اخبار لوازم خانگی

چرایی به سرانجام نرسیدن طرح های حمایتی تولید؛ سوالی که بی پاسخ مانده است!

طی چمد سال اخیر طرح های زیادی به نام حمایت از تولید مطرح شد که متاسفانه بخش قابل توجهی از اینگونه طرح ها یا اجرا نشد و یا عمر اجرای آنها بسیار کوتاه بود.

admin | 6 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، طبق گفته ی فعالان حوزه تولید کشور بخش قابل توجهی از واحد های تولیدی کوچک و بزرگ با کمترین میزان ظرفیت تولید در حال فعالیت هستند و حتی تعداد زیادی از آن ها از گردونه تولید حذف شده اند که هر کدام از این واحد ها حداقل از تعداد 10 کارگر برخوردار بوده اند. بدهکاری بخش زیادی از تولیدکنندگانی که واحد هایشان تعطیل شده از دیگر موضوعاتی است که برای افراد مشکل ساز شده است. تعطیلی، کاهش ظرفیت تولید، تعدیل نیرو و کاهش کیفیت و کمیت تولید واحد های تولید از علل زیادی متاثر است.

افزایش قیمت ارز پس از گذشت یک ماه از آغاز سال 97 از مواردی است که سبب شد تا واحد های تولیدی را با مشکل مواجه کند گرچه این موضوع مزید بر علت شد تا بخش قابل توجهی از میزان واردات کالاهای وارداتی به کشور کاهش پیدا کند اما از آنجایی که بخش زیادی از مواد اولیه تشکیل دهنده تولیدات داخلی کشور وارداتی بوده، بالا رفتن قیمت ارز سبب شد تا قیمت تمام شده ی کالاهای داخلی روند صعودی بگیرد به همین سبب این مشکل هم برای تولیدکننده امری مشکل ساز بوده هم موجب شد تا سبد کالای مردم بیش از پیش کوچک شود.

مشکل تامین مواد اولیه دیگر چالشی است که این روزها واحدهای تولیدی با آن روبه رو هستند با توجه به اینکه هم اکنون مراوردات تجاری تولیدکنندگان داخلی با همتایان خارجی خود در شرایط مطلوبی قرار ندارد بخش زیادی از شرکت های خارجی رغبتی برای ادامه همکاری با فعالان حوزه ی تولید ندارند و یا در روند فعالیت شان کارشکنی می کنند، از طرفی هم بخش قابل توجهی از مواد مورد نیاز واحد های تولیدی هنوز در گمرکات بوده و ترخیص نگردیده است.

کاهش میزان قابل توجه حجم نقدینگی واحد های تولیدی از بزرگترین مشکلات این بخش بوده، موردی که نسبت به دو مشکل قبلی چند سالی است گریبان گیر واحد های تولیدی شده است. همچنین کاهش قدرت خرید مردم  سبب شده تا میزان فروش واحد های صنفی روندی نزولی به خود بگیرد لذا میزان معوقات این افراد سر به فلک کشیده است.

طی چند سال اخیر دولت آنطور که باید توجه مناسبی به بخش تولید کشور نکرده به طوری که سابق بر این تولیدکنندگان از واردات، بیمه و مالیات رنج می بردند هم اکنون به غیر واردات با مشکلاتی دیگری که یاد شد دست و پنجه نرم می کنند.

 طرح ها و برنامه های زیادی مطرح گردید و ابلاغ شد اما بخش زیادی از آن ها حتی به مرحله ی اجرا هم نرسید، اگرچه سرپرست وزارت کار و رفاه اجتماعی طی بازدید از کارخانه ای از دوبسته حمایتی خبر داده است باید این نکته را یاد آور شد که مشکل از عدم نظارت بر اجرای صحیح بسته ها و طرح هاست. شاید باید تجدید نظرهای جدی تری در تیم های اجرایی صورت گیرد تا بخش تولید کشور از خطر انقراض مصون بماند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟