اخبار لوازم خانگی

حلقه مفقوده صادرات در صنعت مبل سازی کشور

صنعت مبل سازی از نمونه ظرفیت هایی است که به اعتقاد بسیاری از فعالان این عرصه، هرچه بیشتر مورد حمایت قرار گیرد به همان میزان به سود آوری و اشتغالزایی بیشتری منجر می شود.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، بر اساس بررسی های صورت گرفته و آمار و ارقام منعکس شده در رسانه ها ،قریب به 50 هزار واحد صنعتی تولیدی در کل کشور در حوزه تولید مبلمان مشغول به فعالیت هستند؛میزان اشتغالزایی این حرفه نیز قریب به 117 هزار نفر برآوُرد می شود که  رقم قابل توجهی است.

به واقع،از صنعت مبلمان سازی به عنوان فعالیتی زود بازده یاد می شود که با توجه مضاعف و حمایت جدی از آن می توان به توفیقات برجسته و شایسته ای دست یافت.

احمد عطری،یکی از فعالان با سابقه تولید مبل در استان تهران،در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان  با اشاره به درآمد زایی قابل توجه صنعت مذکور،اظهار داشت:میزان گردش مالی فعالیت اشاره شده حدود 30 هزار میلیارد تومان برآوُرد می شود که در نوع خود رقم بزرگ و بسیار تاثیرگزاری است.

وی افزود:میزان سود حاصله از فعالیت مبلمان سازی در برخی حوزه ها تا 100 درصد نیز تخمین زده می شود و تمامی این موارد موید فرصت های برجسته ای است که بصورت بالقوه در سایه فعالیت در حوزه مذکور به دست می آید.

عطری عنوان کرد:آنچه که در حال حاضر به عنوان معضلی جدی در مسیر فعالیت این صنعت خود نمایی می کند،به رکود حاکم بر بازار باز می گردد و قطعا در صورت رفع رکود و حصول رونق اقتصادی،نتایج ارزنده و تاثیرگذارتری را در سایه فعالیت در عرصه مذکور شاهد خواهیم بود.

این فعال در صنعت مبلمان سازی استان تهران گفت:آنچنان که در گزارشات واصله منعکس شده، تعداد واحدهای تولید مبلمان در کشور ایران،با مراکز تولیدی چین در عرصه مذکور(مبلمان سازی)برابری می کند اما ضریب بازدهی و خروجی حاصله از این صنعت به هیچ عنوان قابل مقایسه با میزان تولیدات کشور چین نمی باشد.

وی افزود:نگاه علمی به صنعت مبلمان سازی،بازاریابی موثر و حرفه ای،ارتقای کیفی تولیدات قطعا در ارتقای سطح صادرات مبل نیز مثمر ثمر خواهد بود و با دستیابی به مولفه های فوق،می توان بخش قابل توجهی از  متقاضیان اشتغال در کشور را تحت پوشش قرار داد.

عطری عنوان کرد:به واقع،صادرات مبل در ایران،حلقه مفقوده ای به شمار می رود که به نحو شایسته ای مورد توجه قرار نگرفته است.

این فعال در صنعت مبلمان سازی گفت:آنچنان که در آمار احصاء شده ،منعکس می شود، ارزش میزان صادرات مبل کشور در نیمه نخست سال گذشته حدود 11 میلیون دلار بوده است.

وی افزود:از آن سو،شاهد واردات 31 میلیون دلاری مبلمان به کشور بوده ایم که فاصله میان این دو عدد به روشنی،نشان دهنده فرصت ها و ظرفیت هایی است که به راحتی سوخت می شود.

عطری گفت:در صورت پیش بینی تمهیدات موثر و طراحی برنامه ریزی های اصولی،نه تنها ضریب واردات مبلمان به کشور کاهش می یابد بلکه میزان صادرات تولیدات مذکور به چندین برابر افزایش خواهد یافت.

نوسانات و جَهِش های قیمت چوب و پارچه،ثبات را از صنعت مبلمان سازی سلب می کند

امیر حیدری پور،کارشناس بازار مبل ،در تشریح عمده ترین چالش های پیش رو در صنعت مبلمان سازی کشور،گفت:یکی از مشکلات مرتبط با این حوزه به نوسانات و جهش های قیمتی در دو عرصه چوب و پارچه (به عنوان اصلی ترین پیش نیازهای تولید مبلمان) باز می گردد.

وی افزود:به واقع،سرعت تغییرات قیمتی به میزانی بالا است که امکان برنامه ریزی و پیش بینی دقیق را از بازار مذکور سلب می کند.

کارشناس بازار مبل عنوان کرد:ارتباط و تعامل سازنده دو حوزه تولید و دانشگاه از دیگر ضروریاتی است که متاسفانه در حال حاضر خلاء آن احساس می شود و علیرغم راه اندازی رشته دانشگاهی در این خصوص،همچنان با نقطه مطلوب فاصله داریم.

حیدری پور گفت:عدم امکان تولید مبلمان صنعتی با حجم انبوه از دیگر کاستی های این حوزه به شمار می رود و قطعا با تلاش برای صنعتی تر شدن تولیدات،روند حصول توفیقات هر چه بیشتر تسهیل و تسریع خواهد شد.

وی در خاتمه یادآور شد:سود بالای تسهیلات بانکی از دیگر چالش های مرتبط با تولید مبل در کشور به شمار می رود و قطعا با کاهش هر چه بیشتر آن و در نظر گرفتن نرخ سود 4 درصدی و لحاظ نمودن دوره های تنفس 4 تا 5 ساله،همچون بسیاری از کشورهای اروپایی،صنعت مبلمان کشور با تحول عظیم و چشمگیری همراه خواهد شد.

نظر شما چیست؟