اخبار لوازم خانگی

گرانی قطعات دلیل افزایش احتمالی قیمت لوازم خانگی از ماه آینده

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: چون تولیدکنندگان و قطعه سازان داخلی در یک چرخه اقتصادی قرار دارند به ناچار قطعات را گران کرده اند و اینها بر گرانی لوازم خانگی موثر خواهند بود.

admin | 6 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، محمدصادق بشیری در آغاز با ابراز تاسف از اینکه سایه گرانی بر کشور دوباره دارد سنگینی می کند، گفت: این مسئله هر ساله تکرار می شود و این گرانی در هیچ اقتصادی مطلوب نیست و اساسا نباید اجازه چنین اتفاقی را بدهند.

وی با اشاره به درخواست تولیدکنندگان برای گران کردن قیمت ها، عنوان کرد: دلایل تولیدکنندگان برای افزایش قیمتها، افزایش نرخ ارز و به تبع آن افزایش نهاده های تولیدی است و از طرفی در اولویت بندی کالاها قرار بر این بود تا به تولیدکنندگان ارز دولتی داده شود ولیکن ارز دولتی دریافت نمی کنند.

عضو مجمع ملی حمایت از مصرف کنندگان در خصوص منطقی بودن این درخواست، اظهار داشت: در حال حاضر در بازار لوازم خانگی به حد کافی رکود است و شاید از نظر تولیدکننده گران کردن محصولات توجیه داشته باشد ولی از نظر بازار چون رکود است، افزایش قیمت بر رکود دامن می زند و منطقی به نظر نمی رسد.

وی با اشاره به بر اساس ماده هشت قانون حمایت از مصرف کنندگان متذکر شد: طبق این ماده هرگونه افزایش قیمت کالا و خدمات که موجب کاهش عرضه و پایین آوردن کیفیت با افزایش قیمت، جرم تلقی می شود. از طرفی باید بانک مرکزی به فکر تولید باشد و جلوی نوسات ارز را بگیرد چون تمام بهانه ها برای گران شدن، نوسانات نرخ ارز است.

در ادامه حمیدرضا غزنوی با اشاره به شرایطی که موجب درخواست صنف تولیدکنندگان لوازم خانگی برای افزایش قیمت شده، گفت: از حدود یکسال پیش ارز دولتی برای تهیه قطعات و خرید قطعات لوازم خانگی قطع شد و خرید قطعات با ارز آزاد صورت می گیرد. از طرفی قطعه سازان داخلی به ناچار قطعه هایی که برای صنعت لوازم خانگی تامین می کنند، گران کرده اند و اینها بر گرانی لوازم خانگی موثر خواهند بود.

وی افزود: وقتی ارز حداقل ۱۲ درصد برای تولید کننده گران شده و یا مواد اولیه تا ۲۰ درصد گران شده، تولید کننده چاره ای جز گران کردن ندارد.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی تاکید کرد: نمی توان به بهانه حمایت از مصرف کننده جلوی سود بنگاه های اقتصادی را گرفت و این قطعا به ضرر مصرف کننده است چون وقتی تولیدکننده به سود خودش نرسد، دیگر تولیدی نخواهد بود و هم ضربه به اشتغال می خورد و هم بر رکود، دامن زده می شود .

وی از دولت درخواست کرد: همان طور که دولت اجازه می دهد شرکت های وابسته به خودش، قیمت محصولاتشان را افزایش دهند باید همراهی کند و بستری را فراهم کند تا بنگاه های اقتصادی در حوزه صنعت لوازم خانگی از این شرایط متضرر نشوند و بتوانند به سود حداقلی برسند./رادیو گفت و گو/

نظر شما چیست؟