اخبار لوازم خانگی

ضعف کشور درمقابل ورود کالای قاچاق/ ورود ۹۵ درصدی قاچاق از مبادی رسمی

یکی از موارد بسیار تاثیر گذار در بحث حمایت از کالای ایرانی جلوگیری از ورود کالای قاچاق است «اقدام دولت در مدیریت جدی واردات» -چه واردات دولتی و چه واردات بخش خصوصی- و «خودداری کامل از واردات اجناسی که در داخل تولید می‌شوند یا قابل تولید هستند» اولین تأکید رهبر معظم انقلاب در تاریخ اول فروردین ماه سال جاری بود.

admin | 6 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران» وبه نقل از «میهن صنعت»، سال ۹۶ با تمام فراز و نشیب ها به اتمام رسید و بررسی اینکه چقدر دولت در امر اقتصاد مقاومتی موفق عمل کرد اندکی خارج از حوصله بوده اما اغلب میدانیم برآیند اقدامات دولت در سال گذشته چه نتیجه ای دارد! سال ۹۷ آغاز شد و از آنجایی که اهمیت حوزه اقتصاد و معیشت مردم از جایگاه خاصی برخوردار است نزدیک به یک دهه است که رهبر معظم انقلاب بر این بخش توجه ویژه داشتند و  سال جاری را به نام سال حمایت از کالای ایرانی نام گذاری کردند. با یک حساب و کتاب کوچک به این نتیجه میرسیم که موضوع حمایت از کالای ایرانی فقط و خلاصه در خرید تولید داخلی نم یشود. به این علت این موضوع از اهمیت خاصی برخورداراست.

حمایت از کالای ایرانی در برگیرنده ی اقداماتی است نظیر توجه به ظرفیت های تولید کشور و تقویت آن، هدف گیری بازارهای مستعد کشورهای دیگر، کاهش هزینه های تولید، تسریع امور برای تولیدکنندگان، تولید کالای باکیفیت توسط تولیدکنندگان و مواردی دیگر. تحقق نتیجه حمایت از کالای ایرانی دشوار نبوده و به این علت برآیند تمامی این موارد سبب بروز اتفاقی دلچسب می شود. البته اگر به مرحله اجرا برسد. به این علت که یکی از مشکلات بزرگی ما درکشور با آن روبه رو هستیم عدم اجرا شدن برنامه ها و قوانین در کشور است.

تشکیل یک برنامه ی مدون و تاثیرگذار در کشور مانند پیروزی در مقابل یک تیم فوتبال قدرتمند شاید روی کاغذ اندکی دور از ذهن باشد اما در مسابقات فوتبال گاهی اتفاقاتی می افتد که غیر ممکن یا دور از ذهن است. اکثر اوقات چنین برنامه هایی به اجرا نمی رسند و حتی در برخی موارد تا نیمه راه جلو می رود!

یکی از موارد بسیار تاثیر گذار در بحث حمایت از کالای ایرانی جلوگیری از ورود کالای قاچاق است «اقدام دولت در مدیریت جدی واردات» -چه واردات دولتی و چه واردات بخش خصوصی- و «خودداری کامل از واردات اجناسی که در داخل تولید می‌شوند یا قابل تولید هستند» اولین تأکید رهبر معظم انقلاب در  تاریخ اول فروردین ماه سال جاری بود.

ایشان تأثیر مخرب واردات بر تولید را کاملاً اساسی خواندند و افزودند: جنس خارجی مثل سیل وارد می‌شود و آن‌وقت از بیکاری هم انتقاد می‌کنیم!

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «مبارزه‌ی جدی با قاچاق» را دومین الزام جدی حمایت از کالای ایرانی دانستند و افزودند: مردم هم باید متعصبانه از خرید و مصرف جنس قاچاق خودداری کنند تا قاچاق برای کسی به‌صرفه نباشد.

با توجه به ضعف های موجود در کشور محمود دهقانی اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در خصوص افزایش واردات در ماههای اخیر اظهار کرد: من اراده‌ای قوی در دولتی‌ها و رئیس‌جمهور در زمینه کنترل واردات و بسنده کردن به کالاهای کاملا ضروری و غیرمصرفی نمی‌بینم. بارها مقام معظم رهبری گفته‌اند که جلوی واردات بی‌رویه را بگیرید.

وی افزود: متاسفانه برخی افراد چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی در واردات منافع دارند. چرا سازمان بازرسی کل کشور، مجلس شورای اسلامی، دیوان عدالت اداری، دیوان محاسبات و سایر ارگان‌های نظارتی در حدی که توان دارند جلوی واردات را نمی‌گیرند؟ بسیاری از کالاهایی را که می‌توان به‌وفور در داخل با کیفیت بالا تولید کرد به علت واردات بی‌رویه، کارخانه‌هایشان دچار مشکل هستند و بعضا ورشکست شده‌اند. هزاران کارخانه بزرگ و کوچک در این سال‌ها به علت برخی ندانم‌کاری‌ها ازجمله عدم کنترل واردات، تعطیل شدند.

این اقتصاددان عنوان کرد: برای کنترل قاچاق دستگاه‌های پیشرفته‌ای وجود دارد، باید پرسید چرا این دستگاه‌ها نصب و افزوده نمی‌شوند؟ در حالی که در کشور ما خرج‌های کلان غیرضروری زیادی صورت می‌گیرد. مگر می‌شود هزاران کانتینر را تک‌تک بازرسی کرد. متاسفانه نزدیک به 95 درصد قاچاق از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود. این آمار برای دولت و مجلس ننگ است. این حجم قاچاق تولید را ورشکست می‌کند. چرا وقتی حضرت آقا فرمودند قاچاق را وسط میدان جلوی چشم مردم آتش بزنید، عملیاتی نشد؟ برخی فکر می‌کنند این کار اسراف است. ایشان مرجع تقلید هستند و می‌دانند چه حکمی می‌دهند. ضرر آتش نزدن کالای قاچاق هزاران برابر کالایی است که به‌خاطر قاچاق آتش زده می‌شود. متاسفانه در این زمینه‌ها سهل‌انگاری می‌شود.

گذری بر بازار گواه این موضوعات است. بخش زیادی از صنایع کشور مانند کفش به علت ورود کفش در‌مقیاس بسیار زیاد و متاسفانه از نوع بی کیفیت موجب شد تا این صنعت ریشه دار در کشور در باتلاقی بی سابقه گرفتار شود و تولیدی هایی که یکی پس از دیگری تعطیل شدند و همچنان این سریال تلخ تعطیلی در کشور ادامه دارد.

شاید وقت آن رسیده که کمی هم به خودمان اعتماد کنیم گرچه اندکی از زمان آن گذشته اما به قول معروف ماهی رو هر‌وقت از آب بگیری تاز است انتظار برای دست یاری کشور های غربی امری عبس است و رو راست نوعی خیانت به کشوری که بخش زیادی از منابع تولید جهان را تامین می کند تلقی می شود.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟