اخبار لوازم خانگی

تولید سالانه 200 هزار متر فرش دستباف در استان یزد

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد با اشاره به تولید سالانه 200 هزار مترمربع فرش دست‌باف در استان، از اهتمام استان به تولید فرش‌های ریزبافت با استفاده از طرح‌های جدید استانی خبر داد .

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، «محمد مهدی نبی زاده» در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص وضعیت فرش دست‌باف یزد، اظهار کرد: هم‌اکنون قریب به 40 هزار بافنده فعال فرش دست‌باف در استان وجود دارند که سالیانه حدود 200 هزار مترمربع فرش تولید می‌شود.

وی افزود: فرش‌های بافته شده در استان عمدتاً در سبک و سیاق فرش کاشان، نائین و تبریز و در رج‌شمارهای 25 تا 60 تولید می‌شود، اما سیاست سازمان صنعت، معدن و تجارت هم‌چنین اداره فرش دست‌باف استان هدایت و سوق دادن تولیدات استان به سمت طرح‌های جدید و عمدتاً ریزبافت با برگزاری جلسات متعدد با تولیدکنندگان و طراحان فرش استان است.

نبی‌زاده در همین‌باره یادآور شد: خانه هنرمندان قالی‌باف استان در این مورد، طرحی را به نام طرح «قمات» که تلفیقی از طرح‌های فرش دست‌باف قم، اصفهان ، تبریز و یزد است را ابداع کرده که البته در رج‌شمارهای 30 و 50 نیز بافته می‌شود .

وی با بیان این‌که خوشبختانه براساس اطلاع‌رسانی و هماهنگی با تولیدکنندگان چندی است که تولید فرش واریزی(فرش‌های بی‌کیفیت به‌علت کاستن از تراکم فرش) در استان صورت نمی‌گیرد، موکداً از بافندگان و تولیدکنندگان و تجار خواست تا به هیچ وجه به سمت سوی تولید و خرید و فروش فرش واریزدار نروند، چوناین کار علاوه‌بر تخلف و تقلب باعث ضربه زدن به اعتبار فرش استان در آینده نیز خواهد شد.

نبی‌زاده در ادامه خاطرنشان کرد: تاکنون 132 مجوز تأسیس کارگاه و مجتمع متمرکز قالی‌بافی در استان صادر شده که 46 واحد آن فعال هستند و علاوه بر این نیز 72 جواز برای واحدهای غیرمتمرکز صادر شده که 41 واحد آن فعالیت دارند .

این مسئول هم‌چنین از وجود هشت واحد طرح و نقشه در استان خبر داد و گفت: تاکنون نیز 10 شرکت تعاونی فرش دستباف روستایی در 10 شهرستان استان ایجاد شده که به بافندگان خدمات ارائه می‌دهند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: هر چند براساس برآوردهای مرکز فرش، فرش یزد در ردیف 10 استان برتر کشور قرار دارد، اما در این بخش، صادرات قابل توجهی از گمرک‌ استان صورت نگرفته است.

وی با اشاره به ثبت جهانی فرش یزد و اردکان به‌ترتیب در سال‌های 94 و 95، این موضوع را اقدام بزرگی در راستای شناخته شدن آن‌ها به‌عنوان یک برند جهانی دانست.

نبی‌زاده هم‌چنین تولید فرش دستباف را یکی از بارزترین فعالیت‌ها در راستای اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال ارزان دانست و اهتمام مسئولان به این هنر صنعت را خواستارشد.

وی با اشاره به ضرورت اطلاع‌رسانی هم‌چنین معرفی ظرفیت‌های اقتصادی استان، گفت: شهرداری و میراث فرهنگی در حوزه اطلاع‌رسانی و معرفی توانمندی‌های هنری و صنایع‌دستی استان باید به فرش دستباف استان به‌عنوان یک پیشینه تاریخی و فرهنگی کهن نگاه خاص و ویژه‌تری داشته باشند.

این مسئول در ادامه اظهار کرد: در راستای حمایت از قالی‌بافان استان تاکنون قریب 22 هزار نفر جهت برخورداری از بیمه قالی‌بافی و حرف مرتبط،  به شعبه‌های تأمین اجتماعی استان معرفی شده‌اند که از این تعداد حدود 18 هزار نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: به علت محدودیت سهمیه پوشش بیمه‌ای قالی‌بافان در تأمین اجتماعی، امکان پوشش بیمه‌ای بیشتر فعالان این حوزه در استان وجود ندارد، اما امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده در مرکز ملی فرش شاهد افزایش بودجه و به تبع سهمیه بیمه‌شدگان این حوزه باشیم.

نبی‌زاده خاطرنشان کرد: تاکنون 39 هزار و 500 مورد گشت مشترک برای راستی‌آزمایی فعالیت بافندگان در ارتباط با تأمین اجتماعی انجام شده که در مورد 2072 مورد به قطع خدمات بیمه‌ای منجر شده است.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد با اشاره به سابقه استان در حوزه آموزش فرش دست‌باف، در این مورد یادآور شد: در نظر داریم که با پیگیری‌های در دست انجام و مساعدت مراکز علمی، کد رشته‌ی فرش دست‌باف نیز به‌منظور جذب بیشتر دانشجو در این رشته به دروس قابل ارائه دانشگاهی در استان اضافه شود.

نظر شما چیست؟