جالب و خواندنی

مي‌خواهيد سماور، قوري، کتري و چايساز بخريد؟

سماور، کتري و قوري‌هاي روگازي، کتري‌هاي برقي يا انواع چايساز‌ها از معمول‌ترين وسايل دم‌کردن چاي به شمار مي‌روند؛ وسايلي که هر کدام سهمي از ميزان فروش لوازم خانگي را دراختيار دارند اما هر کدام از اين کالا‌ها انواع گوناگوني دارند که انتخاب اين کالا‌ها را براي خريدار مشکل مي‌کند.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، سماور يکي از کالاهاي قديمي است که براي تدارک يک چاي لب سوز، لب دوز و لبريز مورد استفاده قرار مي گرفته و همچنان استفاده مي شود. اين کالا در انواع زغالي، برقي، گازي و نفتي موجود است که البته دو دسته سماور برقي و گازي اين روز ها کاربر بيشتري دارند و نمونه هاي نفتي قديمي ديگر چندان مورد استفاده خانگي قرار نمي گيرند.

سماورهاي برقي هم با توجه به گراني و کمبود برق اين روز ها کمتر از نمونه هاي گازي مورد توجه قرار مي گيرند. در نتيجه مي توان گفت در ميان سماور ها نمونه هاي گازي پرمخاطب تر هستند. البته هنگام خريد سماورهاي گازي بايد به اين موضوع دقت کنيد که برخي انواع سماورهاي گازي، فاقد ترموکوپل هستند و اين موضوع مي تواند يک ايراد براي آنها محسوب شود. ترموکوپل، جريان گاز را هنگام خاموش شدن سماور به علت وزش باد يا قطع موقت گاز، کاملا قطع و از انتشار گاز در منزل جلوگيري مي کند. در نتيجه استفاده از سماور گازي فاقد ترموکوپل مي تواند به بروز خسارات جبران ناپذيري منجر شود. همچنين توجه داشته باشيد حتما سماوري خريداري کنيد که داراي نشان استاندارد باشد. سمارو برقي يا گازي باشد فرقي نمي کند، ولي وجود اين نشان اهميت زيادي دارد. همچنين سماوري خريداري کنيد که به برچسب انرژي مجهز باشد.

کتري و قوري

با توجه به اين موضوع که استفاده از کتري و قوري روگازي آسان است و اين کالا قيمتي کمتر از ديگر وسايل دم آوردن چاي دارد، مي توان گفت اين کالا هم جزو پرمخاطب ها به حساب مي آيد.کتري ها و قوري هاي روگازي در انواع گوناگون که از آلومينيوم، پيرکس و تفلون ساخته شده اند در بازار موجودند که اين روز ها استفاده از نمونه هاي پيرکس و تفلون مرسوم تر از ديگر نمونه هاست.

در بين قوري ها مي توان گفت، قوري هاي شيشه اي با دسته پلاستيکي در بين مردم بسيار رايج است اما خريد و استفاده از اين نوع قوري ها را به شما توصيه نمي کنيم. زيرا ممکن است دسته پلاستيکي قوري بر اثر حرارت، ذوب يا شل شود و وقتي شما آن را برمي داريد، اين دسته بشکند و چاي داغ روي دست و پاي شما بريزد.

از اين رو به نظر مي رسد بهترين انتخاب در اين زمينه نمونه هايي است که جنس بدنه و دسته يکي باشد. مثلا اگر قوري شما استيل است، دسته اش هم استيل باشد و اگر شيشه اي است، دسته اش هم از جنس شيشه باشد. فقط حواستان باشد شيشه و فلز، جزو مواد رسانا هستند و بايد براي بلند کردن آنها از روي حرارت، از دستگيره استفاده کنيد. در مورد کتري هم بايد بگوييم بهتر است کتري هايي خريداري کنيد که روي درشان منفذي براي خروج بخار آب وجود داشته باشد.اگر اين منفذ روي در کتري نباشد، همه بخار آب براحتي از لوله کتري خارج نمي شود و در نتيجه، آب روي شعله سر مي رود و باعث خاموش شدن آن مي شود. خاموش شدن شعله و پخش گاز هم نتيجه اي جز آتش سوزي در پي نخواهد داشت.

هنگام خريد کتري ، نوعي را انتخاب کنيد که يک درپوش فلزي توري مانند، علاوه بر درپوش اصلي دارند. در اين صورت مي توانيد براحتي قوري را در هر اندازه اي که باشد، براي دم کشيدن چاي بالاي کتري قرار دهيد و نگران واژگون شدن آن نباشيد. خريد کتري هاي سوت دار، يعني انواعي که پس از جوش آمدن آب، سوت مي کشند هم براي افرادي که مشغله آنها زياد است و وقت انتظار کشيدن براي پي بردن به زمان جوشيدن آب را ندارند، مناسب به نظر مي رسد.

چايساز

چايساز يکي از کالاهاي مدرن براي دم کردن چاي است که طي سال هايي که از حضورش در بازار مي گذرد بسيار محبوب شده است. اين کالا در انواع گوناگون دوقلو، رودررو و برندهاي متنوع به بازار عرضه شده است.به طور کلي چايسازهايي که در بازار موجود است، بيشتر از انواع پلاستيکي، پيرکس و شيشه اي، سراميکي يا استيل است. کمبود وقت، بهترين بهانه براي استفاده از اين کالاي برقي پرمصرف در بين مردم است که عذر چندان موجهي هم به حساب نمي آيد!

تجـــمع رسوب آب روي آن و خوب دم نکشيدن و خوش طعم نشدن چاي از دلايلي است که باعث مي شود ما خريد اين محصول را به شما پيشنهاد نکنيم اما به هر ترتيب اگر قصد داريد چايساز بخريد، انواع استيل يا پيرکس و سراميکي آن را به انواع پلاستيکي اش ترجيح دهيد زيرا برق، باعث حرارت ديدن دسته کتري يا قوري چايساز نمي شود. بنابراين خريدن چايسازهايي که دسته شان پلاستيکي است، نمي تواند مشکل چنداني براي شما به وجود بياورد.

حقيقت اين است که چايساز يکي از بي خطر ترين و امن ترين دستگاه هاي دم آوري چاي است زيرا سيستم ساخت آن نيز بسيار ساده است که شامل يک کتري و يک قوري است که کتري به وسيله يک المنت داخلي گرم مي شود و قوري هم روي يک صفحه گرم نگهدارنده قرار مي گيرد.

روشن و خاموش شدن اين دو نيز توسط يک مدار الکتريکي ساده کنترل مي شود. اگر هم آب داخل کتري تمام شود، دستگاه به طور خودکار خاموش مي شود.

هنگام استفاده از اين کالا حواستان باشد که قوري ها بسته به برند، داراي صافي ثابت يا قابل جدا شدن است و انواع ضد زنگ و ضد رسوب آن نيز وجود دارد. براي جلوگيري از ايجاد لايه چربي روي چاي هنگام استفاده از چايساز قبل از هربار استفاده قوري و صافي آن را به طور کامل با آب سرد بشوييد. چايسازهاي ديجيتال اين امکان را فراهم مي کنند تا دماي قوري را به دلخواه تنظيم کنيد. چايساز خود را از بين برندهاي شناخته شده انتخاب کنيد تا علاوه بر ايمن بودن خيالتان از طول عمر دستگاه نيز راحت باشد.هنگام خريد به اين نکته توجه داشته باشيد که بدنه استيل چايساز در کيفيت چاي تهيه شده تاثيري ندارد، ولي علاوه بر زيبايي چايساز موجب طول عمر آن مي شود.

حتما چايساز گارانتي دار تهيه کنيد تا اگر به هر دليلي نياز به تهيه قطعه يا تعمير چايساز شد، به مشکل بر نخوريد./جام جم/

نظر شما چیست؟