اخبار لوازم خانگی

نوع بسته بندی کالا‌های ایرانی نقش اساسی در صادرات محصول خواهد داشت

یکی از نارسایی‌های پیش رو، در حوزه تولید داخلی، به بسته‌بندی ضعیف آنها باز می‌گردد، مقوله‌ای به ظاهر ساده که عامل هدر رفت بسیاری از فرصت های اقتصادی و تنزل جایگاه کالای ایرانی است.

admin | 6 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، برای ارتقای جایگاه تولیدی کشور، توجه به مجموعه‌ای از عوامل و مولفه ها، ضروری است، امری که به ظاهر ساده که متاسفانه به دلیل کم توجهی و بی‌توجهی باعث فرصت سوزی‌های بسیاری در بازار داخلی و خارجی شده و همین موضوع بستر را برای پیشی گرفتن رقبای ایران در برخی از کالا‌ها و محصولات هموار ساخته است.

یکی از این موارد به سبک و سیاق بسته‌بندی کالا‌ها معطوف می‌شود.

حسین طائفی، یکی از فعالان عرصه چاپ و بسته‌بندی در استان البرز  با اشاره به نقش تعیین کننده بسته‌بندی و نوع چاپ، در عرضه و فروش کالا‌ها و محصولات داخلی، اظهار کرد: یک بسته‌بندی مناسب تابعی است از شکل، فرم، رنگ و عناصر تصویری و گرافیکی که مجموعه این عوامل شکل دهنده یک بسته‌بندی حرفه‌ای است و به واقع همین مولفه‌ها است که بازار یک منطقه و جامعه هدف محصولات تولیدی را مجذوب خود می‌کند.

وی افزود: پرداختن به امر بسته‌بندی به صورت تخصصی در قالب یک گزارش نمی‌گنجد، زیرا این حوزه، فعالیتی تخصصی و حرفه‌ای است که فعالان این عرصه پس از سال‌ها فعالیت، آموزش و کسب تجربه به جایگاهی دست می‌یابند که می‌توانند خود را به عنوان یک بَستِه بَندِ کار بَلَد و خِبرِه معرفی کنند.

طائفی تصریح کرد: به واقع یک بسته بندی مناسب علاوه بر حفاظت و حراست مناسب از آن کالا باید معرف ویژگی‌ها و شاخص‌های آن محصول باشد و مضافا بر آن، چنان مخاطب را مجذوب نماید که به نوعی او را مُجاب به خرید آن کند.

این فعال در حوزه چاپ و بسته بندی گفت:به واقع می‌توان بسته‌بندی را شناسنامه آن محصول و کالا نامید و در صورت ایفای نقش موثر بسته‌بندی که حصول آن مستلزم حرفه‌ای بودن بسته‌بندی است، کالا به محصولی پویا و ارزنده در اذهان و مخاطبان تبدیل می‌شود و بالعکس در صورت بسته‌بندی نامناسب، کالا و محصول عرضه شده حتی در صورت برخورداری از کیفیت مناسب، آنچنان که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی افزود: حال آنکه با بسته‌بندی مناسب می‌توان کالای عرضه شده را آنچنان با ارزش افزوده فزاینده‌ای همراه کرد که بعضا ضریب آن ۵۰ تا ۶۰ درصد و حتی بیشتر نیز برآوُرد می‌شود.

این فعال در حوزه چاپ و بسته‌بندی در خصوص مصادیق و نمونه‌هایی از این میزان ارزش افزوده در بازار، گفت: محصولات متعددی در بازار کشور‌های خارجی وجود دارد که به دلیل بسته‌بندی مناسب با قیمت و ارزش افزوده خیره کننده‌ای به فروش می‌رسند که لوازم آرایشی، عطر، ادکلن، مصنوعات چرمی، ساعت و حتی برخی از محصولات زراعی و باغی از نمونه‌های آن به شمار می‌رود.

طائفی تصریح کرد:کم نبوده مواردی از محصولات زراعی و باغی که به دلیل عرضه فله‌ای آن از رقبا بازمانده و با وجود کیفیت بسیار بالای آن به قیمت پایین و ناچیزی عرضه و فروخته شده اند.

وی افزود: زعفران ایرانی، نمونه بارزی از این محصولات است که به کرات گزارشات متعددی از سوی رسانه‌ها در ارتباط با آن منتشر و منعکس شده و آنچنان که شواهد و قرائن نشان می‌دهد، اسپانیا و امارات متحده عربی زعفران را از کشور ایران خریداری می‌کند و با  بسته‌بندی مناسب و حرفه‌ای با قیمت مضاعف و فراتر، به نام خود، آن را عرضه و صادر می‌کند.

لزوم شناخت دقیق بازار صادراتی و فرهنگ جامعه هدف محصولات صادراتی

علی یزدان راد، از فعالان اقتصادی غرب استان تهران  در تشریح نقش حائز اهمیت بسته‌بندی و نِمود بصری کالا‌ها و محصولات در عرضه و فروش آن، گفت: متاسفانه در بسیاری از موارد آنچنان غفلت و بی‌توجهی شده که امروز در عرصه صادرات از بسیاری کشور‌ها باز مانده‌ایم.

وی افزود: باید با صراحت به این واقعیت تلخ اذعان کرد که فرصت‌ها و ظرفیت‌های بالقوه موجود در کشور آنچنان وسیع، گسترده، متکثر و متنوع است که بسیاری از کشور‌های منطقه، همچون ترکیه و امارات فاقد آن می‌باشند، اما با برنامه‌ریزی مناسب موفق به برخورداری از چنان اقتصاد قدرتمندی شده‌اند که مقایسه آن با اقتصاد فعلی کشورمان امکان پذیر نیست و به اعتقاد بنده این وضعیت نه از باب ضعیف بودن کشور از حیث فرصت ها، استعداد‌ها و توانمندی ها، بلکه ناشی از بی برنامگی، غفلت و بی‌توجهی است.

این فعال اقتصادی در ادامه بیان کرد: یکی از این موارد به ویژگی‌ها و خصوصیات ظاهری کالا‌ها باز می‌گردد که در قالب بسته‌بندی قابل تعریف و تشریح می‌باشد که خود فعالیت و رسته‌ای تخصصی است که نمی‌توان در سطور گزارشات رسانه‌ها آن را آموزش داد و توصیف کرد، اما بصورت کلی، تاثیر آن در بازار بصورت ملموسی قابل احساس است.

وی افزود: حتی در بازار داخلی کشور، مشاهده می‌شود که عموم مردم به کالای خارجی به دلیل بسته‌بندی مناسب، ذهنیت مثبت‌تری دارند و این در شرایطی است که کالای ایرانی و مشابه آن به دلیل فقدان بسته بندی مناسب، مهجور و منزوی می‌ماند.

یزدان‌راد گفت: امروزه شاهد هوشمندی کشور‌هایی همچون چین و غیره هستیم که حتی با مطالعه ذائقه بازار کشور‌های هدف و فرهنگ مردم آنها، اقدام به بسته‌بندی کالادر رنگ ها، لوگو‌ها و نمود‌های بصری متنوعی می‌کنند و با توجه به تأثیرگذاری این مولفه، انتظار می‌رود در این امر، ورودی جدی داشته باشیم که قطعا با توجه به این موضوع، شاهد فروش و عرضه مناسب‌تر کالا‌های ایرانی در بازار داخلی و خارجی خواهیم بود و قطعا حصول این امر مصداق بارزی از حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی خواهد بود.

این فعال در حوزه اقتصادی، مطرح کرد: برخی از تولیدکنندگان داخلی، بسته بندی را قربانی قیمت پایین‌تر می‌کنند که به اعتقاد بنده این تصور و ذهینتی اشتباه است و می‌طلبد از تجارب کشور‌های پیشرفته و توسعه یافته در این خصوص بهره گیری کنیم در غیر اینصورت همچنان شاهد فرصت سوزی‌های بسیاری در عرضه و فروش کالای تولید داخلی خواهیم بود.

وی افزود: بعضا دیده می‌شود بسته‌بندی یک کالا آنچنان جذاب و زیبا است که خریدار را مُتِحَیِر و مجذوب خود می‌کند و مشتری از دور انداختن بسته‌بندی کالا صرف نظر می‌کند و این موضوع نشان دهنده نقش نافذ بسته‌بندی در فروش کالا در بازار داخلی و یا عرضه آن در بازار‌های خارجی است.

این فعال اقتصادی در پایان یادآور شد: نباید این واقعیت را نادیده انگاشت که بسیاری از کالاها، حتی ضمن برخورداری از بهترین کیفیت به دلیل بسته‌بندی نامطلوب آنچنان که باید دیده نمی‌شوند و مجموعه موارد اشاره شده گواهی است بر صحت صدق این ادعا که بخش قابل توجهی از ضریب فروش کالا‌ها و محصولات تابع و مرهون بسته‌بندی شکیل و حرفه‌ای آن است./باشگاه خبرنگاران/

نظر شما چیست؟