اخبار لوازم خانگی

چوب امر و نهی را از بالای سر تولیدکننده برداریم!

حال این روزهای اقتصاد کشور نا خوش است و در این شرایط تنها تولیدکنندگان هستند که می توانند به واسطه تولید، نگذارند چرخه اقتصاد کشور دچار نقصان شود. اما تا زمانی که سیاست های تشویقی تولید در کشور به معنای واقعی وجود نداشته باشد خبری از تولید به معنای واقعی هم نخواهد بود.

admin | 6 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، اگر بخواهیم به کلیشه ای ترین موضوع سال های اخیر صنعت ایران نگاهی بیندازیم، قطعا مبحث حمایت از تولید و کالای ایرانی در صدر این جدول قرار خواهد گرفت. این مهم آنچنان جایگاه ویژه ای دارد که مقام معظم رهبری سال 97 را حمایت از کالای ایرانی نام گذاری کردند.

اما نکته قابل توجه این است که حمایت از کالای ایرانی بدون حمایت از تولید امکان پذیر نیست. متاسفانه علیرغم تاکیدهای فراوان مقام معظم رهبری در راستای حمایت از تولید و کالای ایرانی، تا به امروز هیچگونه سیاست درستی در خصوص این مهم اتخاذ نشده و اگر هم در مواقعی تب حمایت از تولید کنندگان به صورت مقطعی بالا گرفت، نتیجه ای معکوس برای این بخش مهم صنعتی کشور داشت.

بدون شک چرخه تولید یکی از مستحکم ترین دژهای دفاعی در جنگ اقتصادی این روزهای کشور است که به نظر می رسد هرچه از آن گفته می شود مسئولین مربوطه این بخش صنعتی، گوش شنوایی برای شنیدن درد تولیدکنندگان ندارند.

با نگاهی به کشورهای صنعتی پیشرفته دنیا متوجه خواهیم شد که جایگاه تولید کننده در این کشورها، از مسئولین مرتبط آن بالاتر و البته ویژه تر است و تمامی مسئولین این حوزه تمام قد در اختیار تولید هستند.

صنعت لوازم خانگی ایران می تواند بازوی مهم اقتصادی دولت در اقتصاد بدون نفت باشد اما متاسفانه سوء مدیریت همچنان گریبانگیر این صنعت شده تا جایی که صدای تولیدکنندگان این بخش مهم صنعتی کشور را در آورده است.

زخم کهنه و قدیمی حمایت از تولیدکنندگان سر باز کرده و بازهم مشکلات آن علاوه بر تولیدکنندگان، گریبان دولت و البته مردم را گرفته است. نتیجه سیاست های غلط دولت در این صنعت باعث شده تا امروز شاهد گرانی بی حد و حصر این کالای اساسی در بازار لوازم خانگی کشور باشیم.

سالهاست که قرار است سیاست های تشویقی تولید، راهگشای مشکلات عدیده تولیدکنندگان در این بخش باشد که متاسفانه نه از وام های کم بهره خبری شده و نه از معافیت های مالیاتی تا تولیدکنندگان همچنان دور خودشان بچرخند.

پرداخت مابه‌التفاوت تمامی مواد اولیه و قطعات ثبت سفارش شده از ۲۱ فروردین‌ ماه تا زمان ابلاغ بخشنامه ارزی دوم دولت از یک طرف، و عدم اجازه افزایش قیمت محصولات در شرایطی که تمامی مواد اولیه تولید دچار رشد چشمگیر شده اند از طرف دیگر بر التهاب این بازار افزود است.

نکته قابل تامل، سیاست پیشگیری مسئولین مربوطه در افزایش قیمت کالاهای لوازم خانگی بود که تبعات آن باعث رشد چشمگیر قیمت در بازار شد.

تولید کنندگان پیش از شوک های به وجود آمده در این بازار بارها درخواست افزایش چند درصدی قیمت محصولات خودرا داشتند چنانکه تمامی مواد اولیه تولید و همچنان افزایش نرخ ارز باعث شده بود تا قیمت تمام شده محصولات تولیدی بیش از قیمت فروش شود.

نتیجه پیشگیری غیرکارشناسانه از افزایش قیمت سبب شده تا تولیدکنندگان تمایلی برای تولید با تمام ظرفیت خودرا نداشته و همانطور که دیدیم تبعات این سیاست نادرست باعث برهم خوردن ترازو عرضه و تقاضا در بازار شد.

حال سیاست گذاران صنعت لوازم خانگی کشور می بینند که از طرفی به تولید کنندگان اجازه افزایش قیمت منطقی داده نشده، اما در طرف دیگر بازار چند برابر آنچه که تولیدکنندگان درخواست داشته اند دچار رشد صعودی قیمت شده است.

عدم بررسی کارشناسانه و پیش بینی شرایط بحران دو بازوی مخرب این روزهای صنایع مختلف کشور شده است. دولت و سیاستگذاران صنعت لوازم خانگی کشور قصد در کنترل قیمت را داشتند و به همین دلیل اجازه افزایش قیمت به تولیدکنندگان را ندادند، در شرایطی که دیدیم این امر سبب شد تا هم تولیدکنندگان میلی به تولید نداشته باشند و هم کمبود کالا باعث شد تا سوداگران این بازار سوار بر موج به راه افتاده شده و سود حاصل از این التهاب را به جیب خودشان بزنند. در این میان تنها دود این سوء مدیرت به چشم تولیدکنندگان نرفته، بلکه مردم به عنوان خریداران واقعی این محصولات نیز متحمل ضررهای فراوانی شده اند. بسیاری از تازه عروس و دامادها در خرید جهزیه وا مانده اند و هیچکس پاسخگوی آنان نیست.

جای بسی تامل است که در اتخاذ سیاست های اینچنینی هیچ زمان از تولیدکنندگان کشور به عنوان اصلی ترین کارشناسان این حوزه مشورت گرفته نمی شود تا تبعات اینگونه رفتار تا حد بسیار زیادتری قابل پیش بینی باشد.

در شرایط جنگ اقتصادی تنها تولیدکنندگان هستند که می توانند به واسطه تولید نگذارند سر ملت به زیر آورده شود. وقت آن رسیده که به طور جدی به سیاست های تشویقی تولید بپردازیم و چوب امر و نهی را از بالای سر تولید کننده برداریم.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟