اخبار لوازم خانگی

“قاچاق” تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی را دلسرد می‌کند

تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی زخم خورده از تیغ قاچاق کالاها از حال و روز خود می‌گویند.

admin | 6 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران» از رشت، سیزدهمین نمایشگاه تخصصی لوازم خانگی، صوتی و تصویری در راستای حمایت از تولیدات داخلی و رونق بازار لوازم و کالاهای ایرانی با حضور 80 واحد تولیدی و بازرگانی از سراسر کشور برگزار شد.

 لوازم خانگی، یخچال، اجاق گاز، ماشین لباسشویی، هود و سینگ، لوازم صوتی و تصویری، فرش، تابلو فرش، لوستر، لوازم ریز آشپزخانه و صنایع چوب از محصولات قابل عرضه در این نمایشگاه بود.

 در این نمایشگاه تخصصی لوازم خانگی از استان‌های گیلان، تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، همدان، زنجان، اردبیل، خوزستان، اراک، البرز، یزد و مازندران جهت ارائه آخرین تولیدات و محصولات واحدهای تولیدی خود، تبادل دانش و اطلاعات تولیدکنندگان حضور داشتند.

صنعت لوازم خانگی بعد از صنعت خودرو دومین صنعت اشتغالزای کشور قلمداد می‌شود که گستره وسیعی از بنگاه‌ها و کارخانه‌های داخلی را به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در بر می‌گیرد.

ایران با داشتن مزیت‌های مناسب در حوزه منابع، سرمایه‌های فیزیکی و انسانی می‌تواند با الگویی اثربخش در مسیر صنعتی شدن حرکت کرده و در ردیف کشورهای نوظهور صنعتی قرار گیرد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت با رویکرد حل مسئله و تجزیه و تحلیل وضعیت موجود  کشور در برنامه ریزی این حوزه سعی کرده با به‌کارگیری روش‌های علمی و استفاده از تجارب گذشته، سند برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت را تدوین کرد.

ویرایش دوم این سند در راستای اهداف کلان کشور، تحقق اسناد فرادستی، رهنمودهای مقام معظم رهبری به ویژه در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی تنظیم شده و در این رویکرد میدان دار اصلی توسعه، بخش خصوصی است و دولت نقش توانمندساز، پشتیبانی کننده، هماهنگ کننده و هدایت کننده است.

بر اساس گزارش سال 2017 بانک جهانی،رتبه ایران در شاخص بهبود فضای کسب و کار که یکی از مهمترین شاخص‌های اقتصادی است و وضعیت فعالیت بخش خرد اقتصاد را به تصویر می‌کشد و هر ساله کشورها در این شاخص توسط بانک جهانی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، 120 بوده که نسبت به گزارش سال 2016 دو پله نزول داشته است.

حوزه صنعت، معدن و تجارت حدود یک سوم اشتغال کل کشور را به خود اختصاص داده است و این امر لزوم توجه به این حوزه به‌ویژه صنعت لوازم خانگی را که از جمله صنایع درآمدزا در جهان است را صد چندان می‌کند.

لوازم خانگی با قدمت بیش از نیم قرن فعالیت در ایران با تنوع تولید در جهت رفع نیازهای منازل مورد توجه تمامی اقشار جامعه است و حیات این صنعت و گسترش آن به اوضاع بازار داخلی و میزان تقاضا وابسته است که پایش دقیق تحولات آن و توجه به این صنعت را می‌طلبد.

اما صنعت لوازم خانگی در کشور با وجود برخورداری از سرمایه‌گذاری و اشتغال تعداد زیادی از متخصصان در این صنعت از پویایی لازم در طراحی و تولید محصولات قابل رقابت در سطح جهانی برخوردار نیست.

چشم انداز صنعت لوازم خانگی در افق سال 1404 در سند راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت با به‌کارگیری فناوری‌های روز دنیا به‌صورت “حفظ جایگاه دوم منطقه، دارای نام تجاری معتبر درجهان با تولید سالیانه 16 میلیون دستگاه و صادرات 3 میلیارد دلار ” ترسیم شده است.

از اهداف کلی این سند در حوزه لوازم خانگی می توان به “ایجاد حداقل یک نام و نشات تجاری در سطح بین المللی”، “ارتقای سطح کیفیت و استاندارد محصولات در سطح جهانی و رسیدن به مقیاس اقتصادی تولید”، “ارتقای سطح فناوری و دستیابی به فناوری‌های جدید و روز دنیا”، “افزایش صادرات و توسعه اشتغال” اشاره کرد.

مقام معظم رهبری با نگاه حکیمانه به جزییات این حوزه نیز توجه داشته و فرمودند “من بارها در سخنرانی‌های اول سال و غیر آن تکرار کردم الان هم به شما عرض می‌کنم؛ محصولات داخلی را مردم مصرف کنند، نروند دنبال این نشانه‌ها. حالا مد شده است بگویندبرند است برند فلان، برند چیست، بروید سراغ تولیدات داخلی؛ آن چیزی‌هایی که مشابه داخلی دارد”.

اگر این سخنان مقام معظم رهبری سرلوحه تولیدکنندگان داخلی، مردم و دولت قرار گیرد گامی موثر در کاهش معضلات حوزه تولیدات لوازم خانگی برداشته می‌شود چرا که همگان را موظف و متعهد به مصرف داخلی ساخته و در این راستا تولیدکننده ملزم به بالا بردن سطح کیفی محصولاتش می‌شود.

اما در این میان وظیفه دولت بسی سنگین‌تر است زیرا عملکرد در این حوزه زیر ذره بین نگاه جامعه است و برآیند مناسب در آن افزایش شاخص‌های تولید و صادرات و افزایش فروش تولیدات داخلی را به‌همراه دارد.

در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال هنوز مبادی رسمی، دروازه اصلی قاچاق کالاها هستند و رشته قاچاق هنوز سر درازی دارد و در حوزه تبلیغات محصولات داخلی فاصله زیادی از کالاهای خارجی داریم.

واحدهای نمونه استاندارد هیچ امتیازی در تشویق به افزایش کیفیت خود دریافت نم‌ کنند و حتی از معافیت های مالیاتی یا تشویق های مالی برخوردار نیستند.

با اینکه فرصت ها و تهدیدهای این حوزه در ویرایش دوم سند راهبردی آن کاملا مشخص شده است اما عملا کلاف پیچیده تولید گره های زیادی داشته و فرصتهای صادرات به کشورهای منطقه در حال از دست رفتن است.

خالی کردن میدان های رقابتی توسط  تولیدکنندگان مطرح و قدیمی کشور حکایت از اوضاع نابسامان و زخم خورده از “تیغ قاچاق کالا” را دارد که همچون بیماری مزمن فرسایش آن را سبب شده است.

در غرفه های نمایشگاه قدم می زنیم و از حال و روز تولید کنندگان لوازم خانگی می پرسیم. روایت همه تولیدکنندگان لوازم خانگی، زخم خوردن از تیغ قاچاق کالاها است.

یکی از تولیدکنندگان مبلمان داخلی در این زمینه به تسنیم گفت: من به عنوان تولیدکننده مشکلات زیادی دارم که نمی دانم به چه کسی باید گفت چون نوسان قیمت ها زیاد شده و هزینه ها به شدت بالا رفته و اقتصاد مملکت دچار مشکل است.

وی با اشاره به اینکه چندین کارگر را به دلیل مشکلات واحد تولیدی اش ترخیص کرده است و بیمه بیکاری اش در حال پرداخت است گفت: بجای صادرات واردات کالا افزایش یافته و ابن ضربه جدی به ما تولیدکنندگان است.

یکی از تولیدکنندگان ظروف سرامیک کشور در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: با توجه به رکود حاکم بر بازار باید با کالاهای بی‌کیفیت چینی سر قیمت رقابت داشته باشیم اما سعی ما بر افزایش کیفیت محصولات است.

وی افزود: با وجود اینکه همین کارگاه‌ها و بنگاه‌های کوچک اشتغالزایی داشته‌اند حمایت از صنعتگران و بنگاه‌های کوچک توسط سازمان‌های ذیربط اتفاق نمی‌افتد و اکنون در این شرایط رکود بازار نیاز است تا حمایت همه جانبه از آنها صورت گیرد.

این تولیدکننده داخلی خاطرنشان کرد: از سازمان تامین اجتماعی می‌خواهیم در امور بیمه‌شدگان با کارفرمایان همکاری بیشتری داشته باشد و برنامه‌های حمایتی خود را از تولید و کارفرمایان ایرانی با قدرت ببشتری ادامه دهد.

یکی دیگر از تولیدکنندگان داخلی با بیان اینکه بزرگترین عامل در تضعیف تولیدکننده داخلی نبود حمایت و تبلیغات گسترده در کشور است به خبرنگار تسنیم گفت: تبلیغات یکی از عناصر اصلی در رونق کار است و در این حوزه تولیدکننده داخلی باید حمایت شود و با هزینه کمی بتواند تبلیغ کند تا کارگاهش را سرپا نگهدارد.

وی با تاکید بر اینکه بیلبوردهای تبلیغاتی میادین شهرها باید در اختیار تولیدکننده داخلی قرار گیرد اظهار داشت: تبلیغات سبب می‌شود کیفیت کالاهای ایرانی نیز افزایش یابد.

یکی از مهمترین نکاتی که می‌تواند یک کالای ایرانی را در ذهن مشتری ماندگار سازد وجود خدمات پس از فروش قوی و پاسخگو است که تضمین کننده کیفیت کالاهای تولیدی در سراسر جهان است و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد./تسنیم/

 

نظر شما چیست؟