سایر خبرها

دولت وعده داده که کالاهای اساسی را با نرخ 4200 تومان تامین کند

سرپرست معاونت ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه تنها ۳ درصد ارز مورد نیاز کشور از بازار آزاد تامین می‌شود، گفت: دولت وعده داده که کالاهای اساسی را با نرخ ۴۲۰۰ تومان تامین کند؛ ما مشکلی برای تامین این ارز را نداریم.

admin | 6 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، غلامرضا پناهی سرپرست معاونت ارزی بانک مرکزی امروز در جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به سوالات اعضای اتاق اظهار کرد: دولت اعلام کرده است که کالاهای اساسی را با نرخ ارز رسمی 4200 تومانی تامین می‌کند و ما نیز مشکلی برای تامین آن نداریم.

وی افزود: همراهی بخش خصوصی و دولتی می‌تواند آرامش را به اقتصاد کشور برگرداند که لازمه آن کمک دو طرف به یکدیگر است.

سرپرست معاونت ارزی بانک مرکزی ادامه داد: بانک مرکزی بخشنامه‌ها و آئین‌نامه‌هایی را که صادر می‌کند براساس ضوابطی است که دریافت کرده است و تاکید داریم که حتما نظرات بخش خصوصی نیز شنیده شود.

وی تصریح کرد: با همفکری بانکها تلاش کرده‌ایم تا اصلاحیه‌ای درباره بند 5 سیاستهای ارزی اعمال کنیم و فهرست کالاهایی که شامل می‌شود را با همکاری آنها و وزارتخانه‌ها تهیه کنیم.

پناهی افزود: سیاست‌های ارزی براساس شرایط کشور تامین می‌شود و همه دیدیم که ثبت سفارش‌های انجام شده با ارز دولتی 4200 تومانی چه وضعی بود و با توجه به شرایط کشور برای درآمد حاصل از صادرات نفت باید میزان ثبت سفارش را کاهش می‌دادیم.

وی گفت: هیچ کس قبول ندارد که نرخ ارز 4200 تومان است اما دولت وعده داده که کالاهای اساسی را با نرخ 4200 تومان تامین کند؛ ما مشکلی برای تامین این ارز را نداریم.

سرپرست معاونت ارزی بانک مرکزی اظهار داشت: در صورتی که صادرکنندگان ارز خود را براساس شرایط عرضه و تقاضا بفروشند انگیزه صادرات آنها افزایش می‌یابد؛ البته ما با پیمان‌سپاری موافق نیستیم اما تعهدی که می‌گیریم برای آن است که ارز برگشتی کشور در کجا هزینه می‌شود.

* تنها 3 درصد ارز مورد نیاز کشور از بازار آزاد تامین می‌شود

وی با طرح این سوال که آیا واردات با ارز 13 یا 14 هزار تومانی توجیه اقتصادی دارد، گفت: تنها 3 درصد از نیاز کشور به ارز و حجم مبادلات در آن از طریق این نرخ تامین می‌شود و 97 درصد آن با نرخ‌های بازار دوم تأمین می‌شود.

پناهی تاکید کرد: مشتریانی هستند که به طور مرتب از بانک مرکزی تقاضای ارز دارند اما همان مشتری صادرکننده نیز هست؛ این صادر کننده پس ارز حاصل از صادراتش را چه کرده است؟

سرپرست معاونت ارزی بانک مرکزی گفت: صرافی‌ها و بانکها همانطور که اعلام شد می‌توانند اسکناس ارز به کشور وارد کنند که این امر طبق مقررات پولشویی آن را اظهار و باید موارد مصرف آن را اعلام کنند.

پناهی در پاسخ به سوال یکی از اعضای اتاق گفت: هر وقت بتوانیم چه به روسیه و چه به کشورهای دیگر صادرات زیادی داشته باشیم می توانیم منابع ارزی را در آن کشور به متقاضیان تخصیص دهیم./تسنیم

انتهای پیام/

 

 

نظر شما چیست؟