اخبار لوازم خانگی

بی کیفیتی لوازم خانگی صفحه ترازوی رکود را سنگین کرد

طرح های مختلف مقابله با رکود و حتی افزایش اعتبار کارت خرید کالا در کوتاه مدت رضایت مشتریان را در بر دارد اما حل مشکل رکود در صنایع لوازم خانگی را حل نمیکند .

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در دو سال اخیر یکی از بازارهایی که با تشدید رکود همراه و این رکود باعث بیکار شدن بسیاری از کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی شد، صنعت لوازم خانگی بود که رفته رفته تولید کالاهای ایرانی کاهش یافت و حتی برخی برند‌ها نیز از رده تولید کنار رفتند و روز به روز انبارهایشان پرتر از قبل می‌شد.
 

دولت در سال 94 چند طرح در قالب برنامه خروج از رکود غیر تورمی از طریق تحریک تقاضا را طراحی کرد که در این میان کارت اعتباری خرید کالای ایرانی در آن به چشم می‌آمد.
 

در زمانی که از این طرح رونمایی شد بازار لوازم خانگی با وجود آنکه رکود بر آن مستولی شده بود، خود را آماده مشتریان بسیاری می‌دید اما اخبار کارت اعتباری خرید کالای ایرانی مشتریان را وسوسه کرد تا خرید خود را با کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی انجام دهند و این موضوع بازار لوام خانگی را به رکود جدیدی وارد کرد و در این زمان مشتریان دقیقاً بر این موضوع تاکید داشتند که خرید محصولات لوازم خانگی مورد نیاز خود را به ارائه کارت‌های خرید موکول کنند.

اما دراین میان برخی کارشناسان کارت خرید کالای ایرانی را دوای درد  رکود نمی دانند چرا که معتقدند ارتقای کیفیت و افزایش قدرت رقابت با سایر کالاهای خارجی، عامل رونق بازار است و حتی  با افزایش اعتبار کارت خرید کالا  هم مخالف هستند و معتقدند گرایش افراد به سمت  خرید کالای ایرانی مقطعی است، چرا که ریشه و درمان اساسی معضل رکود، حمایت از کارخانجات و پرداخت تسهیلات با سود کم بهره به تولیدکنندگان است.

محمد طحان پور رییس اتحادیه لوازم خانگی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص وضعیت واردات لوازم خانگی بیان کرد: واردات کالاهای کوچک لوازم خانگی در این اواخر شاید در سطح قابل توجهی قرار داشته است که البته با توجه به اقدامات انجام شده توسط اتحادیه و سازمان های نظارتی شیب واردات غیر قانونی کالاهای کوچک لوازم خانگی نزولی شده است.
 

وی با اشاره به اینکه واردات غیر قانونی کالاهای بزرگ لوازم خانگی به سبب حجم شان سودی برای افراد به دنبال نداشته، ادامه داد: کالاهای بزرگ لوازم خانگی به صورت قانونی و البته فاقد خدمات پس از فروش وارد کشور می شوند که میزان آن اندک است.
 

طحان پور همچنین افزود: آمار و اطلاعاتی در خصوص میزان و مقدار لوازم خانگی های وارداتی غیر قانونی به سبب اینکه از نقاط متعددی وارد کشور می شود در دست نیست.
 

رئیس اتحادیه لوازم خانگی با بیان برخی از اقدامات برای کاهش واردات غیرقانونی اظهار داشت: لزوم بهره مند بودن نمایندگی های فروش تولیدات خارجی از خدمات پس از فروش و ثبت نمایندگی توسط شرکت مادر از قوانینی است که افراد واردکننده باید بر این اساس اقدام به عرضه تولیدات خارجی کنند.
 

وی در این راستا افزود: افزایش اطمینان مصرف کنندگان از کالای خارجی خریداری شده و همچنین تاثیر گذاری مستقیم بر روند واردات غیر قانونی تولیدات خارجی از اثرات مثبت این طرح است.

این مقام مسئول همچنین در خصوص وضعیت کیفیت تولیدات داخلی اشاره کرد: بخشی از تولیدات داخلی با استفاده از دانش فنی و قطعات کشور های خارجی در کشور تولید و در بازار عرضه می شود که این امر موجب افزایش کمی و کیفی در آینده ای نه چندان دور در کشور خواهد شد.

محمد طحان پور رییس اتحادیه لوازم خانگی در ادامه بیان کرد: وضعیت رکودی که عمده ی اصناف از آن یاد می کنند شامل حال بازار لوازم خانگی نشده است کسادی بازار دست و پاگیر تولیدات بی کیفیت افراد شده است بخش زیادی از کارخانجات تولیدی لوازم خانگی با افزایش تولید همراه بوده اند که این نشان از کسادی در بازار نبوده است.

 وی در پایان تصریح کرد: روش های عرضه و فروش در این چند ساله اخیر تغییر کرده و افراد هم باید به سمت و سوی تامین نیاز هرچه بهتر مشتریان خود باشند.

نظر شما چیست؟