اخبار لوازم خانگی

کاهش فروش فرش ماشینی/ تاثیر تبلیغات بر بازار

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی و موکت گفت: فروش واحدهای این صنف در ایام عید امسال حداقل حدود ۳۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، محمدهادی کمالیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: امسال بازار شب عید فرش ماشینی بازار خوبی نبود و می‌توان گفت با بازاری متوسط و حتی رو به پایین مواجه بودیم.

وی در ریشه‌یابی این مسئله عنوان کرد: شاید یکی از عمده دلایل این موضوع فعالیت مجموعه‌هایی باشد که به طور دائم اقدام به تبلیغات آنچنانی کرده و مشوق‌های خوبی برای مشتریان خود در نظر می‌گیرند. البته کار این واحدها قانونی است اما به هر حال اعضای صنف نیز از اتحادیه توقعاتی دارند و ما ملزم به پیگیری توقعات و خواسته‌های آنها هستیم، چراکه گاه برخی تبلیغ‌ها می‌تواند به دیگران ضربه وارد کند.

کمالیان ادامه داد: اگر در وام‌هایی که برای خرید کالا در نظر گرفته می‌شود شرایطی فراهم شود که سود چندانی از افراد گرفته نشود، شاید ما نیز بتوانیم رقابت بیشتری داشته باشیم اما اکنون شرایطی که برخی مجموعه‌ها برای فروش فرش خود در نظر گرفته‌اند؛ به گونه‌ای است که رقابت را دشوار می‌کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی و موکت در عین حال گفت: اتحادیه ما ۸۰۰ عضو دارد و منطقی است که فروشی که مربوط به این صنف می‌شود بین اعضا تقسیم شود اما زمانی که ۵۰ تا ۶۰ درصد فروش به یک سمت مایل می‌شود، طبیعی است که برای سایر اعضا مشکلاتی ایجاد شود. حال در نظر بگیرید که به غیر از این موضوع مواردی مانند مالیات و … نیز وجود دارد و در نهایت مجموع این مسائل شرایط را به گونه‌ای رقم زده که برخی اعضای صنف نسبت به باطل کردن جواز خود اقدام کرده و از این حرفه رفته‌اند.

کمالیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص قیمت‌هایی که اکنون در بازار فرش ماشینی رایج است، توضیح داد: بر اساس کیفیت و نوع بافت اکنون برای یک فرش ماشینی ۱۲ متری قیمتی بین یک میلیون و ۲۰۰ تا دو میلیون و ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان در نظر گرفته می‌شود که البته ممکن است واحدها بر اساس شرایطی که دارند در فروش خود ویژگی‌های خاصی را در نظر بگیرند.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد که در سال جاری با حمایت‌های دولت و مشوق‌هایی که در نظر گرفته می‌شود صنف فرش فروشان شرایط بهتری را تجربه کنند، چراکه این صنف پتانسیل ایجاد اشتغال و ارزآوری دارد و اگر مدیریت خوبی در این بخش وجود داشته باشد، حتی امکان صادرات نیز وجود خواهد داشت.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی و موکت در پایان یادآور شد: تولید فرش دستباف قطعا نمی‌تواند پاسخگوی تمام نیازهای مردم باشد اما با این وجود اکنون شرایط به گونه‌ای است که برخی کارخانه‌های تولید فرش ماشینی کار خود را تعطیل کرده‌اند و سایر کارخانه‌ها نیز با تمام ظرفیت خود کار نمی‌کنند.

نظر شما چیست؟