سایر خبرها

دلال بازی های ارزی کار دست مردم داد/ ثبات ارز لازمه تولید است

سقوط یک شبه ارز کار دست مردمی داد که در این بازار سرمایه گذاری کرده بودند و کاهش نرخ ارز ضررهای مالی سنگینی را متحمل این افراد کرد. اما اگر بخواهیم بخش تولید را دوباره به حرکت واداریم، نیازمند ثبات در این بازار بی منطق هستیم که دولت و بانک مرکزی می توانند با سیاست های درست ثبات را در این بازار حفظ کنند

admin | 5 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، زمان زیادی از صف های عریض طویل مقابل صرافی ها در کوچه پس کوچه های منتهی به میدان فردوسی نگذشته، همین چندماه پیش بود که مردم برای خرید ارز به سبب رشد قیمت به صرافی ها هجوم آورده بودند حال پس از گذشت چند ماه از آغاز صعود نرخ ارز محدوده میدان فردوسی بازهم شاهد شلوغی و ازدحام بود اما این بار افراد به علت سقوط آزاد قیمت ارز گرد هم آمده بودند. نرخ ارز تا سه شب گذشته در محدوده ی قیمتی 18 تا 19 هزار تومان بود و با توجه افزایش قیمت بی سابقه ارز در بازار، اکثر مردم سرمایه گذاری های زیادی در این بخش کرده بودند. 

 
رشد قیمت ارز سبب شد تا قیمت مواد اولیه روند صعودی به خود بگیرد و باتوجه به اینکه بیش از 60 درصد مواد اولیه مورد نیاز بخش تولید کشور وارداتی بوده، اکثر تولیدکنندگان با مشکل تامین مایحتاج تولید مواجه شدند و میزان تولیداتشان بسیار کاهش پیدا کرد. این امر موجب شد تا عرضه هم روند نزولی به خود بگیرد و قیمت کالاها هم در پی رشد نرخ ارز، بالا برود البته لازم به ذکر است که بسیاری از تولیدکنندگان دست از تولید کشیدند به این علت که با توجه بالارفتن پی در پی نرخ ارز طی روزهای گذشته ادامه تولید برایشان مقرون به صرفه نبود. 
 
به طور کلی سرمایه گذاری در بخش های غیر مولد نظیر طلا، سکه و ارز چرخه اقتصاد را دچار مشکل می کند در آخر هم تنها افراد متضرر، اشخاصی هستند که در این حوزه سرمایه گذاری کرده اند. اتفاقی که طی 2 شب گذشته در بازار ارز به وقوع پیوست سبب شد تا براساس اخبار به دست آمده تعدادی از افراد دچار سکته و حملات عصبی شوند. این امر به علت ضرر های بسیاری بالایی بود که این افراد متحمل شدند به گفته ی یکی از دلالان حاضر در میدان فردوسی، وی ارز را طی روزهای گذشته با قیمت 17 هزار تومان خریده که با کاهش قیمت آن بیش از 100 میلیون تومان ضرر کرده است. 
 
با توجه به شرایط حاکم بر بازار ارز و نوسانات پی در پی در این بخش صرافی ها به حالت نیمه تعطیل در آمده بودند و از اعلام نرخ بر تابلو هایشان خودداری می کردند اما تعداد محدودی که مشغول به کار بودند نرخ ۱۳۲۰۰ تومانی برای خرید و ۱۳۳۰۰ تومانی برای فروش و در مواردی ۱۰۵۰۰ تومانی برای خرید و ۱۱۲۰۰ برای فروش و حتی ۱۱۹۰۰ تومانی برای خرید و ۱۲۹۹۰ تومانی را برای فروش اعلام می کردند. گاهی هم خبری می آمد که فلان صرافی ۱۲۹۰۰ تومانی برای خرید و ۱۳۱۰۰ تومانی برای فروش بر روی تابلو خود به نمایش گذاشته است. اما در این میان در دل غالب مردم و دلالان آشوب به پا بود، دلالان نرخ خرید را ۱۱ هزار تومان اعلام می کردند تا بیش از اندازه در این آشفته بازار ضرر نکنند. 
 
محمد قلی یوسفی عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی در این راستا اظهار کرد: مدیریت بازار ارز باید از سوی بانک مرکزی تداوم داشته باشد چرا که در غیر این صورت جز هدر دادن منابع نتیجه دیگری نخواهد داشت.
 
همچنین مهدی تقوی کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه دولت اگر بخواهد، می‌تواند نرخ ارز را کنترل کند، اظهار کرد: به نظر من کنترل نرخ ارز برای کنترل تورم بوده است و امیدوارم بانک مرکزی سیاست‌های کنترلی خود را افزایش دهد، تا قیمت ارز روند کاهشی خود را داشته باشد، زیرا این موضوع منجر به افزایش ارزش پول ملی خواهد شد.
 
افت و خیز های پی در پی طی روزهای گذشته موجب شد تا بخش مولد کشور برای ادامه فعالیت خود دچار مشکل های متعددی شود لذا دستگاه های ذیربط باید این نکته را در نظر بگیرند که این بخش برای ادامه حیات و فعالیت هرچه بهتر خود بیش از پیش نیازمند وضعیت با ثبات است. 
 
انتهای پیام/

نظر شما چیست؟