سایر خبرها

پنجره های جدید با کمک ذرات آهن انرژی خورشید را جمع آوری می کنند

محققان آلمانی نوعی شیشه نوین برای پنجره ها ساخته اند که با استفاده از ذرات معلق آهن میزان نور ورودی به خانه را تنظیم می کند و حتی قابلیت جمع آوری انرژی خورشیدی را دارد.

admin | 6 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران» به نقل از نیواطلس، مهندسان آلمانی طرحی از پنجره های نوین را نمایش داده اند. این طرح Large-Area Fluidic Windows (LaWin) نام گرفته است. LaWin سیستمی است که با استفاده از ذرات آهن معلق در مایع از ورود نور خورشید  جلوگیری و انرژی گرمایی آن را برداشت می کند.

بیشتر سیستم های هوشمند پنجره در گذشته الکتروکرومیک بوده اند. به عبارت دیگر این پنجره ها در مقابل سیگنال های الکتریکی که از سیم های موجود در شیشه رد می شود، تغییر رنگ یا ظرفیت می دهند. به این ترتیب کاربران می توانند برای حریم خصوصی بیشتر شیشه را تار یا برای استفاده از نور خورشید رنگ آن را روشن تر کنند.

سیستم جدید کاربردهای مشابهی دارد اما از شیوه ای کاملا متفاوت استفاده می کند. برای ساخت LaWin، نانو ذرات مغناطیسی آهن  در مایع رها می شوند. این مایع در کانال هایی عمودی در شیشه ریخته می شود.

این ذرات شیشه را تار می کنند، مانع از ورود نور در درجات مختلف می شوند و در صورت نیاز گرما را نیز جذب می کنند. برای شفاف شدن شیشه کافی است  آهن رباهایی فعال شوند که این ذرات را در مایع جمع آوری می کنند.

لوتار وندرزک یکی از محققان این پروژه می گوید: ویژگی اصلی پروژه ما استفاده از مایعات در پنجره و نمای ساختمان به عنوان حامل گرما یا عامل فعالسازی قابلیت های دیگر است. برای این منظور ما شیشه جدیدی ساختیم که در آن کانال هایی تعبیه می شود. مایعات در این کانال ها جریان می یابند. سپس با توجه به تعداد ذرات آهن در مایع، رنگ مایع به طیف های مختلفی از خاکستری یا به طور کامل سیاه تبدیل می شود. سپس می توان به طور اتوماتیک میزان نور را مشخص کرد. 

به هرحال نمونه های فعلی در مساحت ۲۰۰ متر مربع ساخته شده اند اما  محققان باید آن را با توجه به اندازه معمول پنجره ها بسازند.

 هدف نهایی از ساخت این پنجره کاهش هزینه های انرژی به خصوص درحوزه گرمایش و سرمایش ساختمان هاست.  

تابه حال چند میلیون یورو در این پروژه سرمایه گذاری شده و قرار است در ۲۰۱۸ در چند پروژه تجاری به کار گرفته شوند./مهر/

نظر شما چیست؟