داشت؟

یکی دیگر از نکات این وب سایت، شعار جشنواره محصولات این شرکت با عنوان “با 25 درصد تخفیف گرم شوید” است.

نگاهی به محصولات این برند لوازم خانگی نشان خواهد داد که حتی یک وسیله گرمایشی نیز در سبد محصولات این شرکت وجود ندارد و اینکه این شعار بر اساس چه معیارهایی انتخاب شده مشخص نیست.

از طرفی میزان تخفیف 25 درصدی اعلام شده از سوی این برند نیز در نوع خود قابل بررسی است چنانکه به عنوان مثال اجاق گاز این برند 9.950.000 ریال قیمت گذاری شده که با توجه به تخفیف 25 درصدی، قیمت نهایی محصول برای مصرف کننده 7.462.500 ریال خواهد بود.

در تمام دنیا شرکت هایی که محصولات فصلی ارائه می کنند با نزدیک شدن به پایان فصل عرضه محصولات خود، تخفیفات ویژه ای برای فروش محصولات لحاظ می کنند تا زیان محصولات انباشته خود را به حداقل برسانند.

سوال اینجاست برندی که هیچگونه وسایل گرمایشی را عرضه نمی کند به چه دلیل به یک باره 2.500.000 ریال از قیمت محصولات خودرا با شعار غیرمرتبط “با 25 درصد تخفیف گرم شوید” کاهش می دهد؟

عدم رغبت به خرید محصولات از سمت خریدار و انباشته شدن محصولات در کارخانه یکی از دلایل آن می تواند باشد که به نظر می رسد برندسازی با نام ورزشکاران ملی پوش و بازیگران سینما نیز جوابگوی رفع این مشکل نبوده است.

بر فرض فروش تنها 30 عدد از اجاق گاز که جزء لوازم خانگی پر فروش بازار ایران به شمار می رود، بالغ بر 74.625.000 ریال از سودی که می توانست نصیب شرکت شود، کسر خواهد شد و این موضوع نیز نظارت بیشتر مسئولین ذیربط در خصوص قیمت گذاری محصولات و میزان سود محصولات را می طلبد.

در این شرایط بهتر است مدیران ارشد شرکت در انتخاب افراد متخصص در این حوزه دقت بیشتری داشته باشند چراکه تمام آنچه که گفته شد نشانگر عدم تسلط مشاورین فروش و همچنین حوزه های مرتبط با برندسازی شرکت بوده که جشنواره را بدون درک درست از بازار لوازم خانگی ایران با شتابزدگی هرچه تمام‌تر برگزار کردند.

جای بسی تامل است که مدیران حوزه کلان این برندها چگونه می خواهند در حوزه تولید و کمک به اشتغال و اقتصاد این کشور گام برداشته آن هم در حالی که نظارت دقیقی بر بخش های کوچکتر خود ندارند؟!!

به نظر می رسد که صنعت لوازم خانگی ایران به یک تحول اساسی و برندهای تولید کننده و مونتاژکار داخلی نیز به یک نظارت بیشتر نیازمند می باشند ، چنانکه روش های عوام فریبی شاید برای مدتی پاسخگوی فروش و کسب سود از آشفته بازار به وجود آمده باشد اما همیشگی نبوده و متاسفانه در پایان این خریداران هستند که متضرر خواهند شد.

نظر شما چیست؟