سایر خبرها

نام شرکت های ایرانی از فهرست نظارت های ویژه وزارت تجارت بین الملل انگلیس حذف شد

وزارت تجارت بین الملل انگلیس با صدور دستورالعمل جدیدی که متاثر از تحولات پس از برجام است، به صادرکنندگان انگلیسی اعلام کرد: نام شرکت های ایرانی از فهرست نظارت های خاص این وزارت حذف شده است.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در این دستورالعمل که در تارنمای دولت انگلیس منتشر شده، آمده است: «فهرست ایران» که شامل اطلاعات مربوط به نهادها، شرکت ها و ارگان های ایرانی تحت کنترل و نظارت های ویژه وزارت تجارت بین الملل بوده، حذف شده است.
دستورالعمل وزارت تجارت بین الملل انگلیس می افزاید: این فهرست پیشتر از سوی سازمان های نظارتی در انگلیس منتشر شده بود تا به صادرکنندگان انگلیسی کمک کند نسبت به نگرانی های بالقوه صادراتی شان تصمیم گیری آگاهانه تری صورت دهند.
این دستورالعمل با اشاره به لغو تحریم های بین المللی علیه ایران پس از برجام، عنوان کرد: ایران اکنون قادر است با آزادی عمل بیشتری با جامعه جهانی تجارت کند و شرکت های انگلیسی نیز می توانند از فرصت بزرگترین بازار اقتصاد جهانی در ده سال اخیر بهره مند شوند.
دستورالعمل فوق می افزاید: دولت انگلیس از گسترش روابط تجاری با ایران کاملا حمایت می کند و شرکت های انگلیسی را تشویق می کند تا از فرصت های تجاری در ایران بهره مند شوند.
این دستورالعمل با بیان اینکه «دولت ایران روشن ساخته که خواهان جذب سرمایه های خارجی برای رسیدن به اهداف رشد اقتصادی اش است»، تاکید دارد که 'شرکت های انگلیسی قادر خواهند بود تا از فرصت های تجاری با ایران استفاده کنند و وزارت تجارت بین الملل انگلیس از گسترش روابط تجاری و سرمایه گذاری میان ایران و انگلیس به طور کامل حمایت می کند.'
در دستورالعمل وزارت تجارت بین الملل انگلیس همچنین آمده است: برخی از تحریم ها که ارتباطی با توافق هسته ای ندارند و مرتبط با مسائل حقوق بشری و تروریسم هستند همچنان باقی خواهند ماند و شرکت های انگلیسی که قصد تجارت و یا سرمایه گذاری در ایران را دارند بایستی اطمینان حاصل کنند که کار تجاری شان با این معیارها تداخل نکند.
یک منبع آگاه در ارتباط با دستور العمل جدید وزارت تجارت بین الملل انگلیس، روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا، گفت: وزارت تجارت انگلیس در گذشته به توصیه وزارت خارجه این کشور در کنار فهرست شرکت های تحت نظارت خاص ایرانی در وزارت دارایی (خزانه داری انگلیس)، فهرست دیگری را درخصوص شرکت های ایرانی که برای صادرات کالا، تجهیزات و خدمات باید تحت نظارت ویژه باشند، منتشر کرده بود که این مساله کار تجارت را با ایران دشوار می ساخت. بر اساس این فهرست، صادرکنندگان انگلیسی موظف بودند تا علاوه بر فهرست محدود کننده وزارت دارایی ، در تجارت با شرکت هایی که در فهرست تحریم وزارت تجارت انگلیس قرار دارند، احتیاط کنند.
این منبع آگاه ادامه داد: این دستورالعمل جدید سبب خواهد شد تا کار تجارت با ایران به دوران پیش از تحریم های هسته ای باز گردد و صادرکنندگان انگلیسی با سهولت بیشتری مجوز صادرات به ایران را از وزارت تجارت کسب کنند.
'لیام فاکس' وزیر تجارت انگلیس اخیرا طی سخنانی در پارلمان این کشور با اشاره به فرصت های بی بدیل تجاری با ایران پس از لغو تحریم های بین المللی، گفته بود که کار بررسی «عادی سازی کانال های موثر برای مراودات مالی و پولی» با ایران را آغاز کرده است.
وی افزود: ما مصمم هستیم که توافق هسته ای ایران به طور کامل به اجرا گذاشته شود، تا منافع اقتصادی ناشی از لغو تحریم ها در ایران جاری شود. از این رو من در وزارتخانه ام کار بررسی عادی سازی کانال های موثر برای مراودات مالی و پولی با ایران را به منظور بهره برداری از فرصت های بی بدیل تجاری در این کشور آغاز کرده ام.

منبع:ایرنا

نظر شما چیست؟