سایر خبرها

مرحله دوم بخشودگی سود و جرایم تسهیلات به زودی ابلاغ می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی گفت‌: مرحله دوم دستور العمل بخشودگی سود و جرایم تسهیلات کمتر از 250 میلیون ریال در سال جاری به زودی ابلاغ می شود.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران» از روابط عمومی بانک مرکزی، ولی‌اله سیف که روز شنبه در سومین مرحله از همایش سراسری روسای شعب این بانک در بابلسر سخن می‌گفت، افزود: در تبصره 35 قانون بودجه سال 1395 پیش بینی شده بود که از ظرفیت بانک مرکزی برای اصلاح ساختار نظام بانکی، کمبود کفایت سرمایه بانک‌ها و جبران بدهی‌های دولت به نظام بانکی استفاده شود.
وی ادامه داد: مبلغ 450 هزار میلیارد ریال (45 هزار میلیارد تومان) برای این کار اختصاص یافت که 350 هزار میلیارد ریال (35 هزار میلیارد تومان) برای افزایش سرمایه و کاهش بدهی‌های دولت تخصیص یافت و یکصد هزار میلیارد ریال (10 هزار میلیارد تومان) برای بخشودگی سود مطالبات کمتر از یکصد میلیون تومان در نظر گرفته شد.
سیف اظهار داشت: در اولویت اول مبلغ 22 هزار و 500 میلیارد ریال (2 هزار و 250 میلیارد تومان) برای بخشودگی سود و جرایم تسهیلات کشاورزان خسارت دیده از حوادث غیرمترقبه تخصیص یافت که عملکرد بانک کشاورزی بسیار مطلوب بود.
رئیس شورای پول و اعتبار تاکید کرد: خوشبختانه این مکانیسم برای سال 1396 نیز تمدید و مقرر شد سود و جرایم تسهیلات کمتر از 250 میلیون ریال (25 میلیون تومان) طبق دستورالعملی که بزودی ابلاغ خواهد شد، مورد بخشودگی قرار گیرند.
سیف در این همایش با بیان اینکه از اساسی ترین سرمایه‌هایی که سازمان را به سوی اهداف پیش بینی شده هدایت می کند هم سویی‌، انسجام و هم‌افزایی نیروی انسانی است‌، گفت: مدیریت موفق، جامعیت نگاه به مجموعه تحت مدیریت و هدایت هماهنگ همه عوامل به سوی رشد‌، جهت گیری‌ها و اقدامات مثبتی است که خوشبختانه در بانک کشاورزی انجام شده است.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه مدیران خوشنام و باتجربه‌ای در بانک کشاورزی سبب شده‌اند سرمایه انسانی این بانک دچار تزلزل نشود، گفت: مشخصه منحصر به فرد و برجسته بانک کشاورزی که به موفقیت این بانک کمک می‌کند، فرهنگ بالای سازمانی سرمایه انسانی در این بانک است و مدیرعامل بانک کشاورزی برای حفظ این فرهنگ تلاش‌های خوبی کرده‌ است.
وی در ادامه سخنان خود بر اهمیت بخش کشاورزی در استقلال اقتصادی کشور و تحقق رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال تاکید و بانک کشاورزی را ابزار و نهاد اصلی در مسیر تقویت و توسعه این بخش اعلام کرد.
سیف شکل امروزی بانک کشاورزی را بانکی تخصصی دانست که علاوه بر فعالیت‌های جاری بانکداری، تمرکز ویژه‌ای بر حمایت از بخش کشاورزی دارد و این مهم را از طریق جامعه گسترده سپرده‌گذاران در سطح کشور که جزو ویژگی‌های منحصر به فرد این بانک است، انجام می‌دهد.
وی تصریح کرد: بانک کشاورزی سرمایه جدی نظام و حاکمیت برای اعتلاء و توسعه بخش کشاورزی‌، است و به این دلیل تقویت سرمایه بانک کشاورزی مورد توجه و تاکید قرار دارد.
به گفته سیف، در پی تصویب تبصره 35 قانون بودجه و افزایش سرمایه این بانک در سال 1395، روند افزایش سرمایه این بانک در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت و تقریباً سرمایه این بانک، 37 تا 38 هزار میلیارد ریال (3700 تا 3800 میلیارد تومان) افزایش خواهد یافت.
در تبصره 35 قانون اصلاح قانون بودجه 1395 کل کشور، به دولت اجازه داده شد تا سقف 450 هزار میلیارد ریال برای پرداخت بدهی خود به بانک مرکزی و نظام بانکی و افزایش سرمایه دولت در بانک های دولتی اختصاص دهد.
از این رقم تا سقف 10 هزار میلیارد ریال سهم بخشودگی سود تسهیلات تا یک میلیارد ریال بوده و 200 هزار میلیارد ریال برای افزایش سرمایه دولت در بانک های دولتی اختصاص یافته است.
به دلیل آنکه آیین نامه اجرایی این قانون در اواخر سال 95 به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه 96 مهلت اجرای آن را تا پایان سال 96 تمدید کرده اند.

نظر شما چیست؟