سایر خبرها

بید دلار ۴۲۰۰ تومانی با باد دلالان به لرزه افتاد

همه از زمان شروع آشفتگی بازار نرخ ارز اطلاع کافی داریم نابسامانی که سبب شد تا بازار به کلی از مدار نظم خارج کند و صرافی ها را به کام تعطیلی بکشاند نوسانات بازار ارز یکی از موضوعات داغ مورد بحث چند ساله ی اخیر کشور بوده و تا میزان قابل توجهی از مردم از روند افت و خیز آن با خبر بودند اما طی ماه های اخیر سونامی به یکباره این بازار را فراگرفت.

admin | 6 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، یکی از مشکلات بزرگی که طی این سالها اکثر مواقع با آن در کشور رو به رو هستیم تصمیمات یک شبه مسئولان در پی بروز چنین شرایطی است و به این علت که عمدتا این تصمیمات فاقد اساس کارشناسی است در بهترین شرایط ممکن نوش دارویی یک روزه بوده و تاثیرات مضرات آن بسیار زیاد است.

فعالیت دلالان همیشه در صحنه اقتصاد کشور، یکی از مشکلاتی است که در این سالها تاثیرات مخربی داشته است. البته حضور دلالان و فعالیت آنان موجب شد تا بهانه ای به دست مسئولان باشد تا در بخش هایی که شاهد وجود مشکل  هستیم دولتمردان علت نابسامانی و آشفتگی بازار را حضور و فعالیت این قشر زحمت کش بخوانند.
 
آشفتگی بازار ارز طی ماه های اخیر به اوج خود رسیده و این موضع موجب شد ‌تا دولت راهکاری در خصوص کنترل شرایط و بهبود آن اتخاذ کند. انتشار خبر عرضه دلار ۴۲۰۰ تومانی موجب شد تا بازار وارد شرایط نامعلوم دیگری شود.

عرضه دلار ۴۲۰۰ تومانی به گفته ی مسئولان ذیربط توسط بانک ها انجام شد و بخش زیادی از صرافی ها از گردونه حذف شدند اما نرخ ارز به صورت دستوری تنها موجب بروز نابسامانی در بازار شد.

احمد خریانی وزیر سابق راه در این خصوص بیان کرد: واقعیت امر این است که بعد از چهل سال معنا ندارد که نرخ ارز به قیمت «تعزیری» و دستوری عرضه شود. مگر می‌شود چنین بازاری را کنترل کرد؟ دولت باید به تبعات این تصمیم غلط خود فکر می‌کرد.

به اعتقاد بخش زیادی از کارشناسان بخش قابل توجهی از افراد فعال در بازار دلال بوده اند و تعدادی هم که در مشاغل دیگر فعالیت داشتند با ترفند های متفاوت به سراغ دریافت ارز دولتی بروند ورود حجم زیادی از کالا به کشور موجب شد تا بخش زیادی از این افراد دست به سوداگری بزنند و با ایجاد انحصار در بازار قیمت ها کالاها را افزایش دهند.

احمد خرم وزیر راه دولت اصلاحات با انتقاد از سیاست ارزی دولت اظهار کرد: وقتی که شنیدم قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی در بازار عرضه شود اعلام کردم این نرخ باعث جشن و پایکوبی رانت خواران خواهد شد! مشخص بود این افراد به ارز دولتی اعلام شده هجوم خواهند آورد و ارز را به هر شکل و به هر نامی دریافت خواهند کرد و در ادامه به کار خود مشغول خواهد شد.

وزیر راه دولت اصلاحات عنوان کرد: این سود کلان که یک نوع رانت بوده ظرف چند روز به جیب افرادی خاص سرازیر شد، بعد هم دولت به این افراد می‌گوید هر کالایی را که وارد کرده‌اید باید با نرخ ۴۲۰۰ تومان بفروشید! این امر محقق نمی‌شود چون آن افراد از همین روزنه تفاوت چندهزار تومانی نرخ ارز دولتی و آزاد، ده‌ها و بلکه صدها میلیارد تومان ظرف مدت کوتاهی سود کرده‌اند و به طور قطع زیر بار فرمایشات بعدی دولت نخواهند رفت! این اتفاق در حالی روی داده ‌است که متخلفان یکی دو نفر نیستند و طبیعی است که کار از دست دولت خارج شده و بازار به هرج و مرج کشیده شود.

خرم اظهار کرد: باید اعتراف کرد که دولت گوشت را خیلی راحت دست گربه داد! دیدیم در بحث خودرو و واردات و تعیین قیمت خودروهای لوکس خارجی چه اتفاقی افتاد. این شکاف ارزی باعث شد همه متقاضی خرید دلار دولتی شوند. خوب در این شرایط شخصی ۱۰ یا ۲۰ میلیارد یا بیشتر به جیب زده است، دو میلیارد آن را هم جاهای مختلف خرج می‌کند و به اصطلاح آدم می‌بیند باز هم پول کلانی به دست آورده است؛ پس به راحتی از این سفره پهن شده جدا نمی‌شود و مثل همان گربه که گوشت مجانی گیرش آمده است مدام چنگ خواهد زد!

وی گفت: نکته دیگر این است که این رانت‌خواران با پول‌هایی که به عنوان رشوه به افراد مختلف می‌دهند قشر بیشتری را به فساد می‌کشانند تا همچنان از فرصت به دست آمده به سودهای بیشتری برسند. بنابراین می‌بایست در درجه اول روزنه‌های فساد بسته می‌شد و در مرحله بعد با متخلفان در هر صنف و لباسی برخورد قانونی صورت پذیرد. بستن شکاف‌های فساد ریسک فساد و انجام کار فسادزا را بالا خواهد برد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟