اخبار لوازم خانگی

آفت تولید لوازم‌خانگی زیرپله‌ای ارزان و بی‌کیفیت

از مهم‌ترین موانع موجود سر راه صادرات لوازم خانگی و اداری مشکلات نقدینگی واحدهای تولید این صنعت، قیمت تمام شده رقابتی و بالا بودن تعرفه واردات در برخی کشورها از جمله روسیه است.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، طی ۱۱ ماهه نخست سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۱۹۸.۵ میلیون دلار لوازم خانگی انرژی‌بر به وزن ۶۴.۷ هزار تن به خارج از کشور صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن از نظر ارزشی ۰.۱ درصد و از نظر وزنی ۰.۴ درصد افزایش داشته است.

در این مدت همچنین ۳۱۷.۶ میلیون دلار لوازم خانگی غیر انرژی‌بر به وزن ۱۵۶.۸ هزار تن صادر شده است که از نظر ارزشی ۴۵.۵ درصد و از نظر وزنی ۴۹.۳ درصد افزایش داشته است.

همچنین صادرات مبلمان، دکوراسیون اداری و منزل به همراه یراق‌آلات با ارزش ۱۱.۷ میلیون دلار به وزن ۵.۶ هزار تن طی ۱۱ ماهه نخست سال ۱۳۹۵ در قیاس با مدت مشابه سال قبل از آن ۲۴.۴ درصد از نظر ارزشی و ۳۰.۷ درصد از نظر وزنی افزایش یافته است.

مشکلات صنعت لوازم خانگی کشور

صادرات لوازم خانگی به ویژه لوازم خانگی انرژی‌بر همواره با شرایط اقتصادی منطقه و کشورهای هدف و سایر شاخص‌های تاثیرگذار در تجارت جهانی متغیر بوده و بنابراین اعمال سیاست‌های جدید اقتصادی در کشور و وجود محدودیت‌های بین‌المللی طبیعتا بر صادرات این محصولات تاثیر بسزایی داشته است که هرگونه فرازونشیب و ایجاد سیاست‌های کارشناسی نشده در هر یک از عوامل تاثیرگذار می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان این گروه لوازم خانگی ایجاد کند.

از جمله مشکلات مهم در این صنعت می‌توان به تولیدات زیرپله‌ای ارزان و باکیفیت پایین در برخی از شهرها مانند کاشان و تبریز اشاره کرد تا در خصوص کالاهایی مثل کولر و آبگرمکن و دولت عراق این اقلام را به دلیل شرایط حاکم بر این کشور به صورت رایگان و یا مبلغ کمی در بین مردم توزیع کند.

عدم وجود استراتژی مشخص صادراتی، عدم ثبات در قیمت‌گذاری کالا، عدم امکان گشایش اعتبارات اسنادی، بالابودن نرخ تعرفه‌های ترجیحی در برخی کشورها، ناهماهنگی بازاریابی ناشی از تجارت پیله‌وری توسط دلالان و قاچاق و عدم مدیریت واردات محصولات مشابه خارجی از جمله مشکلات صنعت لوازم خانگی کشور هستند.

همچنین کاهش مصرف انرژی در وسائل خانگی به جهت حذف یارانه‌ها، افزایش راندمان با بهره‌گیری از تکنولوژی روز، خدماتی که باید در جهت تامین استانداردهای بین‌المللی به مشتریان ارائه شود و نیز ارائه‌ی خدمات مستمر فروش از جمله عوامل موفقیت در صادرات لوازم خانگی است که با توجه به افزایش حجم صادرات لوازم خانگی طی سال‌های اخیر و نیز بهبود روابط سیاسی و اقتصادی پس از تحریم‌ها انتظار می‌رود چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای را نسبت به توسعه بازار داخل و خارج از کشور پیشرو داشته باشیم.

راهکارهای توسعه صادرات صنعت لوازم خانگی

اعطای تسهیلات با نرخ بهره منطقی به تولیدکنندگان جهت تامین نقدینگی مورد نیاز و افزایش سرمایه در گردش با هدف افزایش تولید صادرات محور و تولید محصول با ارزش افزوده بالا، ساماندهی و اعزام هیات‌های تجاری، بازاریابی و سرمایه‌گذاری به منظور معرفی توانمندی‌های تولیدی و صادراتی کشور در صنعت لوازم خانگی و اداری در کشورهای هدف، جذب سرمایه‌گذاری خارجی به منظور انتقال تکنولوژی و دانش فنی با هدف افزایش تولید محصولات کیفی و دارای برند و توسعه صادرات به کشورهای ثالث، ارتقای کیفی محصولات و ترغیب و تشویق واحدهای تولیدی و صادراتی به برندسازی از طریق کارگاه‌های آموزشی ذیربط و حضور مستمر در نمایشگاه‌های تخصصی بین‌المللی در کشورهای هدف توسط واحدهای ذیربط تحت عنوان پاویون‌های تخصصی جمهوری اسلامی ایران از جمله راهکارهای توسعه صادرات صنعت لوازم خانگی در کشور است.

نظر شما چیست؟