اخبار لوازم خانگی

تعیین دلار ۴۲۰۰ تومانی بهترین تصمیم آن زمان بود

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور گفت: این شرایط زایده قطعیت یا عدم قطعیت در کشور است.

admin | 6 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، محمد شریعتمداری با اشاره به تصمیم دولت برای تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای ارز گفت: موضوعی در سیاست و اقتصاد به نام قطعیت و یا عدم قطعیت وجود دارد که بخشی از آن زایده حذف اقتصاد و سیاست داخلی و خارجی و بخشی دیگر ممکن است ایجاد شود. زمانی که آقای روحانی رئیس جمهور شد، هنوز هیچ تصمیمی در مورد سیاست خارجی و حوزه اقتصاد اجرا نشده بود اما بازار ثبات نسبی را تجربه کرد و دلیل این موضوع قطعیت در فضای جامعه بود مبنی بر اینکه قرار است دولتی سر کار بیاید که حرکت‌های سازنده و معقولی در پیش می‌گیرد.

وی افزود: بنابراین ایجاد قطعیت در نظام سیاست داخلی و خارجی کشور موجب شد انتظارات عقلایی به سمت مثبت حرکت کند و شرایط آرام ایجاد شد. این قطعیت را افکار عمومی با یکدیگر ساختند و زایده اجرای یک سیاست معین نبود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به خروج آمریکا از برجام اظهار کرد: به محض اینکه آمریکا از برجام خارج شد، عدم قطعیت از بیرون به ایران پمپاژ شد. آمریکا اعلام کرد به برجام متعهد نخواهد بود زیرا برای آمریکا سودآور نیست. این صحبت‌ها در داخل هم مورد پذیرش قرار گرفت و پمپاژ عدم قطعیت در داخل کشور هم توسعه پیدا کرد و باز هم بدون رخ دادن هیچ اتفاقی در حوزه سیاست خارجی و در حالی که عرضه و تقاضای ارز تغییری نکرده بود، نرخ دلار از ثبات خارج شد.

تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای ارز برای جلوگیری از پمپاژ عدم قطعیت

شریعتمداری ادامه داد: در آن زمان دلارها را از بازار ایران جمع می‌کردند و به بازار ثانویه می‌بردند و در سلیمانیه و امارات قیمت آینده دلار را اعلام می‌کردند. دولت ناچار بود در آن زمان تصمیم قاطعی بگیرد که گرفت. هر تصمیمی را باید در زمانی که اتخاذ می‌شود، سنجید. زمانی که دولت این تصمیم را گرفت، همه احسنت گفتند که دولت ایستاد و یک نرخ واحد انتخاب کرد. این تصمیم توسط چپ‌ترین تا راست‌ترین اقتصاددانان دنیا تایید شد. البته دولت می‌توانست به جای نرخ ۴۲۰۰ تومانی نرخ دیگری تعیین کند اما این نرخ و تصمیم برای جلوگیری از پمپاژ عدم قطعیت بود.

وی با بیان اینکه ترامپ در اردیبهشت ماه از برجام خارج شد، تصریح کرد: با این حال تعلیق ایران توسط آمریکا باعث پمپاژ عدم قطعیت در ایران می‌شد. ترامپ هر سه ماه یک بار پشت تریبون می‌رفت و می‌گفت در مورد برجام و ایران سه ماه دیگر تصمیم می‌گیرم. البته شرایط بی‌ثبات از اوایل ریاست جمهوری ترامپ ایجاد شد هرچند برای ما اهمیت ندارد و باید اجازه دهیم آثارش به اندازه خودش در ایران ظهور پیدا کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: اگر رئیس جمهور و معاون اول ریاست جمهوری در همان ابتدا اعلام می‌کردند ارز ۴۲۰۰ تومانی محدود و فقط برای برخی از کالاها است، هیچ اثری نداشت. این تصمیم دولت که برای ورود همه کالاها ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفت، باعث ثبات قیمت ارز و توقف روند رو به رشد قیمت ارز در بازار آزاد در همان ابتدا شد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟