اخبار لوازم خانگی

محدودیت دامنه شمول، مشکل اصلی طرح اعتباری خرید کالا

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: بزرگترین مشکل طرح اعتباری خرید کالای ایرانی محدود بودن دامنه شمول آن بوده است.

admin | 6 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، حمیدرضا غزنوی در گفتگو با برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: افرادی مشمول طرح خرید اعتباری کالای ایرانی شده بودند که در سازمان متبوع خود شرایط بهتری برای خرید داشته اند.

وی اظهارداشت: به عنوان مثال تعاونی های مصرف آموزش و پرورش در ۲۴ قسط لوازم مصرفی بادوام را به متقاضیان ارائه می کرد در حالی که اقساط طرح اعتباری خرید کالای ایرانی ۱۲ ماهه بوده است.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه این مسئله سبب شده جذابیتی برای استقبال از طرح اعتباری خرید کالای ایرانی نباشد، ادامه داد: در ابتدا اجرا، این طرح تنها شامل حال اعضای صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق بازنشستگان تامین اجتماعی و آموزش و پرورش شده است.

وی همچنین گفت: در حالی که افراد بسیاری در جامعه نتوانستند با وجود این طرح کالای ایرانی بادوام خریداری کنند که این مسئله زیان تولیدکنندگان را رقم زده است.

غزنوی با اشاره به اینکه مهر ماه سال ۹۴ طرح اعتباری خرید کالای ایرانی از سوی دولت مطرح شده است، افزود: در ابتدای اجرای این طرح تولیدکنندگان خودرو بهره کافی را نصیب خود کردند.

وی اظهارداشت: متاسفانه زمانی که نوبت به عرضه کالاهای ایرانی بادوام در طرح اعتباری خرید کالای ایرانی رسید نه تنها به تولید کمکی نشده بلکه تولیدکنندگان، فروشندگان و مردم به دلیل وجود اشکالات در طرح اولیه پیشنهادی متضرر شده اند.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه سال گذشته طرح اعتباری خرید کالای ایرانی لغو شده و تنها یک درصد از بودجه مورد نظر در این طرح به مصرف رسیده است، ادامه داد: از ابتدای اجرای طرح مشکلات به بانک مرکزی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارائه شده اما متاسفانه مسئولان مربوطه توجهی به مشکلات مطرح شده نداشته اند و موجب لغو طرح مطلوب خرید اعتباری کالای ایرانی شده اند.

وی با اشاره به اینکه اگر طرح اعتباری خرید کالای ایران به درستی اجرا می شد عنوان یکی از بهترین طرح های اقتصادی ایران را از آن خود می کرد، گفت: برنامه ریزان مربوطه در اجرای این طرح مرتکب اشتباه شدند.

غزنوی افزود: انتظار می رفت سازمان مدیریت و برنامه ریزی نسبت به رفع مشکلات طرح اعتباری خرید کالای ایرانی اقدام کند که متاسفانه با عملکرد نامطلوب شرایط لغو این طرح فراهم شد.

وی با اشاره به اینکه اعتبار طرح خرید اعتباری کالای ایرانی در بانک مرکزی چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است، اظهارداشت: بازار اکثر کشورهایی که دچار رکود شده بودند با اجرای چنین طرح هایی به شرایط مطلوب بازگشته است.

دریافت فایل صوتی گفتگو

نظر شما چیست؟