سایر خبرها

ممنوعیتی در واردات نداریم/اولویت با دارو و مواداساسی

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: لیست خاصی برای ممنوعیت واردات نداریم._x000D_ البته اولویت واردات با دارو، مواداساسی یا مواد اولیه است و به طور طبیعی آنچه واردات آن ضرورت چندانی نداشته باشد، اولویت نخواهد داشت.

admin | 6 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، رضا رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که با توجه به بحث برجام پیش‌بینی‌های صورت گرفته  در زمینه‌ صنعت، معدن و تجارت از چه قرار است؟ اظهار کرد: باید متناسب با شرایط، تصمیمات جدید گرفته شود. تبعا در وزارت صنعت، معدن و تجارت هم متناسب با شرایط جلساتی بوده و فکرهایی شده است.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن وتجارت (صمت) یادآور شد در این مسیر گلوگاه‌هایی وجود دارد. در برخی بخش‌ها ما واردات داریم و نیاز به واردات نیز وجود دارد. گاه نیز تولید داریم، اما در برخی موارد امکان تولید وجود داشته اما سهل‌انگاری شده است. حال امیدواریم تحریم‌ها باعث شود مجبور به استفاده بیشتر از توان داخلی شده و به تولیدات ملی بیشتر بها دهیم.

وی ادامه داد: در هر صورت دنیا خیلی بزرگتر از آن است که بتوان کشوری را به طور کامل تحریم کرد. ملت ایران ملت بزرگی است و ارتباطات ما با دنیا محدود نیست. ما ارتباطات گسترده‌ای با کشورهای مختلف داشته و بیشترین همسایه‌ها را در خشکی و آب داریم. مهم این است همت کنیم و مردم جدی باشند، چرا که با اراده و انسجام ملی می‌توان از این مرحله نیز عبور کرد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوالی مبنی بر مشکلات احتمالی که ممکن است در صورت تحریم ایران توسط اتحادیه اروپا رخ دهد؟ اظهار کرد: نمی‌توان به طور قطعی گفت که مشکلی پیش نمی‌آید، اما شرایط قابل تامل بوده و مسائل قابل حل است. گاه نیز باید از مشکلات فرصت بسازیم. مشکل زمانی پیش می‌آید که به واردات نیاز داشته باشیم. اکنون ما توان کمی نداریم و می‌توانیم در تمام عرصه‌ها به تولید داخل توجه کنیم.

رحمانی درباره‌ این‌که کدام محصولات در اولویت قرار دارند که واردات آنها دستخوش تغییر شود و این‌که نام کدام کالاها در لیست ممنوعه‌های وارداتی ذکر شده است، توضیح داد: طبیعی است واردات کالاها اولویت‌بندی دارد و اهمیت کالای مصرفی و اساسی متفاوت است. البته برای محدودیت واردات لیست خاصی وجود ندارد، اما اولویت با دارو، مواداساسی یا مواد اولیه است و به طور طبیعی آنچه واردات آن ضرورت چندانی نداشته باشد، اولویت نخواهد داشت.

وی همچنین یادآور شد: در بخش‌هایی مانند فلزات اساسی مانند فولاد و مس رشد خوبی صورت گرفته و ظرفیت خوبی داریم.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به ترجیح فعالان این بخش‌ها بر صادرات کالا و بی‌توجهی به بازار داخل نیز اظهار کرد: توان تولید در این بخش‌ها وجود دارد و اکنون اولویت با تامین نیازهای داخلی است. از سوی دیگر ما در پتروشیمی یا تجهیزات هم وضعیت خوبی داریم هرچند ممکن است در برخی بخش‌ها مانند قطعه‌سازی سهل‌انگاری‌هایی صورت گرفته باشد، اما در هر حال با روی آوردن به تولید داخل هم مشکلات حل می‌شود و هم به بخش صنعت کمک می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟