اخبار لوازم خانگی

حمایت از کالای ایرانی به معنی بستن مرزها نیست

یک اقتصاددان می‌گوید حمایت از کالای ایرانی با فراهم کردن بستر رقابت فراهم خواهد شد، در نتیجه نباید مرزها را ببندیم. همچنین مهم‌ترین مساله‌ای که سیاست‌گذاران ما باید به آن توجه کنند جلوگیری از رانت برخی تولیدکننده‌های وابسته به نهادها و ارگان‌هاست که این مساله تولیدکننده بخش خصوصی را دلسرد و سرمایه‌اش را به خارج از کشور هدایت می‌کند.

admin | 6 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، علیرضا دانشور در گفت‌وگو با ایسنا، درباره شعار امسال «حمایت از کالای ایرانی» که توسط مقام معظم رهبری تعیین شد، توضیح داد: ابتدا باید به این نکته توجه کرد که حمایت از کالای ایرانی به این معنی نیست که فقط از کالاهای ایرانی استفاده کنیم، چرا که برخی کالاها هستند تولید مشابه داخلی ندارند و برخی دیگر کیفیت نازلی دارند. حمایت از کالای ایرانی به این معنی است که راه‌هایی فراهم کنیم که راه رقابت برای محصولات تولیدی داخلی فراهم شود.

وی اضافه کرد: در این زمینه توجه به تولید کنندگان داخلی به ویژه کسانی که در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند بسیار مهم است. بعضا می‌بینیم که شرایط تولید کننده بخش خصوصی با شرایط تولید کننده وابسته به نهادها و ارگان‌ها اصلا قابل قیاس نیست. در شرایط مشابه تولیدکنندگان نهادها و ارگان‌ها از موقعیت بهتری برخوردارند. این موضوع به ویژه به کسانی که با سرمایه شخصی خود فعالیت می‌کنند آسیب می‌زند. برخی از سرمایه‌گذاران از برخی رانت‌هایی بهره‌مند هستند که در قیاس با سرمایه‌ گذاران بخش خصوصی موقعیت بهتری را برایشان رقم می‌زنند و همین در انگیزه افراد برای سرمایه‌ گذاری در داخل کشور تاثیر منفی دارد.

این اقتصاددان با بیان این‌که باید مساله جلوگیری از رانت برخی افراد وابسته به نهادها و ارگان‌ها جدی گرفته شود، گفت: حتی متاسفانه در مسائل قضایی این موضوع به چشم می‌خورد و دیده می‌شود که بعضا حمایت‌های غیرقانونی از این افراد می‌شود و چنین وضعیتی منجر به آن خواهد شد که یا سرمایه شخصی افراد از کشور فرار کند و یا این‌که به سمت و سوی راه‌های غیرقانونی کسب درآمد هدایت شود.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران این را هم گفت که سیاست‌گذاری‌های ارزی در موضوع سرمایه‌گذاری اهمیت بسیاری دارد. متاسفانه اکنون قیمت سکه و ارز به صورت افسارگسیخته رشد کرده و همین امر منجر به بی ثباتی در اقتصاد کلان ایران شده است، چنین وضعیتی سرمایه‌گذار را نسبت به ورود به بازار دلسرد می‌کند. وقتی سرمایه‌گذار مطمئن نباشد چه چشم‌اندازی در بازار وجود دارد، طبیعتا نسبت به سرمایه‌گذاری در اقتصاد یک کشور تعلل خواهد کرد.

وی به بحث مهم فرهنگ‌سازی اشاره کرد و گفت: با این حال بخش تقاضا هم مهم است و باید با فرهنگ‌سازی زمینه‌ استفاده از کالای ایرانی را فراهم کرد. اکنون صداوسیما یکی از ارگان‌هایی است که می‌تواند در این امر مهم مفید واقع شود. صداوسیما باید به سمت‌وسوی تبلیغات مناسب برود و با برنامه‌ سازی افراد را به سمت مصرف کالای ایرانی تشویق کند.

این اقتصاددان با بیان این‌که سیاست‌گذاری‌های غلط در تمامی دولت‌ها منجر به آن شده که امروز کالای ایرانی کیفیت نازلی داشته باشد، اظهار کرد: در همه سطوح سیاست‌گذاری‌ها به نحوی بوده که تولیدکننده تمایل و انگیزه‌ای برای ارتقا کیفیت کالای خود نداشته است، اکنون نیز راهکار ارتقاء کیفیت فراهم کردن بستر برای رقابت است، بنابراین تاکید می‌کنم که حمایت از کالای ایرانی به معنی بستن مرزها نیست. اگر مرزها باز باشند و کالاهای خارجی به کشور وارد شوند و یک کالای ایرانی کیفیت لازم را داشته باشند و به وفور هم پیدا شوند مصرف کننده داخلی دلیلی برای تمایل به سمت و سوی کالای خارجی نخواهد داشت./ایسنا/

نظر شما چیست؟