اخبار لوازم خانگی

تخلف گمرکی 3360 میلیارد ریالی شرکت لوازم خانگی کره جنوبی تایید شد

یک مقام گمرک جمهوری اسلامی ایران با تایید تخلف سه هزار و 360 میلیارد ریالی یک شرکت لوازم خانگی کره جنوبی در ایران، اعلام کرد: این تخلف فقط مربوط به کالای یخچال این شرکت است.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، این مقام آگاه که خواست تا نامش فاش نشود، در گفت و گو با ایرنا افزود: با راه اندازی سامانه جامع گمرکی، محل ورود کالا به کشور، فرد واردکننده، نوع برند وارد شده و مسائلی از این دست بسادگی قابل ردگیری شده است و هرگونه قاچاق و تخلف احتمالی پیگیری می شود.
این مقام اعلام کرد: برخی شرکت‌های بزرگ برای گریز از پرداخت حقوق ورودی یا پرهیز از سیاست‌های مالی کشورهای بازارهای هدف، به تفکیک و جداسازی قطعات هنگام ورود دست می زنند و دوباره آن را در قلمرو گمرکی مونتاژ می کنند.
وی گفت: در نظام هماهنگ طبقه‌بندی برای پیشگیری از چنین رویه‌ای چاره‌ای اندیشیده شده که به «قاعده 2 الف» مشهور است. هدف این سیاست مالی، پشتیبانی از تولید داخل یا تامین منابع مالی مورد استفاده دولت اعلام می شود.
وی بیان داشت: تخلف شرکت لوازم خانگی کره جنوبی مشمول «قاعده 2 الف» می شود اما برند کره ای از رصد موضوع از سوی گمرک ناآگاه بود.
این مقام ادامه داد: قاعده بالا گسترش‌دهنده قلمرو هر شماره از کالا، نه تنها به کالای کامل است بلکه به اجزاء و قطعاتی است که خصوصیت اساسی کالای کامل را داشته باشند؛ از این رو، برخی شرکت‌ها به ورود کالاها به نام دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی اقدام می کنند.
به گفته وی، سازمان جهانی گمرک به گمرک کشورها اختیار داده است برای مبارزه با این اقدام نیز قاعده 2 الف را اجرا کنند.
به گزارش ایرنا، براساس اعلام دفتر بررسی و تعیین ارزش گمرک ایران، با ایجاد سامانه جامع امور گمرکی آسان تر می‌توان به داده‌هایی در زمینه واردات دست یافت، یعنی دیگر امکان ورود کالای کامل از یک برند در پوشش قطعات وجود ندارد.
با تجمیع اطلاعات و احراز اینکه قطعه‌ای به نام یک شرکت و قطعات دیگر با کارت یکبار مصرف وارد شده و اثبات شمول قاعده 2 الف، موضوع به عنوان تخلف قابل پیگیری است و باید حقوق ورودی کالای کامل به وسیله شرکت، برند یا نمایندگی آن پرداخت شود.
استنباط مشمول قاعده 2- الف در مورد کالا یک امر تخصصی و در صلاحیت گمرک است و تشخیص احراز بسادگی مقدور نیست.
اگر به تشخیص گمرک، یک کالا مشمول قاعده 2- الف باشد، موضوع مشمول فصل اول از بخش هشتم قانون امور گمرکی (ماده 108 قانون امور گمرکی) است که البته تشخیص گمرک یک نظریه قطعی تلقی نمی شود و صاحبان کالا حق اعتراض به نظریه را در کمیسیون‌های بدوی و تجدیدنظر رسیدگی به اختلاف گمرکی تا مرحله دیوان عدالت اداری دارند.
 چندس پیش نیز این برند لوازم خانگی کره جنوبی با واردات قطعات از چند گمرک مختلف و استفاده از کارت بازرگانی یک بار مصرف، 2 تخلف عمده را مرتکب و مشمول 30 هزار میلیارد ریال جریمه گمرکی شد.

نظر شما چیست؟