سایر خبرها

پیوستگی زمان و مکان با اینترنت اشیاء

یک کارشناس حوزه فناوری اطلاعات با تاکید بر اهمیت استفاده از اینترنت اشیاء این پدیده را یک انقلاب نوین خواند که در حوزه‌های صنعتی، تجاری و آموزشی دارای کاربردهای صرفه‌جویانه است.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، سیامک غنیمی فر در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که پروژه اینترنت اشیاء در جهان پدیده‌ای است همانند انقلاب صنعتی و کشف نیروی بخار، گفت: پیش بینی شده است تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱۵ میلیارد از اشیاء به این فناوری جدید مجهز باشند. از اینترنت اشیاء امروزه در حوزه اتومبیل‌های خودران، ارتباط خودروها با یکدیگر و همین طور پیروی از علائم راهنمایی و رانندگی استفاده می‌شود که موجب صرفه‌جویی در مصرف سوخت به دلیل استفاده درست از زمان می‌شود.

عضو سابق هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با تاکید بر این که حوزه جدید اینترنت اشیاء حوزه‌ای مناسب برای سرمایه‌ گذاری است، گفت: اینترنت اشیاء امکان برقراری ارتباط با واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را فراهم می‌کند. از پتانسیل اینترنت اشیاء می‌توان در امور آموزشی استفاده کرد، اما استفاده جدی‌تر از این فناوری در حوزه واقعیت مجازی است که در آن ارتباط کاربر با واقعیت قطع نمی‌شود. این سیستم را می‌توان در امور صنعتی و برای کنترل صنعتی استفاده کرد.

وی با بیان این‌که در شرایط فعلی امکان توسعه امور نرم افزاری در کشور ما بسیار بیشتر از توسعه سخت افزاری است، اظهار کرد: امروزه بسیاری از فناوری‌های کاربردی و موثر در حوزه نرم‌افزاری ایجاد می‌شوند. در این حوزه ما امکانات بالقوه خوبی داریم که اگر تمرکز بیشتری روی آن داشته باشیم، میتوانیم در این حوزه بسیار پیشرفت کنیم.

این کارشناس فناوری اطلاعات در پایان همچنین به اثرگذاری استفاده از اینترنت اشیاء در ایجاد ارزش افزوده و رشد اقتصادی در کشور اشاره کرد و افزود: اینترنت اشیاء در وهله اول در استفاده از زمان موجب صرفه‌جویی می‌شود که به تبع آن در حوزه‌های مربوط به انرژی نیز صرفه‌جویی اتفاق می‌افتد. در حوزه هوشمند سازی منازل و ترموستات‌های حرارتی خودکار منازل اینترنت اشیاء می‌تواند در تنظیم استفاده از سیستم‌های گرمایشی و حتی سرمایشی موثر باشد.

به گزارش ایسنا، این روزها بحث ورود فناوری‌های جدید به کشور خیلی داغ است. در صدر این فناوری‌ها اینترنت اشیاء قرار دارد که حوزه بسیار جذاب در حوزه فناوری‌های جدید اطلاعاتی و ارتباطاتی به شمار می‌رود.

اینترنت اشیاء فناوری است که از طریق آن امکان کنترل وسائل منزل از راه دور فراهم می شود، تصور کنید وقتی در یک روز گرم تابستانی در راه منزل هستید برای خنک شدن خانه تان در هنگام ورودتان گوشی همراه خود را روشن و کولرتان را روی درجه خیلی خنک تنظیم کنید!؟

اصطلاح «اینترنت اشیاء» اولین بار توسط کوین اشتون در سال 1999 بکار برده و برای نخستین بار توسط انتشارات مؤسسه MIT به دنیا معرفی شد. اینترنت اشیاء به معنی یک شبکه جهانی از اشیاء مرتبط که هر یک دارای آدرس مختص به خود بوده است که بر اساس قراردادهای استانداردشده‌ای با یکدیگر در ارتباط هستند. این سیستم جدید کنترل از راه دور و کنترل هوشمند اشیا و دستگاه‌ها، امروزه در کشورهای توسعه یافته در سیستم‌های اداری و همچنین وسایل منزل بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد اما هنوز در ایران مقدامات استفاده از آن به صورت تجاری فراهم نشده است.

نظر شما چیست؟