اخبار لوازم خانگی

گره بازار لوازم خانگی کجاست؟/ آزمون سخت تولیدکنندگان پیش چشم مردم

پس از اینکه رهبر معظم انقلاب تاکیدات فراوانی بر حوزه حمایت از تولید داشتند، مردم و مسئولین نیز یکصدا شدند تا به واسطه حمایت از تولید، چرخ اقتصاد بدون نفت را بچرخانند. اقتصادی که سال های سال است مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند اما متاسفانه انگار گوش برخی از مسئولین ذی ربط شنوایی خودرا از دست داده و یا توانایی ایجاد راهکاری بر این مهم ندارند.

admin | 6 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، پس از اینکه رهبر معظم انقلاب تاکیدات فراوانی بر حوزه حمایت از تولید داشتند، مردم و مسئولین نیز یکصدا شدند تا به واسطه حمایت از تولید، چرخ اقتصاد بدون نفت را بچرخانند. اقتصادی که سال های سال است مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند اما متاسفانه انگار گوش برخی از مسئولین ذی ربط شنوایی خودرا از دست داده و یا توانایی ایجاد راهکاری بر این مهم ندارند.

صنعت لوازم خانگی یکی از پتانسیل های خوب بازار کشور بود که می توانست در این مهم نقش کلیدی ایفا کند. حضور برندهای خارجی معتبری که در کشور سرمایه گذاری کردند و با تولیدات خودشان در کشور، زمینه ساز ایجاد یک رقابت کیفی در صنعت لوازم خانگی شدند، نوید روزهای خوب در این بخش مهم صنعتی کشور را می داد. اگر بخواهیم بی انصاف نباشیم تا حد خوبی این رقابت ایجاد شد اما در ادامه به دلیل عدم نظارت ها و سوء مدیریت ها، برخی از برندهای تولیدی در کشور جاه طلبانه از مسیر رقابت سالم خارج شده و به جان یکدیگر افتاده اند.

از این مهم که عبور کنیم، در شرایطی که تولید و رقابت کج دار مریض در ایران ادامه داشت و در این مدت تولیدکنندگان داخلی همواره فریاد می زدند که باید جلوی واردات را گرفت چرا که ما توان تولید و تامین کالای مورد نیاز بازار را داریم، دولت با تحت فشار قرار گرفتن از سمت تولیدکنندگان و مصادف با آن، آغاز مجدد تحریم ها و محدودیت های ارزی به وجود آمده، از واردات تمامی کالاهای لوازم خانگی جلوگیری کرد.

حال فرصت خوبی بود تا تولیدکنندگان داخلی خودی نشان دهند و با تامین بازار علااوه بر حمایت از مصرف کنندگان، به دولت و مردم نشان دهند که حرفشان در راستای حمایت از منافع ملی بوده و این توان آنچنان که گفته می شد وجود داشت.

در حال حاضر اگر بخواهیم از حال و هوای این روزهای بازار لوازم خانگی کشور صحبت کنیم به سه کلمه خواهیم رسید، نبودن کالا، گرانی و احتکار.

تاسف بر انگیز است که برخی از تولیدکنندگان داخلی انبارهایشان پر از کالای احتکار شده بوده، در شرایطی که بازار تشنه کالا است و این احتکار چیزی جز گرانی و عدم توانایی خرید مردم در این حوزه به همراه نداشته است. بماند که برخی از این احتکار کنندگان همواره بر طبل حمایت از تولید می کوبیدند، طبلی که تو خالی بود.

محمد طحان پور؛ رئیس اتحادیه لوازم خانگی در همین رابطه در گفتگو با خبرنگار «ال کا ایران» گفت : متاسفانه در شرایطی قرار داریم که هیچکسی منافع کشورش را نمی بینید و تنها به منافع شخصی خود فکر می کند.

وی ادامه داد : ما دیدیم که گروه های بزرگ تولیدکننده به قدری در مجلس لابی کردند و دولت را تحت فشار گذاشتند که جلوی واردات کالا را بگیرید، چرا که ما علاوه بر توان تامین کالای مورد نیاز بازار، مازاد آن را هم را داریم. با فشار به دولت این اتفاق افتاد و از آن جالب تر این است که حتی جلوی واردات کالاهایی که در کشور توان تولید آن وجود ندارد هم گرفته شده است. البته مثل اینکه قرار شده بر این قانون اصلاحیه ای خورده شود.

طحان پور افزود : اعتقاد من این است که تولیدکنندگان می توانستند در آغاز تحریم به صورت دست جمعی ببیانه ای صادر کنند و از دولت بخواهند که با قرار دادن امکانات و تسهیلات مورد نیاز ما، دیگر نگران تامین کالا در بازار نباشند. این همان ارق ملی است که از تولیدکنندگان کشور به عنوان ستون های محکم اقتصادی کشور انتظار می رفت. اما چه شد ؟

رئیس اتحادیه لوازم خانگی گفت : بیاید صادق باشیم. به محض اینکه جلوی واردات گرفته شد، میزان تولید هم در کشور با کاهش حدود 50 درصدی همراه شد. آقایان می گویند کاهش تولید نداشته ایم. سوال بنده اینجاست اگر کاهش تولید نداشته اید پس این همه تولیداتی که می گویید کجار رفته؟ به دست چه کسی رسیده است؟ در واحد های صنفی که وجود ندارد، صادرات هم که در این حوزه تعطیل است.

وی افزود : بنده معتقدم اتفاقاتی که طی چند ماه اخیر در کشور رخ داد، آزمونی بود برای تولیدکنندگان داخلی تا عیارشان مشخص شود. دولت امکاناتی در اختیارشان قرار داد تا حمایت از تولید کند اما نتیجه این اتفاق چه بود ؟ آیا تویدکنندگان ما از این آزمون پیش چشم مردم سربلند بیرون آمدند؟

طحان پور تصریح کرد : البته آنچه که می گویم شامل همه تولیدکنندگان ما نمی شود اما آن افرادی که انبار های احتکارشان کشف شده چگونه در چشم مردم می خواهند نگاه کنند؟ من هم به عنوان یک ایرانی می گویم که باید از تولید ملی حمایت کرد اما از تولیدی که تولیدکننده اش دست به احتکار نزده و از مردم کشورش حمایت کرده است. من نمی توانم بپذیرم که یک تولیدکننده ایرانی که تولیدات خوبی هم دارد و شعارش هم این است که مردم کالای ایرانی بخرید، خودروی 2 میلیاردی وارداتی سوار شود. آیا ما در کشور خودروهای مونتاژی با کیفیت نداریم؟ مزدا در ایران تولید نمی شود؟

وی گفت : آن زمانی که متهم می شدیم به اینکه محمد طحان پور به فکر تولیدات داخل نیست و به واردات علاقه مند است، بنده این روزها را می دیدم که بازار به چنین التهابی برسد. چنانکه افرادی که بنده را می شناسند، به خوبی میدانند که من تا چه اندازه غم حمایت از تولید با کیفیت را خورده و بازهم خواهم خورد.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی در پایان خاطرنشان کرد : بنده معتقدم که تولیدکنندگان ایرانی که جزو همین مردم هستند، اگر منافع مملکت را مد نظر قرار دهند، هیچ وقت به چنین مشکلاتی در حوزه لوازم خانگی دچار نمی شدیم.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟