اخبار لوازم خانگی

سرنوشت طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی چه شد؟/ سرپیچی از ابلاغیه جهانگیری تا وعده جاودانگی!

ادعای اجرای همیشگی و مادام‌العمر طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی از سال ۱۳۹۷، علی‌رغم سرپیچی از مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و عدم اجرای آن در سال گذشته، همه آن چیزی است که این طرح چالش برانگیز در سال ۱۳۹۶ با آن همراه بود.

admin | 6 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، علی‌رغم اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی در سال ۱۳۹۶ به تکلیف خود در مورد اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی عمل نکردند اما معاون امور صنایع وزارت صنعت در روزهای پایانی سال گذشته اعلام کرد که قرار است این طرح از سال آینده به صورت مادام و مستمر در دستور کار قرار گیرد.

علی‌رغم تکلیفی که توسط اسحاق جهانگیری -رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی- به وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز بانک مرکزی به منظور اجرای طرح جدید کارت اعتباری خرید کالای ایرانی در سال ۱۳۹۶ ابلاغ شد، اما اجرای این طرح در سال گذشته عملیاتی نشد تا در نهایت محسن صالحی نیا – معاون وزیر صنعت معدن و تجارت – از اجرای همیشگی این طرح از سال آینده خبر دهد.

از ابتدای سال ۱۳۹۶ قرار بر این بود که طرح جدید کارت اعتباری خرید کالای ایرانی با رفع نقایص طرح قبلی که در سال ۱۳۹۵ به مرحله اجرا درآمده بود، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز بانک مرکزی کلید بخورد. دستوری که توسط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی طبق ابلاغیه‌ای به این دو دستگاه ابلاغ شد اما در نهایت به مرحله عمل نرسید.

براساس مصوبه ستاد برنامه‌ریزی اقتصاد مقاومتی باید طرح جدید کارت اعتباری خرید کالای ایرانی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز بانک مرکزی در سالی که گذشت مدنظر قرار می‌گرفت چرا که به عنوان وظیفه این دو دستگاه تعریف شده است. پروژه‌ای که این دو دستگاه موظف بودند پس از تهیه، آن را جهت اجرا و ابلاغ به تصویب سازمان برنامه و بودجه برسانند.

به دلیل مسائل و مشکلات مختلفی که طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی در سال ۱۳۹۵ با آن روبرو بود و به منشأ اختلاف بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز بانک مرکزی در این بخش تبدیل شد، ستاد فرماندهی اقصاد مقاومتی تصمیم گرفت تا طرح جدیدی در این خصوص مدنظر قرار گیرد که با رفع اشکالاتی که تولیدکنندگان و نیز متقاضیان خرید با آن روبرو بودند، به نحو مطلوب و تحت عنوان طرح جدید کارت اعتباری خرید کالای ایرانی در سال ۱۳۹۶ اجرایی شود. به همین دلیل این تصمیم به تصویب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی رسید و به وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز بانک مرکزی ابلاغ شد تا هر چه سریع‌تر طرح جدید را تهیه و اجرای آن را در دستور کار قرار دهند.

به مرور و با گذشت زمان مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز بانک مرکزی در پاسخ به علت طولانی شدن اجرای طرح جدید کارت اعتباری خرید کالای ایرانی، مسائل مختلفی را مطرح می‌کردند. پرونده طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی در سال گذشته به‌گونه‌ای بسته شد که نه تنها انتقادات عدیده‌ای به آن وارد آمد که دو مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز بانک مرکزی نسبت به چگونگی اجرای آن چه در خصوص لیست کالاهای مدنظر و نیز تسهیلات بانکی معترض بودند.

بنابراین به منظور اجرای طرح جدید کارت اعتباری خرید کالای ایرانی در سال ۱۳۹۶، وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد جدیدی را به بانک مرکزی ارائه کرد که به گفته مسئولان این وزارتخانه حتی توسط سازمان برنامه و بودجه اصلاح و به تایید رسیده بود اما در نهایت این طرح با چکش‌کاری بانک مرکزی همراه و قرار بر این شد تا بانک مرکزی اقدام به تهیه طرح جدیدی کرده و بر این اساس طرح ارائه شده قبلی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت مسکوت ماند.

طبق آخرین اظهارات، طرح جدید کارت اعتباری خرید کالای ایرانی به کمیسیون اعتبارات بانک مرکزی ارسال شد و منتظر تایید و تصویب در این کمیسیون بود تا پس از ارائه به وزارت صنعت، معدن و تجارت و توافق نهایی دو دستگاه به سازمان برنامه و بودجه ارسال شود تا در صورت تصویب نهایی طرح جدید کارت اعتباری خرید کالای ایرانی به مرحله اجرا درآید که در عمل اجرایی نشد.

خبرهای جدید از طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی در پایان سال ۹۶

محسن صالحی‌نیا -معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت – در روزهای پایانی سال ۱۳۹۶ و در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که این وزارتخانه و بانک مرکزی مکلف بودند طبق ابلاغیه ستاد فرماهی اقتصاد مقاومتی و شخص معاون اول رییس‌جمهوری، طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی را در سال جاری اجرایی کنند اما این اقدام انجام نشد، تصریح کرد که طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی در حال پیگیری است و به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت کمیته‌ای در این رابطه تشکیل شده است. وی ضمن ارائه توضیحاتی بیشتر بیان کرد که قرار براین شده که طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی به صورت همیشگی و دائمی اجرا شود و در ارتباط با رویه کارت اعتباری، بانک‌های عامل، نرخ تسهیلات و سقف و روش اعطای آن را دستورالعملی مدنظر قرار می‌دهند و تصمیم بر این شده که به امضا و تایید بانک مرکزی برسد تا در نهایت برای ابلاغ به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ارسال شود.

بی‌اطلاعی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی!

اما نکته جالب و قابل تامل در این رابطه اظهار بی‌اطلاعی محمدرضا دیانی -رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی- در مورد اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی است.

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت از اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی از ابتدای سال ۱۳۹۷ و به صورت مادام خبر داده است، تصریح کرد که در این رابطه هیچگونه مشورتی با انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی صورت نگرفته و ما از همه چیز بی‌اطلاعیم.

نظر شما چیست؟